Je mag best weten dat er op de redactie wat vreugdesprongetjes werden gemaakt toen bekend werd dat de maximumsnelheid van 130 km/u terug zou kunnen komen. Al is het nog altijd onzeker of en waar we dan 130 mogen gaan rijden. Nu heeft die afweging vooral te maken met stikstofuitstoot en dus lokale vervuiling, maar ook het klimaat vaart er niet per se wel bij. Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Het team onderzocht wat de ideale maximumsnelheid is voor de minste CO2-uitstoot.
Natuurlijk is de uitstoot hoger naarmate de snelheid oploopt. Zo stoot een auto ongeveer 1,4 keer zoveel CO2 uit bij 130 km/u als bij 100 km/u. Reken je verder naar beneden, dan zien we dat de uitstoot bij 50 km/u bijna de helft is van CO2-emissies die vrijkomen bij 100 km/u. Hierna vlakt de afname af, volgens de onderzoekers.
‘Dit komt door de interne wrijving in de brandstofmotor. Deze gebruikt ook bij stationair draaien nog energie, waardoor heel langzaam rijden niet efficiënt is. Benzineauto’s verbruiken bij een lagere snelheid meer brandstof per afgelegde afstand’, schrijft het KiM. Voor elektrische auto’s geldt dit niet, maar die stoten lokaal toch al geen CO2 uit.
De ideale maximumsnelheid voor de minste CO2-uitstoot
Het instituut concludeert daarom het volgende: ‘Een beleid dat grote waarde hecht aan het beperken van klimaatschade, zou kunnen streven naar snelheden die niet te veel boven de 50-60 km/u uitkomen.’ Zo’n maximumsnelheid biedt naast een lage CO2-uitstoot nog meer voordelen: ‘Geluidseffecten en verkeersveiligheidseffecten profiteren mee van een lagere snelheid.’
Daar staat wel tegenover dat we allemaal veel langer in de auto zitten. Als het kabinet graag korte reistijden en dus hoge maximumsnelheden wil, moet er volgens het KiM extra veel geïnvesteerd worden in ‘passende maatregelen’. Doet het kabinet dat niet, dan moeten de beleidsmakers accepteren dat de uitstoot en geluidshinder toenemen en de veiligheid afneemt.
Henk22 heeft op 29 juni 2024 geschreven:
Hier is uitgebreid onderzoek naar gedaan, oa door TNO. Voor verbrandingsmotoren ligt de optimale snelheid voor CO2 tussen de 50 en 75 km/uur, afhankelijk van de auto. Hiertussen maakt sowieso nauwelijks verschil in gebruik. Pas boven de 80 neemt de luchtweerstand keihard toe. Voor Stikstof uitstoot is het juist beter wat harder te rijden omdat de katalysator dan beter werkt, bovendien stoot een moderne Euro6 motor geen stikstofoxide uit, behalve als hij koud is, je moet hem dus snel opwarmen. Juist bij lage snelheden zoals 30 werkt de katalysator minder snel en is dit een erg slechte maatregel voor uitstoot. Bovendien moet 30 ondersteund worden met snelheidremmers, dus nog meer uitstoot door remmen en optrekken.
Pieter heeft op 14 juni 2024 geschreven:
Hangt zo af van de auto, qua motor en versnellingsbak.
Voorbeeld:
Bij 100km/u heeft mijn 1 liter en toerental van 3500 in de hoogste versnelling, rij ik in mijn 2 liter, maakt hij 1800 toeren, schakel ik 2x terug, dan maak ik mij minder toeren dan mijn 1 liter. (Beide benzine)
Bij 100km/u zijn ze even zuinig.
Rij ik 60, verbruikt de 1 liter nog hetzelfde, de 2 liter verbruikt dan het dubbele.
Beucky heeft op 11 juni 2024 geschreven:
Hahaaa, ik weet dat als je aan een constante snelheid tussen de 80 en de 110 km/h een laag brandsofverbruik hebt maar dit geld niet voor alle wagens , sommige hebben graag hoge toeren zoals mijn mitsubishi lancer 1.8 na van 2009 deze reed het zuinigste aan 140-160 km/h in 4de versnelling 🤷♂️, vraag mij niet waarom t was gewoon zo . En verbruikte 6-7 L/100km terwijl deze op papier rond de 9L zou moeten verbruiken
NicoGerd heeft op 11 juni 2024 geschreven:
Eigen onderzoek specifiek bij mijn auto toont aan dat ik gemiddeld het zuinigste rijd bij 75km/h in de 6e versnelling.
Lagere snelheden prima, maak ov dan goed beschikbaar OOK buiten de randstad. Extra voorwaarde is dat ov dan zodanig zo goedkoop moet zijn dat eigen vervoer niet meer interessant is, zelfs niet de extra tijd die je nog al eens aan ov reizen kwijt bent. Dat niet door zelf rijden duurder te maken maar ov goedkoper.
Big mo heeft op 11 juni 2024 geschreven:
Laat deze instituut ook aan tafel zitten , en praten met de hoge heren die 30 km/u km zones hebben verzonnen.
Waar tot voor kort nog 50 km /u werd gereden , is nu 30 km/u op sommige plaatsen de standaard geworden. Kortgezegd ,langzamer dan 50 gaan levert meer luchtvervuiling op.
alfiesta heeft op 12 juni 2024 geschreven:
In binnensteden spelen ook eerder andere zaken mee, zoals de veiligheid van zwakkere verkeersdeelnemers (voetgangers,fietsers, scooters en scootmobiels, en dieren zoals paarden) en het verkeersgeluidsvolume. Dan is 30 km oha wel beter.
Peter V heeft op 13 juni 2024 geschreven:
Dat klopt niet. In Brussel heeft men overal zone 30 ingevoerd, het aantal ongevallen is fors gestegen
Lasgo heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Ik vind het allemaal zo’n gezeur. Dan komt onderzoeksbureau “A” met een rapport, dan komt onderzoeksbureau “B” met een rapport. Volgens mij zijn er gewoon veel te veel van die nutteloze onderzoeksbureaus die op deze manier lekker hun zakken zitten te vullen. D66 heeft de normen van CO2, stikstof, PFAS, e.d. naar boven bijgesteld en dan is alles al gauw teveel. En dan komen er nog van die nutteloze onderzoeksbureautjes die ook nog effe denken een graantje mee te pikken. Het is allemaal oeverloos gezwets. Maar de makke kudde hobbelt weer met dat soort onderzoeksbureautjes mee; “Ja, ze hebben wel gelijk, 100km/u is hard zat”. En meer van dat soort geneuzel. Ik vind het allemaal wel prima, ik houd de camera’s in de gaten. Binnen de bebouwde kom minimaal 60 en buiten de bebouwde kom minimaal 130!!
Dick heeft op 11 juni 2024 geschreven:
Helemaal eens. Leven we in de eu of heeft nl zoals bij alles een voorbeeld functie net als bij de netto betaling.
Hoe hard mag je rijden in Duitsland? De aanbevolen maximale snelheid op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km p/h. Je bent dus niet verplicht om je aan dat maximum te houden. Het is toegestaan om harder te rijden zonder daarvoor een boete te krijgen.
alfiesta heeft op 12 juni 2024 geschreven:
Ik vind dit soort reacties zo een populistisch gezeur van mensen die alleen aan zichzelf denken en alleen maar goed vinden wat hun zelf het beste uitkomt. Waarom wordt D66 hierbij als enige genoemd? Er is afgelopen jaren steeds een regering geweest met meerdere partijen. D66 was oha niet de grootste en heeft mede daarom oha niet heel veel macht gehad, itt wat rechtse populisten altijd maar beweren. zials altijd heeft populistisch rechts zondebokken nodig, ik begrijp dit echt niet. Ik stem overigens zelf geen D66. Ik merk wel in dit soort reacties vaak feiten worden verdraaid of zelfs weggelaten en dat wetenschap wordt afgedaan als iets dat liegt. Dit onderzoek wordt in meerdere reacties alweer uit zijn verband getrokken…Overigens; betaalde onderzoeken kunnen idd wel vaak gekkeurd zijn,in die zin dat betreffende onderzoekers eerder een resultaat leveren dat de betaler uitkomt…Maar goed dan is het geen wetenschap
Grrrrrene heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Het enige gezeur komt van jouw kant. Je hebt inhoudelijk niks gezegd wat me overtuigt dat die onderzoeksbureaus ongelijk hebben. Het is puur populisme dat de snelheid weer naar 130 gaat. Zelfs de boeren maken zich zorgen dat ze straks nog minder mogen uitstoten, omdat de nieuwe coalitie de teugels laat vieren om een paar kiezers tevreden te stellen.
Het boeit me echt totaal niet, die maximumsnelheid van 100. Nederland is zo klein dat je het op de aankomsttijd nauwelijks neemt. Minder snelheidsverschillen rijdt wel zo relaxed. De stap naar 50-60 gaat er niet komen, want dan loopt de reistijd wel ernstig op. Beter pakken ze de industrie aan, het is niet alsof alle personenauto’s bij elkaar het stikstofprobleem gaan oplossen, zolang je de grootste vervuilers niet aanpakt.
Loekie heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Het is een feit dat bij ca 85 a 90 km/ h en een constant laag toerental er relatief weinig brandstof en uitstoot is. Voorts gaat de techniek langer mee. Uitstoot probleem ligt in de zware industrie..waar nog kolen gebruikt worden om staal te maken ,en cokes ovens van 1972 worden gebruikt en hoogovens van eind jaren 60…tja het ho gas wat vrijkomt wordt weliswaar verstookt in ekectriciteits centrales die naast gelegen zijn ..maar ook die zijn van 1974 en 1985…,met dito uitstoot normen..of kijk naar schiphol wat uitstoot en stikstof rechten opkoopt van oa boeten die er mee stoppen…( Noodgedwongen?)Voor wat moeten er meer vluchten komen op de zelfde bestemmingen..het aantal bestemmingen neemt namelijk niet toe….Dus ga uitstoot reduceren op de grote vervuilers en hou op met burgers het leven zuur te maken door de max snelheid naar 60 te reduceren….kun je met zo goed weer op de scooter gaan haalt ook 60 en loopt 1:40 ( Kymco 4 takt) een 50 cc motortje heeft amper uitstoot zeker 4 takt want dat is je auto nl ook…de huidige generatie is inmiddels injectie en euro 4/5
Henk heeft op 28 juli 2024 geschreven:
Wij zijn dikke heel wat eu landen geweest maar op de snelweg is 130 een algemeen snelheid
50,40, of zelfs 30 in de dorpen met over het algemeen overal traject controle tussen de dorpen vaak 90 of 100km per uur
Dat is heel verwarrend en niet prettig rijden
Zet dan als de afstand tussen de dorpen minder is dan 1 km een snelheid limiet van 70
Er is nog een hoop te doen Brussel
En in Nederland met zijn prijzen van de brandstof worden wij flink uitgekleed
Openbaar vervoer in Praag en in Budapest voor 65+ en schoolkinderen gratis Nederland waar blijven jullie
Aotonoom heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Kijk ook eensnaar de diesel, deze heeft een nog lagere Co2 uitstoot
@Antoine heeft op 11 juni 2024 geschreven:
Je kan zelf niet eens normaal Nederlands schrijven, maar je kan wel anderen verwijten dat ze ’totale onzin’ schrijven zonder te onderbouwen waarom dat is. Wat een niveau weer.
Antoine heeft op 11 juni 2024 geschreven:
Totale onzin wat er geschreven wordt.
Dit zijn weer van die onderzoekes aangestuurd door klaver en Timmermans.
@Aotonoom heeft op 11 juni 2024 geschreven:
Lagere CO2, hogere uitstoot voor al het andere. CO2 is een probleem, maar zeker niet het enige probleem…
Henk heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Lijkt me niet altijd veiliger langzaam rijden maargoed als we voortaan 4 tot 5 uur moeten gaan doen om van eindhoven naar amsterdam te rije dan kende net zo goed stoppen met alles.
Justis heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Meer dan de helft vd wereld waar we economisch mee concurreren zorgt voor meer uitstoot, zelfs heel veel meer dan ons! Waarom willen wij in Gods naam het braafste jongetje vd klas zijn? Goed voorbeeld doet volgen zeg je? Denk je echt dat dit kleine stukje aarde invloed heeft? De meeste weten niet eens waar nederland ligt! Dus nee ga lekker fietsen met je klimaat
@justis heeft op 11 juni 2024 geschreven:
Dus denk je dat je er lokaal geen last van hebt? Vandaar dat rond chemie en staalindustrie het aantal kankergevallen aantoonbaar hoger zijn dan elders?
Bij sommige mensen vraag je je af of ze echt zo dom zijn of dat ze een dubbele agenda hebben.
Jan van S. heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Dat een auto bij hogere snelheid minder brandstof verbruikt, zoals sommigen hier beweren, is klinkklare nonsens. Ieder boek over autotechniek geeft daar de uitleg over. En dit artikel geeft ook juiste uitleg. Als het lijkt dat het verbruik bij hogere snelheid lager is komt dat door andere factoren. Het kan zijn dat je op 80 km wegen vaker remmen en optrekken moet, bijvoorbeeld vanwege de vele rotondes. Dat kost veel brandstof. Alleen bij lagere snelheden, onder 40 – 60 of zo rijdt een auto minder efficiënt. Met constante snelheid, zoals op een vierbaansweg, kun je het zuinigst rijden. En dan is 100km/uur altijd zuiniger dan 130km/uur. En wat geeft dat? Als je zo van autorijden houdt dan zit je toch liever wat langer in die auto? Fijn toch? Je hebt ook minder slijtage van aandrijflijn en banden, etc. dus die mooie auto van je gaat ook nog langer mee. Dubbel winst!
Bart heeft op 10 juni 2024 geschreven:
In Belgie is een aantal jaren geleden de maximumsnelheid op wegen buiten de bebouwde kom verlaagd van 90 naar 70, toen we nog 90 mochten rijden kon ik het verbruik van mijn auto net onder de 5L/100km houden, sinds we nog maar 70km/h mogen rijden is het gemiddelde verbruik gestegen naar 5,3L/100km. Volgens mij klopt er dus iets niet aan dat onderzoek. Het zullen wel weer testsimulaties zijn zoals de berekeningen van het opgegeven verbruik van een auto, dat ook zelden overeenkomt met het werkelijke verbruik. Het grootste probleem met die lagere snelheid is dat mijn auto nu bijna altijd in vierde versnelling rijdt, tegen 70km/h in vijfde versnelling trilt de motor omdat het toerental te laag is, daarom rij ik altijd in vierde versnelling op 70km/h wegen. De vijfde versnelling heb ik alleen nodig op snelwegen (in Belgie toch, tegen 80km/h zoals op secundaire wegen in Nederland draait de motor wel soepel in de vijfde versnelling).
Jos heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Ga 77 op je teller rijden. Opgelost.
Das is 72 effectief, is .3% over de limiet.
Word er niet om beboet.
Bespaard wel die .3% die ie nu onzuiniger is.
Ikzelf let overigens op flitskasten en andere camara’s, niet naar limieten. Wat kan, doe ik.
Oelewapper heeft op 10 juni 2024 geschreven:
We moeten terug naar paard en kar! Totale onzin heel die klimaat hetze. Sinds de jaren 50 zeggen ze al dat de wereld gaat vergaan door opwarming, maar we zijn er nog steeds!
Goedgeinformeerd heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Goedgekozen naam.. Oelewapper!
Neddim heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Dit kan heel goed kloppen!!
Ik rijd meestal tussen de 90 en 100kmh en bespaar daarmee zeker de helft aan brandstof ten opzichte van 130 kmh en dus ook veel minder co2 uitstoot
Fons heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Neen je analyse is niet juist…. Helft brandstof sparen…. Neen, ergens zo n 15 à 20 %, dat is juist…
Piet heeft op 11 juni 2024 geschreven:
Hoi Fons ik zou wel eens willen weten van al die wetenschappers als ik vanaf Den Haag s’middags rond 3uur 130km ben ik om 3uur thuis aan de koffie ,maar als ik naar die expers moet luisteren ben ik om 5.30 pas thuis. 80/100 file dus hoeveel extra Co2 stoot ik dan uit met 1uur 30 langer op de weg ???
Piet heeft op 11 juni 2024 geschreven:
Hoi
Ren heeft op 10 juni 2024 geschreven:
interne wrijving ? gelul. De lucht weerstand neemt exponentieel toe als je harder rijdt.
Goedgeinformeerd heeft op 10 juni 2024 geschreven:
De luchtweerstand is als je stilstaat nul. Toch is het verbruik van een draaiende verbrandingsmotor niet nul. Je verbruikt dan dus oneindig veel brandstof per kilometer. Het is inderdaad zo dat de luchtweerstand toeneemt bij toenemende snelheid. Niet exponentieel, maar eerder kwadratisch. Het kán dus niet anders of er is een snelheid waarbij het verbruik per kilometer minimaal is.
H.Salden heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Ik vind het gewoon belachelijk dat getrut op de snelweg. Gewoon als in Duitsland gas erop en flink door rijden. Diegene die van getrut houdt pakt maar de trein die altijd vertraging heeft of uitvalt.
Nick heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Als ik 50rij haal ik 1op 16 als ik 90rij haal ik 1op19
Hoezo halvering bij 50 tov 100 lijkt wel of het door een kind geschreven is of Zo.
Automotoren hebben namelijk een curve die niet altijd zuiniger is bij lagere snelheden aangezien je ook nog versnellingen hebt.
A heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Wat een gelul. Dit slaat helemaal nergens op. 130 rijden gaat geen enkel verschil maken. Wij als nederland gaan geen enkel verschil maken in het globale uitstoot. Deze regels mogen ze lekker aan china en amerika gaan geven. Onze contributie aan uitstoot is zo minuscuul op deze wereld.
snaaier heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Wat een onzin. Reductie van uitstoot is ook voor onze directe leefomgeving een goed idee, minder longziekten door de schonere lucht, plus minder verkeersoverlast. Autos maken belachelijk veel geluid. Het is dus niet alleen op globale schaal een goed idee. Komt u wel eens in een natuurgebied?
EC Dubost heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Zo veel onzin van ecofascisten heb ik nog niet eerder vernomen. Ook hier weer praten over problemen die er niet zijn.
Bas heeft op 11 juni 2024 geschreven:
Ik heb twee auto’s gehad die beide zuiniger reden met 90 kmh dan 50 kmh. Simpelweg omdat 50 te langzaam is om comfortabel in de vijfde(5/5) versnelling te rijden. Het significant verhoogde verbruik van 100 naar 130kmh kan wel goed kloppen.
stuffie heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Dit is natuurlijk helemaal niet waar. De minste CO2 uitstoot heb je bij een maximumsnelheid van 0 km/h. Dus stoppen met rijden.
Hoi Thierry heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Weer verdwaald? Jij zou toch op FvD.nl blijven met die onzin van je?
Goedgeinformeerd heeft op 10 juni 2024 geschreven:
Ach wee.. jij hebt zo te lezen doorgeleerd