
Het aantal pk’s per kilo verhogen? Dan kun je een joekel van een turbo op de motor plaatsen. Wil je het vermogen per kilo echter verdubbelen, dan moet je een hoop gaan verbouwen aan de motor. Maar als je toch al die tijd en moeite in een auto steekt, waarom gooi je het dan niet over een andere boeg? Bouw eens een Porsche Boxster om tot F1-auto.
Als donor pakte ene Wesley een Porsche Boxster S uit 2002 met meer dan 300.000 kilometer op de teller. De prijs was omgerekend 2.100 euro. De 3,2-liter zescilinder in deze 986-generatie is goed voor 260 pk en 410 Nm. Daarmee haalt de cabrio een 0-100-tijd van 6,4 seconden, maar dat is nog met het oude gewicht van ruim 1.300 kilo. Deze omgebouwde Boxster moet ongeveer 500 kilo wegen.
Van de donor-Porsche bleef weinig over, op het stuurhuis en de aandrijflijn na. Het volledige chassis ontwierp Wesley zelf, waarbij hij een beetje afkeek van Forza Motorsport. Hij leende inspiratie van F1-auto’s – met name de Lotus 49 – uit de jaren zestig, maar het is geen replica. Met een lading buizen, een lasapparaat en een buigmachine bakte hij zijn eigen F1-auto in elkaar.
Op de 3,2-liter zescilinder bouwde hij zes kelken als luchtinlaten en een op maat gemaakte uitlaat. Het geluid is fantastisch. De auto maakt gebruik van een pushrod-ophanging en achter de bestuurder zit een hoepel voor de veiligheid. Een Megasquirt-ECU zorgt voor de bits en bytes. De bouw duurde acht maanden en ontelbare uren, aldus Wesley.
Man bouwt Porsche Boxster om tot F1-auto
Meer van TopGear


Porsche Boxster shooting brake oogt veelbelovend

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

De auto’s van Freddie Flintoff

Vrouw reageert overtrokken op joyride in haar Porsche

Porsche 718 Boxster S: wennen aan de viercilinder

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)
