F1 heeft de opleidingsklassen F2, F3 en F4, IndyCar heeft de Indy NXT en NASCAR heeft de NASCAR Xfinity Series. En Formule E? Die hebben nog geen jongerenklasse, maar daar komt verandering in. Het plan was om oude Formule E-auto’s te gebruiken en de raceklasse ACE Championship in het leven te roepen. Dat plan gaat niet door. In plaats daarvan komt de Formule G.

De raceklasse is opgericht door Nick Heidfeld en Dilbagh Gill. Heidfeld reed 259 F1-races gedurende elf jaar en scoorde daarin 13 podia. Zijn compagnon Gill is de teambaas van het Mahindra Formule E-team en leerde Heidfeld in de elektrische Formule-klasse kennen. Samen richten ze Formule G op, wat een bijzondere klasse lijkt te gaan worden.

De Formule G doet het anders dan alle anderen

Om te beginnen zijn er tien teams met ieder twee auto’s en… veertig coureurs. Nee, de Formule G-auto’s zijn geen tweezitters. Het idee is om de auto’s met twee instellingen te laten rijden: eentje voor ‘non-pro coureurs’ (ze bedoelen amateurs, toch?) en eentje voor professionals. Daarmee ontstaat er meteen een splitsing: de F-G1 en F-G2.

Wanneer de pro’s instappen, halen de elektrische Formule-autootjes een topsnelheid van 290 km/u. Rijden de amateurs? Dan wordt de topsnelheid begrensd op 240 km/u. Volgens de organisatie achter de Formule G zouden de amateurs 3,5 seconden per ronde langzamer zijn dan de pro’s. Op welk circuit het tijdsverschil gemeten is, vertelt de organisatie niet.

Heidfeld over de Formule G

Heidfeld en Gill verwachten nogal wat van hun raceklasse. De Formule G wordt omschreven als de enige raceklasse ‘die in staat is om een volledig kant-en-klare groene raceoplossing te leveren’ die ook nog eens ‘betaalbaar, toegankelijk, opwindend en competitief’ is. De G staat trouwens voor meerdere dingen, waaronder Green, Global en Good.

Nick Heidfeld vertelt over het eerste moment dat hij hoorde van de F-G: ‘Toen Dilbagh met me praatte over dit programma was ik meteen geïnteresseerd. Ik ben verheugd om mede-oprichter te zijn van de Formule G – een elektrische dual-power racekampioenschap dat nog nooit is gedaan.’ Grappig trouwens: er is nog een Formule G in Engeland, dit staat voor Formule Gymkhana.

Schrijf je in als coureur

Het idee is om aan het einde van 2024 te beginnen met de F-G1 en F-G2. Er komen dan vier onafhankelijke kampioenschappen verdeeld over vier regio’s. Informatie over welke coureurs en teams er gaan meedoen en verdere details over de auto, volgt nog. We weten nu alleen dat de auto’s aan de voorwaarden van de FIA voldoen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear