
Bijzonder nieuws. Lucid stuurt vandaag een persbericht eruit dat ze de elektromotoren gaan leveren voor ’s werelds meest toonaangevende raceserie voor elektrische single-seaters. Hoeveel ken jij er? Ze hebben het natuurlijk over de Formule E, maar ze noemen het beestje niet één keer bij zijn naampje. Andersom heeft FE het ook nog nooit over Lucid gehad.
Het zal vast ergens moeilijk contractueel zijn vastgelegd dat ze elkaars merknaampjes niet mogen gebruiken, maar blijkbaar heeft Lucid toch de behoefte om het even te delen met de wereld. Een gevalletje ‘we mogen niet zeggen aan wie we leveren maar het begint met “Formule” en eindigt met een “E” – meer zeggen we niet’.
Daarnaast krijgen de Formule E-teams de omvormers, transmissies en differentiëlen van Lucid. De elektromotor levert 467 pk en draait tot wel 19.500 toeren per minuut. Mede dankzij de nieuwe motor ligt de topsnelheid van de derde generatie FE-auto’s op 322 km/u. Halverwege van auto wisselen omdat de batterij leeg is, hoeft al een tijdje niet meer.
Ooit een Lucid-raceauto?
Peter Rawlinson is de baas van de Lucid-groep en is erg tevreden over het feit dat zijn merk een bijdrage kan leveren aan de elektrische autosport. Ook sluit hij niet uit dat Lucid nog wat kan leren van de FE-auto’s: ‘Ik ben blij met het idee dat sommige technische ontwikkelingen in toekomstige Lucid-straatauto’s kunnen komen.’
Het werkt nu wel al de andere kant op. Zo komt het koelsysteem van de FE-auto’s rechtstreeks uit de Lucid Air. Hopelijk raakt Lucid zo gecharmeerd van autosport dat ze zelf een speciale auto bouwen voor het circuit. Stel je eens: een paar duizend pk, actieve aero, lichtgewicht materialen. We mogen best dromen, toch?
Meer van TopGear


Soms is de instapper gewoon de beste keuze die je kunt maken

Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Fabrikant heeft 1,5 miljard nodig om te overleven

Achter de schermen bij Lucid, de grootste nachtmerrie van Tesla

Ferrari gaat wel elektrische auto’s bouwen, maar elektrisch racen vinden ze nog steeds saai

De nieuwe elektrische Formule E-auto is sneller dan een F1-auto

Formule E-baas: ‘Als Max Verstappen geen kampioen wordt, geef ik 250.000 dollar weg’

We testen de Formule E GenBeta Prototype: de elektrische formule-auto van morgen

Naast Formule 1 is er nu ook Formule G. Dit moet je weten over de nieuwe raceklasse

DS rijdt volgend seizoen met deze gouden Formule E-auto

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’
