
We nog weleens de vraag wat wij dan de beste auto ter wereld vinden. Dat varieert ongeveer per minuut: we rijden in veel verschillende auto’s. Daarbij heeft elke auto zijn charme. Als het gaat om welke motoren wij het beste vinden, geldt dat min of meer ook. Een Alfa Busso V6, Jaguar V12, Porsche zescilinder boxer of Honda VTEC: het is allemaal geweldig. Toch is er één motortype objectief het beste: de LS V8 van General Motors.
Nu denk je misschien dat we lekker tegendraads zijn en een Amerikaanse zuipschuit nomineren als beste motor, maar er zit wel degelijk een logica achter. Uiteraard gaan we die logica met je delen, zodat jij goede redenen hebt om een LS-swap voor je Mazda MX-5 of Porsche 911 uit te voeren. Voordat we beginnen, eerst even een kleine inleiding over de motor. Het is niet een motor, maar een motorfamilie.
De LS-motor dankzij zijn naam (LS1) aan het feit dat GM met codes werkt voor alle onderdelen. Weet je meteen waar namen als Z71, Z51, Z06 en dergelijke voorbij komen. De LS-motor werd voor het eerst in de vijfde generatie Chevrolet Corvette gebruikt in 1997. De motor werd helemaal opnieuw ontworpen voor de auto. Destijds gaf niemand erom, maar tegenwoordig gebruikt GM de motor nog altijd, zij het in aangepaste vorm.
De LS V8 is gek genoeg heel erg compact
De motor is zeer ouderwets. Er is één centrale nokkenas en er zijn zijn slechts twee kleppen per cilinder. Een Europese V8 heeft vier per cilinder en twee nokkenassen per cilinderbank, dus vier in totaal. Dus ondanks dat de Chevrolet een slagvolume van 6,0 liter heeft, is het blok veel kleiner qua afmetingen dan een V8 van BMW of Mercedes. Dit betekent dat de motor verder naar achteren en vooral erg laag geplaatst kan worden.
De LS is een lichte motor
De simpelheid qua opzet is natuurlijk ook ideaal als je het gewicht laag wil houden. Al die nokkenassen en kleppen leggen gewicht in de schaal. Die heb je dus niet nodig. Maar GM ging verder dan dat. Ondanks de eenvoudige setup, zijn de gebruikte materialen dat niet. Het blok en de kop zijn beide van aluminium, wat ze in de VS ahloemienum noemen. Afhankelijk van het type motor, worden er nog exotischere materialen gebruikt.
De achtcilinder is relatief betaalbaar
Als jij een BMW M5 hebt en die in de soep laat lopen omdat je 14 kilometer te lang hebt doorgereden met oude olie, dan kost je dat 10.000 euro voor een gebruikte en opgeknapte motor. Een nieuwe is al gauw het dubbele. Een LS V8 heb je nieuw vanaf 7.000 dollar bij General Motors. In Amerika dan, hier zal ie iets duurder uitvallen met alle extra kosten.
Zeer betrouwbaar (ja, ook nog eens)
Wie van V8-motoren houdt, zal kunnen beamen dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is. De achtcilinder motoren van met name de Duitse concurrentie zijn enorm hoogwaardig en complex, maar ook erg gevoelig. De GM LS V8 is daarentegen zeer betrouwbaar. Dat komt deels door de eenvoudige opzet van de motor, maar ook omdat ie deugdelijk in elkaar is geschroefd. Daarbij is het een motor met weinig attributen eraan om de uitstoot te beperken.
De LS V8 kan heel veel vermogen leveren
Het grappige is, de de LS-motor is niet een gesmoorde lean-burn Atkinson-cycle motor. Het is een blok ontworpen om te presteren: van sportwagens tot pick-ups. In zijn meest bescheiden vorm leverde de motor 344 pk (5.7 liter). De 6.0 liter had 400 pk en de latere 6.2’s zelfs 430 pk. Met een supercharger kon dat opgetild worden naar 650 pk. Ga je voor een losse crate-engine, zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Er rijden zat Hennessey en Callaway getunede LS-motoren die relatief probleemloos 1.000 pk leveren.
Gunstig verbruik (ja, echt)
Ja, en dan komt het echte huh-moment (WTF is zo ordinair). De LS-V8 is namelijk zuinig. Zeker in combinatie met de transmissie met lange overbrengingen. Een Corvette C5 of C6 verbruikt gewoon 1 op 14-15 als je rustig over de snelweg rijdt. Maar ook de zware slagschepen als de Cadillac Escalade en enorme pick-ups zijn voor het formaat en gewicht bijzonder zuinig. Als je niet alle cilinder gebruikt, kan ie een bank uitschakelen. Daarbij heeft de motor zoveel koppel dat veel toeren maken niet nodig is.
Dus, waarom is het zo’n goede motor?
Het enige nadeel is vooral dat iedereen ze toepast. Zoek maar ‘LS swap’ op op het internet, en je zult overspoeld worden met voorbeelden. Omdat die motoren bovenstaande voordelen bieden, zie je ze naast GM-producten ook in auto’s met niet al te betrouwbare motoren, zoals de BMW M3, Mazda RX-8 en Porsche 911 (996). Maar ja, iedereen luistert ook graag naar de Rolling Stones en als Gimme Shelter voorbij komt, zingen we ook graag een potje mee.
Lees ook: Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ik rijd al jaren Corvette (C3, C4, C5 en C6) en ik kan idd beamen dat de LS2 motor werkelijk geweldig is. (Relatief) zuinig (1100 toeren bij 90 km, 6 gang automaat) maar toch pittig en vooral enorm betrouwbaar! Geen olieverbruik of lekkages.
Deze C6 rijd ik nu af. Heb hem gekocht met zeer weinig kilometers en het is beslist 1 van de mooiste van Europa (het is een originele Europeesche uitvoering).
Ik heb een Volvo XC90 met een Yamaha V8 4.4 motor met 60′ hoek. Motor loopt subliem en verbruikt na ruim 430.000 km geen of nauwelijks olie. Hij is zuiniger dan de 6 in lijn 3.2 motoren die in de XC90 liggen. En hij klinkt ook heel mooi en beschaafd. Ook een geweldig mooie motor.
@Ricardo; Ik heb 2 BMW’s met N62 V8’s gehad en dat zijn echt prachtige motoren. Ze zijn zuinig zolang je ze onder de 3500 RPM houdt en gaan daarboven los. Het enige nadeel is dat ze na zo’n 150.000 a 200.000km wel flink onderhoud nodig hebben, maar omdat ze zo zuinig zijn kan dat financieel best uit.
De moderne B58 motor van BMW is ook een knap staaltje techniek en Porsche en Ferrari maken prachtige hoogtoerige motoren. Volgens mij worden er overal wel mooie motoren gemaakt.
Ja, idd een pracht van een v8 kunnen die amerikanen bouwen……daar kan europa een voorbeeld aan nemen
Volgens de interwebz is de motor in dit artikel, https://www.roadandtrack.com/news/a64621310/gm-recall-598000-full-size-pickup-trucks-and-suvs-6-2-liter-v8-engine-failure/
een LS variant: https://en.m.wikipedia.org/wiki/General_Motors_LS-based_small-block_engine.
De TL;DR, niet alle LS varianten zijn fantastisch.