We zijn nog aan het bijkomen van het feestje dat we vierden nadat Mazda de nieuwe wankelmotor liet zien. Oké, hij werkt dan wel in dienst van een elektromotor en hij komt in een crossover te liggen, maar toch: de rotatiemotor is terug. En misschien kunnen we de rotorvormige slingers wel weer ophangen, want er gaat een gerucht rond dat de volgende Mazda 2 (niet die op de foto’s hierboven) ook een wankelmotor krijgt. Wordt de wankelmotor de norm voor Mazda?

Ook bij de kleinste Mazda zou het gaan om een stroomgenerator voor een elektromotor. Volgens de Japanse nieuwswebsite Best Car Web toont Mazda de volgende generatie van de hatchback ergens tussen september 2024 en maart 2025. Net als bij de MX-30 zou de wankelmotor een 830 cc rotatiemotortje zijn. De verbrandingsmotor zorgt ervoor dat de 17,8-kWh batterij voeding blijft geven aan de 170-pk sterke elektromotor.

Ook een andere aandrijflijn voor de nieuwe Mazda 2

Naast de e-Skyactiv R-EV – zoals de aandrijflijn officieel heet – zou je volgens het Japanse autoplatform ook kunnen kiezen voor de Skyactiv-X-motor. Die ligt nu in de Mazda 3 en CX-30. In die modellen heeft de motor een cilinderinhoud van twee liter. Het Japanse nieuwsplatform verwacht een 1,5-liter driecilinder in de Mazda 2. De mild-hybride aandrijflijn in deze versie zou 180 pk produceren.

Omdat Mazda zelf een nieuwe auto ontwikkelt, hoef je niet bang te zijn dat de hybride Mazda 2 weer een kopie wordt van de Yaris. Die Toyota met Mazda-badges kreeg een 1,5-liter benzinemotor die samen met de elektromotor goed is voor 116 pk. In Nederland betaal je tenminste 26.090 euro voor de Mazda 2 Hybrid terwijl zijn broer van Toyota voor tenminste 21.695 euro gaat.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear