
50 jaar geleden opende Lotus de fabriek in Hethel. Tijd voor een feestje! En dan niet met kleffe slagroomtaart of dooie cola, maar met koolstofvezel en paardenkrachten. Dit is de Lotus Elise 250 Special Edition.
‘Light is right’, roept Lotus nog eens en ze snoepen de nodige kilootjes weg. Een Elise van 899 kilo is het resultaat. Een supercharger pompt het vermogen van de 1,8-liter viercilinder op naar 250 pk. Dat zijn fijne verhoudingen. Daarom sprint de Lotus Elise 250 Special Edition in 3,9 seconden naar 100 km/u.
Daar komt vast veel koolstofvezel bij kijken?
Jep. Niet te missen toch? Een splitter voor, een dikke spoiler en de achterklep zijn vervaardigd uit het lichtgewicht materiaal. De enkele, centraal geplaatste uitlaat staat er ook lekker racy bij. Als je wilt, kun je zelfs nog een aantal nogal on-Lotus-opties aanvinken, zoals cruisecontrol, airconditioning en meer geluidsdemping voor het interieur. Doe maar niet, voor comfort koop je maar een corpulente Duitser.
Wat kost de Lotus Elise 250 Special Edition?
In Duitsland gaat hij je 64.000 euro kosten, dat geeft een kleine indicatie. In Nederland komt er sowieso nog een smak belastingen bovenop. Wel snel beslissen: Lotus bouwt maar 50 exemplaren.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lotus Elise verliest dak tijdens het rijden

Lotus Elise met Hayabusa-V8 gaat hard, klinkt geweldig

Deze verlengde Lotus Elise verstopt een BMW V10

De ontwikkeling van de Lotus Elise

Lotus Elise 220 Sprint

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
