
Je moet goed zoeken om een Maserati met een viercilinder te vinden. Het merk is sinds mensenheugenis verzot op V8- en V6-motoren. Wie goed zoekt komt trouwens de Maserati Tipo 61 tegen, met een 3,0-liter viercilinder. En nu ook de Maserati Ghibli Hybrid. Het is niet alleen de eerste hybride van het merk, maar ook de eerste viercilinder sinds een erg lange tijd.
De Ghibli combineert een 2,0-liter turbomotor met een 48-volt elektromotor, die tevens als generator en startmotor dient. Het is dus, inderdaad, een mild-hybrid (of MHEV). De totale aandrijflijn is goed voor 330 pk en 450 Nm. De 0-100-tijd is hiermee 5,7 seconden en de top is 255 km/u. Het totaalgewicht van de Maserati Ghibli Hybrid zou 80 kilo minder zijn dan de dieseluitvoering.
Hoe zit het met het geluid?
We horen je hier al denken. Hoe zit dat met het geluid? ‘De inzittenden van de Ghibli Hybrid kunnen nog steeds genieten van het onmiskenbare geluid dat alle Maserati-modellen kenmerkt dankzij de geoptimaliseerde uitlaat, die speciaal ontworpen resonatoren bevat’, zo belooft Maserati. Als iemand het lukt om een viercilinder goed te laten klinken, dan moet het Maserati zijn. Anderzijds kan het naast de V6-motoren alleen maar tegenvallen. Hieronder kun je alvast een klein voorproefje horen – niet heel verkeerd.
Het interessantst aan de Maserati Ghibli Hybrid is de CO2-uitstoot, in ieder geval in Nederland, waar BPM de lakens uitdeelt. De viercilinder stoot 192 gram CO2 per kilometer uit. Alsnog zeer fors, maar een flinke besparing ten opzichte van de 255 gram van de V6, of de 275 gram van de vierwielaangedreven versie. We zijn benieuwd naar de nieuwe prijzen. De goedkoopste Ghibli is momenteel de diesel met een vanafprijs van 106.800 euro.
Het geluid van de Maserati Ghibli Hybrid
https://www.youtube.com/watch?v=0r1XG5MP7Ns
Meer van TopGear


Gaat dit de meest onbetrouwbare dure auto ooit worden?

Maserati Ghibli Trofeo

Maserati Ghibli Hybrid GranSport

Maserati Ghibli Trofeo komt supersedans pesten

Maserati Ghibli S Q4 GranSport

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

Is zo’n chique Maserati Ghibli na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Juist de mensen die een dure elektrische auto kunnen betalen, willen er geen, aldus automerk

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Vanaf wanneer is de elektrische auto nou echt verplicht? En is de benzineauto dan verboden?
