
De Duitse tuner Manhart staat niet bepaald bekend om zijn subtiliteit in het tunen van auto’s. Ze gaan doorgaans liever voor excessief gebruik van koolstofvezel, opzichtige stiksels en gouden stickers. Dat deden ze bijvoorbeeld bij de MH4 GTR ll – een M4 CSL met zwarte bodykit en 702 pk waarvan zelfs Batman het in zijn broekje zou doen.
Toch gloort er hoop aan de horizon voor degenen die het werk van Manhart te overdreven vinden. Manhart geeft nu namelijk toe dat het ook anders kan: ‘Het in het oog springende, extroverte voorkomen is niet iedereens smaak.’ Daarom bouwen ze nu de BMW M4 Competition om tot deze, het moet gezegd, vrij bescheiden MH4 600.
Specificaties van de BMW M4 Competition van Manhart
Ondanks dat de upgrade er van de buitenkant mild uitziet, is er genoeg werk verzet onder de motorkap. Het vermogen van de 3,0-liter twin-turbo zes-in-lijn groeit van 510 pk naar een gezonde 635 pk. Het koppel stijgt mee – van 650 Nm naar 780 Nm. Die extra kracht haalt Manhart uit een nieuwe ECU.
Volgens de tuner mocht het team dat werkte aan de motor ‘stoom afblazen’. Dankzij het extra vermogen is een sprint van 0 naar 200 km/u klaar in 10,5 seconden. De uitlaat is trouwens van rvs en de uiteinden kun je in keramiek laten coaten, zoals bij het voorbeeld op de foto’s. Ook kun je de M4 lager laten zetten door middel van verlagingsveren van H&R of schroefsets van KW.
Het subtiele uiterlijk van de Manhart MH 600
Verder houdt Manhart het zoals gezegd subtiel. De koolstofvezel splitter en zijskirts komen van BMW M, net als de gouden wielen. Vóór meten die 20 inch, achter 21 inch. De koolstofvezel grille, diffuser en inzetstukjes in de voorspatborden komen wel van Manhart zelf. We moeten zeggen dat we ons wel kunnen vinden in deze nieuwe stijl van Manhart. Zul je net zien dat de volgende auto van de tuner weer een griezel is.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

VIDEO: Tuner probeert bijna 1.400 pk uit een BMW M4 te persen (en dat gaat fout)

VIDEO: Zo spuit BMW een auto in verschillende kleuren zonder hem af te plakken

Jammer? BMW neemt afscheid van de ‘angel eyes’ bij de vernieuwde M4

Manhart geeft de BMW M4 CSL een behoorlijke upgrade

Speed Week 2022: op roadtrip naar Tsjechië met een M4 CSL, GT4 RS en meer

Keurige instapper heeft 364 pk, per achterwiel

Manhart MH2 450 maakt de M240i beter, maar moet je niet gewoon de M2 bestellen?

Deze BMW 850i met V8-motor had de eerste M8 moeten worden

V8 of niet, Manhart kietelt ook de hybride Mercedes-AMG C 63

Je kunt nu jouw Mercedes-bedrijfsbusje laten ombouwen tot AMG door Manhart

De BMW M3 Touring krijgt 650 pk en een sterrenhemel van Manhart

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig
