
Hoge verwachtingen scheppen is nooit goed, zo blijkt maar weer: Lotus beloofde ons in Genève een 'volledig nieuwe supercar', en wat presenteren ze vervolgens? Een Evora met meer pk's en wat spoilers. Toch jammer.
Oké, da's een beetje oneerbiedig van ons. De Evora 400 is namelijk wel degelijk behoorlijk anders dan de auto die hij vervangt; voor meer dan tweederde, aldus Lotus. Mede hierdoor is hij lichter en is het de snelste Lotus ooit, met een top van 300 km/u en een 0-naar-100-tijd van 4,2 seconden. Op Lotus' eigen testcircuit in Hethel is hij maar liefst zes seconden sneller dan de vorige Evora.
Onder andere het aluminium chassis, het interieur, de carrosserie van composietmateriaal en de 3,5-liter supercharged V6 zijn sterk veranderd. De laatste biedt nu 406 pk in plaats van 350, en levert 410 Nm koppel tussen 3.500 en 6.500 toeren. Er zijn verschillende rijmodussen en er wordt standaard een sperdifferentieel gemonteerd. De downforce is flink verbeterd: bij 242 km/u hebben we het over 32 kilo, waarvan 20 kilo op de achteras. Dat is twee keer zo veel als voorheen.
Zoals gebruikelijk bij de Evora kun je ook deze versie met een handgeschakelde of een automatische transmissie bestellen. Beide zijn iets lichter en schoner geworden en beschikken over grotere remmen en lichtere velgen. Smallere dorpels vergemakkelijken de instap, zonder dat dit ten koste gaat van de stijfheid van de carrosserie. Het interieur kreeg een nieuw dashboard met betere ergonomie, plus een efficiëntere airco. Er zijn drie uitrustingsniveaus, waaronder eentje met volledig Alcantara.
Vanaf augustus zien we de Lotus Evora 400 op de weg verschijnen. De prijzen worden later dit jaar bekendgemaakt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lotus Evora Sport 410

Lotus Evora Sport 410: 1e rij-indruk

Lotus Evora Sport 410: hárd

Lotus Evora 400

Lotus Evora S Sports Racer

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
