Wataru Kato, oprichter van Liberty Walk, weet wel hoe hij het internet moet opjutten. Als hij niet zijn zaag zet in een zeldzame Miura (oké, het is een replica, maar toch) dan schroeft hij wel onnoemelijk veel camber onder een verbrede supercar. Zijn laatste creatie spreekt – in potentie – voor het eerst ook de puristen aan, want het is een moderne interpretatie van de ouderwetse Super Silhouette-racers uit Japan, maar dan op een modernere ER34 Nissan Skyline GTT.
De Super Silhouette-racers kun je het beste zien als F1-auto’s met een productieauto-jasje, en daar weer genoeg aerodynamica op om naar de maan te gaan, als je het spoilerwerk om zou draaien. Ongeveer wat de DTM nu is. De Nissan Skyline KDR30 met iconische Tomica-bestickering van Masahiro Hasemi won twee keer in 1982 en vijf keer in 1983. In de neus van deze vierkante verschijning lag een LZ20B-turboviercilinder met bijna 600 pk. Serieus spul, dus.
De Super Silhouette van Liberty Walk krijgt een motor die hier hevig door geïnspireerd is, maar dan zónder turbo. De zes-in-lijn turbomotor verdwijnt en een vergrote 3,1-liter L28 zes-in-lijn met carburateurs en zes kelken komt ervoor terug. De uitlaatgassen gaan halverwege de auto naar buiten. Herrie is gegarandeerd. Verder zijn alle visuele kenmerken aanwezig, van de vierkante wielkasten tot de uitgesproken splitter. Binnenin plaatste Kato rode Bride-stoelen en een gele rolkooi. Wij zijn fan.
Reacties