Wat nou crisis? Lotus gooit er op de autoshow van Parijs gewoon even doodleuk zes nieuwe modellen uit. En dan niet een stel rare conceptcars met groene koplampen en deuren die naar onderen opengaan, ‘om de ontwerprichting voor de toekomst aan te geven’. Nee: echte auto’s, die (al dan niet in deze vorm) ook echt in productie zullen gaan.

Om te beginnen een supercar waar we véél te lang op hebben gewacht: de nieuwe Esprit (foto 1 en 2). Begin 2013 zal die legendarische naam weer prijken in de folders van Lotus, voor een (Engelse) prijs van om en nabij de 130.000 euro.

De nieuweling is voorzien van de 5,0-liter V8 uit de Lexus IS-F, maar dan wat gekieteld door de Britten: 620 pk en 720 Nm is het gevolg. In de toekomst zal er waarschijnlijk ook een hybridevariant komen, die qua CO2-uitstoot onder de 250 g/km duikt. Mede dankzij de zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling gaat de Esprit van 0 naar 100 in 3,4 seconden. De topsnelheid is 330 km/u. Mwah, dat kan ermee door!

Een andere ‘grote’ naam die Lotus nieuw leven inblaast, is de Elan (foto 3 en 4). Dit was in de jaren ’60 een alleraardigst roadstertje; nu mag een hardcore sportauto de naam dragen. Hij weegt slechts 1.295 kilo, komt er als twee- en als vierzitter (2+2), en draagt een geblazen 4,0-liter V6 met zich mee. Dit monstertje gooit er 450 pk en 465 Nm uit, goed voor een sprint van 0 naar 100 in 3,5 seconden en een top van 310 km/u. Eind 2013 mogen we de Elan op de weg verwachten.

De huidige Lotus Elise/Exige draait al een tijdje mee. Om niet te zeggen, onbehoorlijk lang. Dat geeft niets, want het is een lekker ding. Toch laat Lotus zien dat het wel degelijk toekomstplannen voor deze instap-modellijn heeft. In 2015 zou er een opvolger klaarstaan, en die zou hier best eens op kunnen lijken (foto 5 en 6).

Deze Elise is voorzien van een 2,0-liter viercilinder met start/stop, goed voor 320 pk en 330 Nm, gekoppeld aan een handbak óf een flipperkast met dubbele koppeling. De prestaties mogen er zijn: van 0 naar 100 in 4,3 seconden en een top van 270 km/u. Hij is een stuk groter dan het huidige model, maar weegt toch slechts 1.095 kilo en stoot volgens Lotus niet meer dan 150 g/km CO2 uit.

Doe eens gek, dachten ze bij Lotus, en ze gooiden er meteen ook maar even een hybride vierzits stadsautootje uit (foto 7 en 8). Ze geven er geen productiedatum voor op, dus wellicht is dit wél gewoon een vingeroefening, maar de City Car Concept ziet er alleszins aardig uit. De auto rijdt volledig elektrisch en heeft een 1.2 driecilinder range extender aan boord om de accu’s bij te laden. In totaal kun je op een volle tank en met volle accu’s 500 km rijden. Hij heeft een piekvermogen van 220 pk, een continue vermogen van 74 pk, en levert constant 240 Nm aan koppel. Van 0 naar 100 gaat ie in een respectabele 9 seconden en de top bedraagt 170 km/u. Harder zouden we er ook niet in willen rijden.

Het succes van auto’s als de Mercedes CLS en Porsche Panamera is bij Lotus niet onopgemerkt gebleven. Ook de Britten gaan een duit in het zakje doen op het gebied van de sportieve, lage supersedans: dit is de Eterne (foto 9 en 10). In 2015 maakt hij zijn opwachting, al betwijfelen we of ie er precies zo uit gaat zien.

De Eterne is onderhuids krek eender met de Elite, die ook in Parijs staat. Dat betekent een geblazen 5.0 V8 met 620 pk en 720 Nm, die de 1.800 kilo zware sedan in zo’n 4 seconden naar de 100 stuurt. De top is volgens Lotus maar liefst 315 km/u. Ook komt er een hybride, die gebruik zou maken van een transmissie met ingebouwde elektromotoren en KERS (remenergie hergebruiken), en bovendien vierwielaandrijving zou hebben. Klinkt goed.

Lotus mag zichzelf op de borst kloppen; voor hen in Parijs geen lullige led-facelifts of motorupdates, maar gewoon een hele rits nieuwe, levensvatbare modellen. Zo doe je dat!

Reacties