Het aantal pk’s per kilo verhogen? Dan kun je een joekel van een turbo op de motor plaatsen. Wil je het vermogen per kilo echter verdubbelen, dan moet je een hoop gaan verbouwen aan de motor. Maar als je toch al die tijd en moeite in een auto steekt, waarom gooi je het dan niet over een andere boeg? Bouw eens een Porsche Boxster om tot F1-auto.
Als donor pakte ene Wesley een Porsche Boxster S uit 2002 met meer dan 300.000 kilometer op de teller. De prijs was omgerekend 2.100 euro. De 3,2-liter zescilinder in deze 986-generatie is goed voor 260 pk en 410 Nm. Daarmee haalt de cabrio een 0-100-tijd van 6,4 seconden, maar dat is nog met het oude gewicht van ruim 1.300 kilo. Deze omgebouwde Boxster moet ongeveer 500 kilo wegen.
Van de donor-Porsche bleef weinig over, op het stuurhuis en de aandrijflijn na. Het volledige chassis ontwierp Wesley zelf, waarbij hij een beetje afkeek van Forza Motorsport. Hij leende inspiratie van F1-auto’s – met name de Lotus 49 – uit de jaren zestig, maar het is geen replica. Met een lading buizen, een lasapparaat en een buigmachine bakte hij zijn eigen F1-auto in elkaar.
Op de 3,2-liter zescilinder bouwde hij zes kelken als luchtinlaten en een op maat gemaakte uitlaat. Het geluid is fantastisch. De auto maakt gebruik van een pushrod-ophanging en achter de bestuurder zit een hoepel voor de veiligheid. Een Megasquirt-ECU zorgt voor de bits en bytes. De bouw duurde acht maanden en ontelbare uren, aldus Wesley.
Reacties