
Je moet goed zoeken om een Maserati met een viercilinder te vinden. Het merk is sinds mensenheugenis verzot op V8- en V6-motoren. Wie goed zoekt komt trouwens de Maserati Tipo 61 tegen, met een 3,0-liter viercilinder. En nu ook de Maserati Ghibli Hybrid. Het is niet alleen de eerste hybride van het merk, maar ook de eerste viercilinder sinds een erg lange tijd.
De Ghibli combineert een 2,0-liter turbomotor met een 48-volt elektromotor, die tevens als generator en startmotor dient. Het is dus, inderdaad, een mild-hybrid (of MHEV). De totale aandrijflijn is goed voor 330 pk en 450 Nm. De 0-100-tijd is hiermee 5,7 seconden en de top is 255 km/u. Het totaalgewicht van de Maserati Ghibli Hybrid zou 80 kilo minder zijn dan de dieseluitvoering.
Hoe zit het met het geluid?
We horen je hier al denken. Hoe zit dat met het geluid? ‘De inzittenden van de Ghibli Hybrid kunnen nog steeds genieten van het onmiskenbare geluid dat alle Maserati-modellen kenmerkt dankzij de geoptimaliseerde uitlaat, die speciaal ontworpen resonatoren bevat’, zo belooft Maserati. Als iemand het lukt om een viercilinder goed te laten klinken, dan moet het Maserati zijn. Anderzijds kan het naast de V6-motoren alleen maar tegenvallen. Hieronder kun je alvast een klein voorproefje horen – niet heel verkeerd.
Het interessantst aan de Maserati Ghibli Hybrid is de CO2-uitstoot, in ieder geval in Nederland, waar BPM de lakens uitdeelt. De viercilinder stoot 192 gram CO2 per kilometer uit. Alsnog zeer fors, maar een flinke besparing ten opzichte van de 255 gram van de V6, of de 275 gram van de vierwielaangedreven versie. We zijn benieuwd naar de nieuwe prijzen. De goedkoopste Ghibli is momenteel de diesel met een vanafprijs van 106.800 euro.
Het geluid van de Maserati Ghibli Hybrid
https://www.youtube.com/watch?v=0r1XG5MP7Ns
Meer van TopGear


Gaat dit de meest onbetrouwbare dure auto ooit worden?

Maserati Ghibli Trofeo

Maserati Ghibli Hybrid GranSport

Maserati Ghibli Trofeo komt supersedans pesten

Maserati Ghibli S Q4 GranSport

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

Is zo’n chique Maserati Ghibli na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Juist de mensen die een dure elektrische auto kunnen betalen, willen er geen, aldus automerk

Maserati MC20: supercar waarmee we toevallig 1 op 11 haalden

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten
