Maserati Ghibli Diesel GranLusso

Maserati geeft de Ghibli een opfrisser en twee nieuwe uitrustingsniveaus: de GranLusso en GranSport. Speciaal voor zakelijke rijders pakken we de diesel

Maserati Ghibli Diesel GranLusso
Maserati Ghibli Diesel GranLusso
Maserati Ghibli Diesel GranLusso
Maserati Ghibli Diesel GranLusso
Maserati Ghibli Diesel GranLusso
Maserati Ghibli Diesel GranLusso
Maserati Ghibli Diesel GranLusso
Maserati Ghibli Diesel GranLusso
Maserati Ghibli Diesel GranLusso
Maserati Ghibli Diesel GranLusso
Maserati Ghibli Diesel GranLusso
Maserati Ghibli Diesel GranLusso
14
20
Specificaties

Maserati Ghibli Diesel GranLusso

Motor
2.987 cc
V6 turbo
275 pk @ 4.000 tpm
500 Nm @ 2.00 tpm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,3 s
top 250 km/u

Verbruik
5,9 l/100 km
158 g/km CO2
E Label

Afmetingen
4.971 x 1.945 x 1.461 mm (l x b x h)
2.998 mm (wielbasis)
1.875 kg
70 l (diesel)
500 l (bagage)

Prijzen
€ 101.649 (NL)
€ 80.850 (B)

Vonnis:
De Ghibli is prachtig en de diesel klinkt geweldig in de Sport-modus, maar hij is ­minder snel en geavanceerd dan z’n concurrenten als je kijkt naar z’n basisprijs. Maar hé, dat logo voorop, dat is ook wat waard toch?

Het verhaal omtrent de Ghibli is al langer bekend; wil je een sportieve sedan en wat anders dan een A7, 6-serie Gran Coupé of CLS, dan kun je bij Maserati aanschuiven voor de Ghibli. Voor meer geld krijg je dan minder prestaties, minder geavanceerde technische snufjes, maar wel een grille met pronte drietand in het midden. Er bestaat een groep autorijders die aan dat laatste de voorkeur geven, en we kunnen ze niet eens ongelijk geven.

Vliegen we kort door de bocht?

Zeker. Je weet toch hoe we zijn als we auto’s testen. En kort door de bocht vliegen met deze Maserati Ghibli Diesel GranLusso, ook al wordt ie aangedreven door een halve tractormotor, gaat meer dan prima. Ten eerste levert die motor 275 pk, ten tweede is het koppel 600 Nm en ten derde, eh, is ie best zwaar, maar merk je dat niet.

Met een gewicht van bijna 1.900 kilo kun je ’m gerust een dikzak noemen. Op een of andere manier heeft Maserati het voor elkaar gekregen dat ie niet zwaar aanvoelt. De besturing is, ondanks de nieuwe elektrische bekrachtiging, scherp en prettig zwaar, de gewichtsverdeling van 51/49 voelt uitgekiend aan en de remmen (van Brembo) zijn prima berekend op het vertragen van veel massa. Daarbij klinkt ie, voor een diesel, waanzinnig goed. Zolang je het geratel bij het starten buiten beschouwing laat en ’m in de Sport-modus zet. Sterker: alleen voor het geluid zouden wij ’m al kopen.

De tijd dat de navigatieschermen van een Maserati op een potje old-skool Space Invaders leken, zijn voorbij. Het is niet het allernieuwste, allersnelste en meest logische op de markt, maar het voldoet prima. Daarnaast heeft ie – al dan niet optioneel – een riedel assistentie- en veiligheidssystemen aan boord waar je u tegen zegt. We tellen er met gemak twintig, dus ga er maar van uit dat ze daarmee concurrerend zijn.

Wat kost dat allemaal?

Heb je je zinnen gezet op al die sys­temen, dikke velgen en Bowers & Wilkins-geluid, dan mag je nog rond de 20.000 euro extra afrekenen. Dat is fors, bovenop de 101.649 (Nederland) of 80.850 (België) euro die Maserati voor de basis-Diesel GranLusso (die al behoorlijk is aangekleed met leer, alcantara en ander lekkers) wil hebben. Maar dan is ie wel zo compleet dat de concurrenten, als je ze op dezelfde wijze aan zou kleden, aardig op hetzelfde prijs­niveau zouden uitkomen.

Wil je per se een dikke ‘weer-eens-wat-anders’-diesel, dan is de Maserati Ghibli Diesel GranLusso helemaal geen gekke keuze. Wil je gewoon graag een Ghibli – dat kunnen wij ons ook heel goed voorstellen – spaar dan even door om 36.000 euro meer te kunnen uitgeven en je hebt een allesverwoestende Ghibli S, met blaffende biturbo V6 en 430 pk op de achterwielen. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden.


preview

Nieuwste van TopGear

Autonieuws