Veel power, achterwielaandrijving en compacte afmetingen. Dat is het recept van een lekker bommetje. De BMW M2 biedt het al sinds jaar en dag (nou ja, sinds het jaar 2013) nadat de ‘toevallig’ op de markt gebrachte 1M Coupé een schot in de roos bleek te zijn. De M2 is de instapper in de M-reeks. Ja, er is ook een M135 (zonder ‘i’ tegenwoordig), maar dat is niet een echte M2. Omdat de M2 voornamelijk geknepen techniek gebruikt van de BMW M3, zit er veel potentie in, dat verwijst deze Manhart MH2-700.

Het is het laatste project van de specialisten uit Wuppertal. Natuurlijk, je kan een M2 kopen, standaard laten en daar heel erg tevreden mee zijn. Je kan er ook flink mee uitpakken. Dat is precies wat ze gedaan hebben. We beginnen met de motor, want de S58B30 heeft wat marges. Deze is standaard goed voor 460 pk en 550 Nm. Om de M2 onder de M3 te positioneren, heeft de M2 minder vermogen (tegenwoordig is het 480 pk, dit is nog een pre-faceliftmodel).

Vermogen Manhart MH2-700 (die naam geeft al iets weg)

Maar ja, het is softwarematig verlaagd, dus je kan het softwarematig verhogen. En als je dan toch bezig bent, waarom niet een paar hardware-upgrades monteren? Dus kreeg deze M2 een sportuitlaatsysteem met HJS-katalysatoren en vier 110 millimeter dikke eindpijpen. Vervolgens schrijft Manhart hier zijn nieuwe software over. Volgens hen is het voldoende om het vermogen en koppel op ridicule wijze te laten stijgen. De motor is nu goed voor 728 pk en 900 Nm.

Manhart MH2-700 (G87) zwart (2024) zijkant links

Nu weten we dat er een hoop potentie in het blok zit, maar een stijging van 268 pk met enkel een uitlaat en software? Dat zou wereldnieuws zijn. Vandaar dat je het hier op deze internetpagina ook tot je kunt nemen. We gokken erop dat het met de (illegale) downpipes is, net als met deze G-Power M2. Het uiterlijk van de Manhart MH2-700 is, eh, twijfelachtig. We snappen dat ze graag met gouden stickers werken: goedkoop aan te brengen, makkelijk te verwijderen en lekker herkenbaar.

Cartoonesk

Echter, in combinatie met de Alpha-N bodykit en de kolderiek grote velgen (20 inch voor, 21 inch achter) is het totaalpakket een beetje infantiel en cartoonesk. Met name die diffusor op de diffusor is net eventjes te veel. Alsof je alle sauzen op je patatje besteld. Je hebt dan meer saus, maar is het dan ook lekkerder? Gelukkig zijn het niet alleen optische aanpassingen. Zo kun je het onderstel van de Manhart MH2-700 aanpassen met verlagingsveren of een KW V4-schroefset, die op meerdere manieren instelbaar is.

In het interieur zijn er een paar modificaties. Zo is de achterbank verwijderd en prijkt er nu een halve rolkooi. Handig voor als je af en toe een trackday doet. Aan de remmen is niets gedaan, behalve dat ze gespoten zijn. Upgrades zijn wel mogelijk. Geen overbodige luxe met 728 pk. Gelukkig kun je ook gewoon de onderdelen kiezen die je wil. Wij zouden gaan voor de motorupgrade, het KW V4-onderstel en een remmenupgrade. Oké, en die achterspoiler dan. Een beetje fout mag wel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)