De Duitse tuner Manhart staat niet bepaald bekend om zijn subtiliteit in het tunen van auto’s. Ze gaan doorgaans liever voor excessief gebruik van koolstofvezel, opzichtige stiksels en gouden stickers. Dat deden ze bijvoorbeeld bij de MH4 GTR ll – een M4 CSL met zwarte bodykit en 702 pk waarvan zelfs Batman het in zijn broekje zou doen.
Toch gloort er hoop aan de horizon voor degenen die het werk van Manhart te overdreven vinden. Manhart geeft nu namelijk toe dat het ook anders kan: ‘Het in het oog springende, extroverte voorkomen is niet iedereens smaak.’ Daarom bouwen ze nu de BMW M4 Competition om tot deze, het moet gezegd, vrij bescheiden MH4 600.
Specificaties van de BMW M4 Competition van Manhart
Ondanks dat de upgrade er van de buitenkant mild uitziet, is er genoeg werk verzet onder de motorkap. Het vermogen van de 3,0-liter twin-turbo zes-in-lijn groeit van 510 pk naar een gezonde 635 pk. Het koppel stijgt mee – van 650 Nm naar 780 Nm. Die extra kracht haalt Manhart uit een nieuwe ECU.
Volgens de tuner mocht het team dat werkte aan de motor ‘stoom afblazen’. Dankzij het extra vermogen is een sprint van 0 naar 200 km/u klaar in 10,5 seconden. De uitlaat is trouwens van rvs en de uiteinden kun je in keramiek laten coaten, zoals bij het voorbeeld op de foto’s. Ook kun je de M4 lager laten zetten door middel van verlagingsveren van H&R of schroefsets van KW.
Het subtiele uiterlijk van de Manhart MH 600
Verder houdt Manhart het zoals gezegd subtiel. De koolstofvezel splitter en zijskirts komen van BMW M, net als de gouden wielen. Vóór meten die 20 inch, achter 21 inch. De koolstofvezel grille, diffuser en inzetstukjes in de voorspatborden komen wel van Manhart zelf. We moeten zeggen dat we ons wel kunnen vinden in deze nieuwe stijl van Manhart. Zul je net zien dat de volgende auto van de tuner weer een griezel is.
Reacties