
50 jaar geleden opende Lotus de fabriek in Hethel. Tijd voor een feestje! En dan niet met kleffe slagroomtaart of dooie cola, maar met koolstofvezel en paardenkrachten. Dit is de Lotus Elise 250 Special Edition.
‘Light is right’, roept Lotus nog eens en ze snoepen de nodige kilootjes weg. Een Elise van 899 kilo is het resultaat. Een supercharger pompt het vermogen van de 1,8-liter viercilinder op naar 250 pk. Dat zijn fijne verhoudingen. Daarom sprint de Lotus Elise 250 Special Edition in 3,9 seconden naar 100 km/u.
Daar komt vast veel koolstofvezel bij kijken?
Jep. Niet te missen toch? Een splitter voor, een dikke spoiler en de achterklep zijn vervaardigd uit het lichtgewicht materiaal. De enkele, centraal geplaatste uitlaat staat er ook lekker racy bij. Als je wilt, kun je zelfs nog een aantal nogal on-Lotus-opties aanvinken, zoals cruisecontrol, airconditioning en meer geluidsdemping voor het interieur. Doe maar niet, voor comfort koop je maar een corpulente Duitser.
Wat kost de Lotus Elise 250 Special Edition?
In Duitsland gaat hij je 64.000 euro kosten, dat geeft een kleine indicatie. In Nederland komt er sowieso nog een smak belastingen bovenop. Wel snel beslissen: Lotus bouwt maar 50 exemplaren.
Meer van TopGear


Lotus Elise verliest dak tijdens het rijden

Lotus Elise met Hayabusa-V8 gaat hard, klinkt geweldig

Deze verlengde Lotus Elise verstopt een BMW V10

De ontwikkeling van de Lotus Elise

Lotus Elise 220 Sprint

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
