
Bij Lotus houden ze wel van een paar special editions. Dit is hun nieuwste: de extra krachtige, extra lichte Evora Sport 410, gebaseerd op de vorig jaar geïntroduceerde Evora 400.
De Sport 410 gooit er iets meer power tegenaan – 410 pk, om precies te zijn. Daarmee gaat hij van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden, een verbetering van 0,3 seconde en tevens even snel als, och, we noemen eens iets, een Ferrari F50.
Die toename in snelheid zit 'm niet alleen in het vermogen: voor de Sport 410 wist Lotus 70 kilo van het gewicht van de 400 af te schaven, zodat een mooi wagengewicht van 1.325 kilo werd bereikt; vergelijkbaar met dat van een Ford Focus. Dit betekent dat je geen armsteunen, opbergvakken of speakers meer krijgt, maar wel een hoop lichtgewicht koolstofvezel onderdelen, zoals het kofferdeksel.
De ophanging legt de Sport 410 zomaar even 5 millimeter lager dan de gewone Evora en zorgt vanzelfsprekend voor een aangescherpt weggedrag. Combineer dit met de uitstekende elementen die elke Evora al standaard meekrijgt – een sperdifferentieel, plakkerige Michelin Cup-banden, stabiliteitscontrole met meerdere standen – en je kunt wel bedenken dat dit een behoorlijk gefocuste rijervaring zal opleveren.
De Evora Sport 410 mag dan minder wegen, de prijs ging juist omhoog: in Engeland betaal je 8.000 pond extra, de Nederlandse prijs is nog niet bekend. Overigens is de productie van de Sport 410 beperkt tot 150 stuks, dus wil je er een hebben, wees er snel bij.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lotus Evora Sport 410

Lotus Evora Sport 410: 1e rij-indruk

Lotus Evora 400

Lotus Evora 400: redelijk nieuw

Lotus Evora S Sports Racer

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
