De wankelmotor is een mooi ‘wat als’-scenario. Citroën, Mercedes en zelfs Chevrolet hebben ooit geflirt met de rotatiemotor, maar besloten dat de zuigermotor toch de toekomst had. Wat als de grote merken allemaal gekozen hadden voor de trillingsvrije wankelmotor en fors hadden geïnvesteerd? Misschien reden er dan wel auto’s rond met wankelmotoren als deze XTS-210 van het bedrijf LiquidPiston.
Eerder plaatsten we een mooie video van een opengewerkte wankelmotor, voor wie even vergeten is hoe zo’n machine er vanbinnen uitziet. De LiquidPiston XTS-210 werkt net als de wankelmotor: zonder zuigers en met een ronddraaiend element in het midden. De vorm van de kamer en rotor is echter heel anders dan bij de motoren die je kent van Mazda. Onder aan deze pagina zie je hoe de XTS-210 exact werkt.
LiquidPiston noemt het een rotatiemotor, maar géén wankelmotor. De werking zou fundamenteel anders zijn, zo meent het bedrijf. Problemen met de smering (een wankelmotor spuit olie in de kamer) en de pakkingen (de zogenoemde ‘apex seals’ vliegen er nog weleens uit) zouden ook opgelost moeten zijn bij de XTS-210.
De LiquiPiston XTS-210 naast een dieselmotor | Foto: © LiquidPiston
De XTS-210 is een supercharged tweetaktmotortje dat je door zijn formaat gewoon in je handen kunt houden, maar dat toch 25 pk en 70 Nm produceert. Een conventionele dieselmotor zou 80 procent groter moeten zijn voor hetzelfde vermogen. Ook is de XTS-210 30 procent zuiniger. Het kleine motortje is dan ook perfect voor aggregaten, drones of als range-extender bij elektrische voertuigen.
Veel meer mogelijkheden
LiquidPiston zegt dat de motor schaalbaar is. Zo kunnen ze een versie maken met 1 pk, maar ook een grote versie met 1.000 pk. De motor kan naast diesel ook draaien op kerosine en het zou ook mogelijk zijn een versie te bouwen die draait op benzine of zelfs waterstof. Er zijn dus een hoop toepassingen te bedenken.
Het Amerikaanse leger investeerde al 9 miljoen dollar in de motor. Ze zien er vooral iets in als losse generator of als toevoeging bij hybride systemen. LiquidPiston bouwde de motor ook in een kart voor demonstratiedoeleinden, maar er zijn nog geen plannen voor een grotere versie in een personenvoertuig. Wie weet wat de toekomst nog brengt.
PJM heeft op 30 juli 2023 geschreven:
Yo tengo otro sistema.de un motor de 2 tiempos con barbulas.como el de 4 tiempos .
Se puede hacer con un motor de 4 tiempos reformandolo .
RocketRonny heeft op 30 juli 2023 geschreven:
Titel zegt 80% kleiner (oftewel 5 maal kleiner), in artikel zou dan moeten staan dat een verglijkbare dieselmotor 5 keer groter (of 400% groter) zou moeten zijn.
Maar er staat fouteif dat die 80% groter zou zijn
Iemand die journalist wordt doet dat meestal niet omdat hij zo goed is in wiskunde?
sander heeft op 29 juli 2023 geschreven:
ik vraag mij af hoe efficient deze (tweetakt motor) is met brandstof.
Maarten heeft op 29 juli 2023 geschreven:
Juist. Dat is het enige wat bestaansrecht zou geven aan dit nieuwe type. Hogere efficiëntie, helaas geen woord daarover, wat in principe al voldoende zegt….
Op naar ander nieuws:
Er is een Spaans bedrijf dat een nieuw type ICE motor heeft ontwikkeld die wel beweerd dat hij efficiënter is dan al het andere op de markt, ze noemen met een ‘onestroke’ engine, dat is het eigenlijk niet maar deze motor is potentieel erg interessant. (En dat zeg ik al EV enthousiast)
Meer info :
https://youtu.be/9I0_3qFmPUM
Dave heeft op 29 juli 2023 geschreven:
In basis een diesel, maar het filmpje laat wel ontstekers zien.
Of gaat dat filmpje alvast door op de mogelijkheid voor benzine/waterstof?
Of wordt hier daadwerkelijk de diesel-ontbranding door een vonk gestart?
Iemand meer info?
sande heeft op 29 juli 2023 geschreven:
waar zie je een ontsteker dave?
ik zie een injector die (in dit geval) diesel injecteert
en diesel ontbrand door de hitte gegenereerd door de compressie van lucht..
Dave heeft op 29 juli 2023 geschreven:
Ik zie in de animatie inderdaad eerst de brandstof ingespoten worden, dan volgt de compressie en het lijkt er op dat er een ontsteking plaats vindt op het punt van de injector, alsof dat ook een bougie is; de ontsteking lijkt echt vanaf dat punt geïnitieerd te worden en zich van daaruit te verspreiden.
Kan natuurlijk ook gewoon dat precies daar ook toevallig (vanwege de vorm of temperatuur) het eerste deel van de ontbranding ontstaat; de animatie is er niet duidelijk over. Omdat er ook een versie is voor andere brandstoffen die niet typisch bekend staan om als zelfontbrandend te worden gebruikt is er kennelijk ook plaats voor een ontsteker.
Maar ik kan er dus best compleet naast zitten.
Nog geen kans gehad om verder te zoeken dan alleen dit filmpje.