TopGear stapt net uit de Lynk & Co 01. In ons meinummer (half april in de winkel) lees je het volledige testverslag; hier alvast de highlights.
Testobject: Lynk & Co 01
Uitvoering: Er is er maar één
Locatie: Amsterdam en omstreken
Weersomstandigheden: Zonnetje, nog wat fris, maar de lente komt eraan!
‘Goh, een heel nieuw merk’, schreven we onlangs over de Aiways U5. ‘Dat maken we ook niet iedere dag mee!’ Inmiddels zijn we twee maanden verder en hebben we de Seres 3 gereden, ook al nieuw, en rollen we net uit de Lynk & Co 01. En er zit nog wel het een en ander aan te komen. ‘Be careful what you wish for’, zeggen ze dan. Maar goed…
De Lynk & Co 01. Wat mag dat dan wel wezen?
Nou, geen auto, vinden ze zelf. Het is een ‘mobiliteitsconcept’. Maar daarover zo meer – eerst maar eens vertellen hoe of wat. Lynk & Co is een sub-merk van het Chinese Geely, dat ook eigenaar is van Volvo en Polestar. De Lynk & Co 01 is technisch dan ook in hoge mate een Volvo XC40, alleen verschilt het jasje nogal.
En het is best een fraai jasje!
Dat is het zeker. Zeker aan de buitenkant is het tweelingschap met de XC40 beslist heel twee-eiig, en ook aan de binnenkant moet je nog best zoeken naar Volvo-dingen. Ze zijn er natuurlijk wel (de stengels aan de stuurkolom, bijvoorbeeld), maar een Aston Martin DB7 had ongeveer 30 keer meer gemeen met een Ford Mondeo dan deze twee met elkaar, om maar wat te noemen. En dan overdrijven we niet eens. In het oog springende designdingen zijn onder meer de Jaguar-achtige led-koplampen en de vele blauwe accenten. Zo loopt er een opvallende blauwe lijn langs de dakstijl en zijn twee van de spaken van de velgen blauw. Dat zie je niet vaak, en het staat nog goed ook.
En de binnenkant?
Bijzonder luxe, we kunnen niet anders zeggen. Allereerst die stoelen: het zal de link met Volvo (staan ze om bekend, immers) zijn, maar ze zitten ronduit fantastisch. Ze zijn overigens bekleed met een kunststof die gemaakt is van oceaanplastic. Nou, dat Boyan Slat maar lang mag doorgaan dan, want als je met de rommel die hij uit de wereldzeeën vist dit soort dingen kunt doen, wordt werkelijk iedereen er beter van. Het dashboard van de Lynk & Co 01 is uiteraard geheel digitaal en er is een fraai en groot ‘liggend’ touchscreen (bij de XC40 ‘staat’ het). Dat laat zich eenvoudig bedienen en beschikt over alle denkbare functionaliteiten.
Ruimte is er zat, ook op de achterbank en in de bagageruimte. Er zijn USB-aansluitingen (ook achterin), er is een elektrisch panoramadak, alle veiligheidsdingen die je van Volvo kent (veel dus) en de afwerking is op het eerste gezicht dik voor elkaar. Fraaie materialen, leuke accenten, goede verwerking – echt een auto waarin je het met speels gemak wat langer volhoudt. Tenzij je de spraakassistent probeert – dan wil je je na vijf minuten al het IJsselmeer in rijden. We wilden simpelweg terug naar Amsterdam, maar dat woord bleek te veel gevraagd. Kennelijk een Feyenoord- of PSV-fan, die Lynk & Co 01…
Maar die Lynk & Co 01 is dus géén auto?
Oh ja: nee. Het is een mobiliteitsconcept. Klinkt ingewikkeld, maar is simpel én snijdt hout. Ze gaan er bij Lynk & Co van uit dat veel mensen wel een auto willen kunnen gebruiken, maar er niet per se een hoeven te bezitten. En dus is het niet de bedoeling dat je de Lynk & Co 01 koopt, maar dat je een abonnement op hem neemt. Dat duurt elke keer een maand, en in die maand kun je de auto ook delen met familie of vrienden. Via een app kun je hen toegang tot de auto verschaffen, en zo kun je ook de kosten van het abonnement draaglijker maken. En daar zit best iets in; als je ziet hoe vaak een auto stilstaat terwijl anderen hem zouden kunnen gebruiken – eigenlijk zonde.
Daarbij is dat hele Lynk & Co, en nu komen we in terreinen waar we niet zo heel goed in zijn, ook een ‘lifestyle’ en een ‘komjoenitie’. Er is een ‘club’ waar je als ‘member’ kunt rekenen op ‘special events’. Er is een hele kleding- en accessoirelijn. En er zijn heel veel foto’s van hippe mensen die in graffiti-achtige omstandigheden heel erg aan het fitnessen en met zichzelf bezig zijn. Excuses dus ook voor de waardeloze foto’s waarop je nauwelijks iets van de auto ziet – er is niets anders voorhanden. Wij krijgen alleen maar ontzettende jeuk op plekken waar we nét niet bij kunnen van dit soort dingen, maar goed: ieder z’n ding en jeweettog. Of zo.
Het abonnement is trouwens inclusief onderhoud en verzekeringen, ze komen hem brengen en weer ophalen – je hebt er geen omkijken naar. Het kost wel wat: 500 euro per maand. Aan de andere kant: noem ons één huurauto die je voor 500 euro een maand lang kunt rijden…
En dan zeker zo’n auto!
Ja, want dat is de crux: het is geen Polootje van de Greenwheels of zo. Het is echt in alle opzichten een auto die de competitie met een XC40 aan kan. De basis is namelijk wel die van een XC40 T5 Plug-in Hybrid. Hij levert dus ook 261 pk en rijdt (zeker in zijn Sport-stand) heel strak en vlot. Een sprintje naar 100 km/u duurt 7,9 seconden (onder het genot van een via de speakers komend sportief ronkje – verder is de Lynk & Co 01 echt opvallend stil) en de top is een heuse 210 km/u. Kennelijk doet Lynk & Co dus niet mee aan die ‘180 km/u max’ van Volvo. Voor de echte verschillen zouden we ze eens naast elkaar moeten zetten, maar in principe lijken ze behoorlijk op elkaar. En daar spint zo’n nieuw merk natuurlijk alleen maar garen bij.
Dus, wat moeten we met die Lynk & Co 01?
Nou, het ziet er allemaal best veelbelovend uit. Of Nederland al klaar is voor zo’n concept, zal de tijd moeten uitwijzen. Maar het idee is helemaal zo gek nog niet en aan de kwaliteiten van de Lynk & Co 01 hoeft het niet te liggen. Overigens: zo maximalistisch als het allemaal klinkt, zo minimalistisch is de uitvoering. Er is maar één versie, waar werkelijk alles op en aan zit. En er zijn maar twee kleuren: zwart en dit blauw. Houdt de boel wel zo overzichtelijk – en betaalbaarder om te maken. Oh: als je wilt, kun je hem ook gewoon kopen. Dan kost ie 39.000 euro. En als we dat afzetten tegen de XC40, die je qua uitrustingsniveau dan minimaal zult moeten opleuken tot een Inscription, en die je dan zomaar 51.990 euro kost…
Lynke Loetje heeft op 7 januari 2022 geschreven:
Ik rij de auto nu 2 maanden en het is een heerlijke auto. Vól met luxe en dat voor 500,- in de maand (inclusief alle kosten).
De rijeigenschappen zijn fantastisch en de looks zijn ook erg fraai.
Hij heeft véél bekijks, dat moet je wel weten, voortdurend mensen er omheen als je hem geparkeerd hebt 🙂
Er zijn ook wel wat verbeteringen mogelijk, want de connectiviteit is wisselvallig. Geregeld moet je je account opnieuw aanmelden in de auto, hetzelfde met de telefoon.
Wil je hem ook gaan uitlenen dan moet je de volgende versie maar nemen want die functionaliteit werkt niet (maar dat was ik toch al niet van plan)
Kortom: ik geef hem niet terug voorlopig. Als je wil kun je er iedere maand vanaf, óók al zo’n uniek pluspunt van Lynk & Co!
Pieter heeft op 2 september 2021 geschreven:
Ik had aanvankelijk wat moeite met de summiere berichtgeving na onze proefrit, al ben ik zeer vriendelijk te woord gestaan gedurende drie telefoongesprekken over de voortgang door een Lynk&Co medewerker. maar vanavond was het dan toch zover. ik mocht mijn 01 bestellen. Even opnieuw invullen wie je bent, maar dat wisten ze al. gelijk zoals gevraagd de app gedownload en geïnstalleerd. Maar pas als je de auto geleverd krijgt kun je de app activeren heb ik mij laten vertellen. Het lukt dan ook niet om de activatiecode te ontvangen. Op een Duits Lynk&Co forum van eigenaren, is men wel wat kritisch over de geleverde auto’s. Telefoons de zeer heet worden bij draadloos opladen, Frank de assistent die echt een heel erg eigen karakter heeft en zich daarna gedraagt. ( hij begrijpt je niet altijd ), telefoon contacten geheugens die maar tot de letter ‘V’ inladen en een auto die maar tot 70% elektrisch oplaad. Ik heb geleerd dat je de dingen zelf moet ervaren. Onze proefrit afgelopen Mei dit jaar was ronduit geweldig, de auto reed super. Tip! Lees vooraf goed de kleine lettertjes van de verschillende bijlage in het contract. Want zoals de schrijver hierboven vermeld zitten er een paar haken en ogen aan. Voorbeeld: de auto retour geven a €350 euro?? aan de andere zijde. Een zo compleet uitgevoerde auto? Nogmaals ik wacht gewoon af en laat mij aangenaam verrassen.
P H de Vries heeft op 22 april 2021 geschreven:
Wanneer komt de 02 naar Nederland en wat is de prijs
Armin heeft op 1 april 2021 geschreven:
Alleen nog kiezen de blauwe of zwarte auto, moeilijk. Ze zijn beide erg mooi.
Rob heeft op 28 maart 2021 geschreven:
Het is net als zovele mobiliteitsdiensten als Sixt Share, Green Wheels, Car2Go etc….
Alleen men geeft het een andere naam, maar het komt in principe op hetzelfde neer.
Overigens zit er een kilometrage van 1200 km per maand op.
Wat voor de gemiddelde gebruiker niet erg veel is?
Als men verder informeert zitten er nog wat haken en ogen aan…
Ben benieuwd of het een succes kan worden gezien de concurrentie!
Robert heeft op 5 april 2021 geschreven:
Nou nee… dat is het niet. Immers — jij abonneert je op de auto, en hij staat bij jou thuis. Of je hem wilt verhuren moet je vervolgens zelf weten. Als je dat hele deelgedoe nou vergeet en het vergelijkt met een XC40 in dezelfde uitvoering @ private lease dan is het gauw al de helft goedkoper, en dat terwijl je niet 4 jaar aan een wurgcontract vastzit.
Overigens mag je de ‘overgebleven km’s’ een maand meenemen. Toegegeven, niet ideaal voor vakanties, maar goed, daar kom ik wel weer overheen.
Joh de Kort heeft op 26 maart 2021 geschreven:
Pracht concept. Ik ben al 3 maanden lid geworden. Binnenkort wordt ie geleverd…
Timo heeft op 25 maart 2021 geschreven:
Tof ding!