
Bijzonder nieuws. Lucid stuurt vandaag een persbericht eruit dat ze de elektromotoren gaan leveren voor ’s werelds meest toonaangevende raceserie voor elektrische single-seaters. Hoeveel ken jij er? Ze hebben het natuurlijk over de Formule E, maar ze noemen het beestje niet één keer bij zijn naampje. Andersom heeft FE het ook nog nooit over Lucid gehad.
Het zal vast ergens moeilijk contractueel zijn vastgelegd dat ze elkaars merknaampjes niet mogen gebruiken, maar blijkbaar heeft Lucid toch de behoefte om het even te delen met de wereld. Een gevalletje ‘we mogen niet zeggen aan wie we leveren maar het begint met “Formule” en eindigt met een “E” – meer zeggen we niet’.
Daarnaast krijgen de Formule E-teams de omvormers, transmissies en differentiëlen van Lucid. De elektromotor levert 467 pk en draait tot wel 19.500 toeren per minuut. Mede dankzij de nieuwe motor ligt de topsnelheid van de derde generatie FE-auto’s op 322 km/u. Halverwege van auto wisselen omdat de batterij leeg is, hoeft al een tijdje niet meer.
Ooit een Lucid-raceauto?
Peter Rawlinson is de baas van de Lucid-groep en is erg tevreden over het feit dat zijn merk een bijdrage kan leveren aan de elektrische autosport. Ook sluit hij niet uit dat Lucid nog wat kan leren van de FE-auto’s: ‘Ik ben blij met het idee dat sommige technische ontwikkelingen in toekomstige Lucid-straatauto’s kunnen komen.’
Het werkt nu wel al de andere kant op. Zo komt het koelsysteem van de FE-auto’s rechtstreeks uit de Lucid Air. Hopelijk raakt Lucid zo gecharmeerd van autosport dat ze zelf een speciale auto bouwen voor het circuit. Stel je eens: een paar duizend pk, actieve aero, lichtgewicht materialen. We mogen best dromen, toch?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Soms is de instapper gewoon de beste keuze die je kunt maken

Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Fabrikant heeft 1,5 miljard nodig om te overleven

Achter de schermen bij Lucid, de grootste nachtmerrie van Tesla

Ferrari gaat wel elektrische auto’s bouwen, maar elektrisch racen vinden ze nog steeds saai

De nieuwe elektrische Formule E-auto is sneller dan een F1-auto

Formule E-baas: ‘Als Max Verstappen geen kampioen wordt, geef ik 250.000 dollar weg’

We testen de Formule E GenBeta Prototype: de elektrische formule-auto van morgen

Naast Formule 1 is er nu ook Formule G. Dit moet je weten over de nieuwe raceklasse

DS rijdt volgend seizoen met deze gouden Formule E-auto

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
