
Bijzonder nieuws. Lucid stuurt vandaag een persbericht eruit dat ze de elektromotoren gaan leveren voor ’s werelds meest toonaangevende raceserie voor elektrische single-seaters. Hoeveel ken jij er? Ze hebben het natuurlijk over de Formule E, maar ze noemen het beestje niet één keer bij zijn naampje. Andersom heeft FE het ook nog nooit over Lucid gehad.
Het zal vast ergens moeilijk contractueel zijn vastgelegd dat ze elkaars merknaampjes niet mogen gebruiken, maar blijkbaar heeft Lucid toch de behoefte om het even te delen met de wereld. Een gevalletje ‘we mogen niet zeggen aan wie we leveren maar het begint met “Formule” en eindigt met een “E” – meer zeggen we niet’.
Daarnaast krijgen de Formule E-teams de omvormers, transmissies en differentiëlen van Lucid. De elektromotor levert 467 pk en draait tot wel 19.500 toeren per minuut. Mede dankzij de nieuwe motor ligt de topsnelheid van de derde generatie FE-auto’s op 322 km/u. Halverwege van auto wisselen omdat de batterij leeg is, hoeft al een tijdje niet meer.
Ooit een Lucid-raceauto?
Peter Rawlinson is de baas van de Lucid-groep en is erg tevreden over het feit dat zijn merk een bijdrage kan leveren aan de elektrische autosport. Ook sluit hij niet uit dat Lucid nog wat kan leren van de FE-auto’s: ‘Ik ben blij met het idee dat sommige technische ontwikkelingen in toekomstige Lucid-straatauto’s kunnen komen.’
Het werkt nu wel al de andere kant op. Zo komt het koelsysteem van de FE-auto’s rechtstreeks uit de Lucid Air. Hopelijk raakt Lucid zo gecharmeerd van autosport dat ze zelf een speciale auto bouwen voor het circuit. Stel je eens: een paar duizend pk, actieve aero, lichtgewicht materialen. We mogen best dromen, toch?
Meer van TopGear


Soms is de instapper gewoon de beste keuze die je kunt maken

Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Fabrikant heeft 1,5 miljard nodig om te overleven

Achter de schermen bij Lucid, de grootste nachtmerrie van Tesla

Ferrari gaat wel elektrische auto’s bouwen, maar elektrisch racen vinden ze nog steeds saai

De nieuwe elektrische Formule E-auto is sneller dan een F1-auto

Formule E-baas: ‘Als Max Verstappen geen kampioen wordt, geef ik 250.000 dollar weg’

We testen de Formule E GenBeta Prototype: de elektrische formule-auto van morgen

Naast Formule 1 is er nu ook Formule G. Dit moet je weten over de nieuwe raceklasse

DS rijdt volgend seizoen met deze gouden Formule E-auto

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

GP Manager 2 uit 1996 was een racegame waar je niet mocht racen

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?
