
50 jaar geleden opende Lotus de fabriek in Hethel. Tijd voor een feestje! En dan niet met kleffe slagroomtaart of dooie cola, maar met koolstofvezel en paardenkrachten. Dit is de Lotus Elise 250 Special Edition.
‘Light is right’, roept Lotus nog eens en ze snoepen de nodige kilootjes weg. Een Elise van 899 kilo is het resultaat. Een supercharger pompt het vermogen van de 1,8-liter viercilinder op naar 250 pk. Dat zijn fijne verhoudingen. Daarom sprint de Lotus Elise 250 Special Edition in 3,9 seconden naar 100 km/u.
Daar komt vast veel koolstofvezel bij kijken?
Jep. Niet te missen toch? Een splitter voor, een dikke spoiler en de achterklep zijn vervaardigd uit het lichtgewicht materiaal. De enkele, centraal geplaatste uitlaat staat er ook lekker racy bij. Als je wilt, kun je zelfs nog een aantal nogal on-Lotus-opties aanvinken, zoals cruisecontrol, airconditioning en meer geluidsdemping voor het interieur. Doe maar niet, voor comfort koop je maar een corpulente Duitser.
Wat kost de Lotus Elise 250 Special Edition?
In Duitsland gaat hij je 64.000 euro kosten, dat geeft een kleine indicatie. In Nederland komt er sowieso nog een smak belastingen bovenop. Wel snel beslissen: Lotus bouwt maar 50 exemplaren.
Meer van TopGear


Lotus Elise verliest dak tijdens het rijden

Lotus Elise met Hayabusa-V8 gaat hard, klinkt geweldig

Deze verlengde Lotus Elise verstopt een BMW V10

De ontwikkeling van de Lotus Elise

Lotus Elise 220 Sprint

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Deze nieuwe autoradio ziet eruit als een oude cassettespeler, maar achter het klepje zit iets anders

Waarom zie je zo vaak een losse schoen langs de snelweg liggen? En waarom is het er maar één?

Door deze slimme truc kunnen vrachtwagens snelladen zonder dat het stroomnet overbelast raakt
