Statistisch gezien bedenkt een politieker elke 60 seconden een nieuwe reden waarom de maximumsnelheid omlaag moet. De redenen lopen uiteen van veiligheid, milieu tot het niet meer wit krijgen van de was als het buiten hangt. Sta ons toe een kleine duit in het zakje te doen. Stof voor de algehele beeldvorming en om over na te denken.
Toevallig stuitten we op een Amerikaans onderzoek van de National Motorists Association. Het onderzoek is al wat ouder, maar de conclusie is op z’n minst opmerkelijk te noemen. Op 83 plekken verhoogden de onderzoekers de maximumsnelheid met 8 tot 32 km/u of verlaagden ze de snelheid met 8 tot 24 km/u. In mijlen zijn de getallen logischer.
Het doel was om te onderzoeken of bestuurders zouden luisteren naar de nieuwe maximumsnelheid, of dat ze star door bleven rijden. De conclusie luidt dat bestuurders inderdaad hun snelheid aanpassen, maar slechts met gemiddeld 2,4 km/u. De snelheidsverandering is volgens de onderzoekers niet groot genoeg om van praktische betekenis te zijn.
De grootste veranderingen vonden de onderzoekers in het aantal uitgeschreven bekeuringen. Waar de maximumsnelheid omlaag ging, werden logischerwijs meer snelheidsovertredingen geconstateerd. Waar de snelheid omhoog ging, vonden minder overtredingen plaats. Het conclusie is dat het verlagen van de toegestane snelheid voornamelijk voor meer boetes zorgt, niet voor aanpassingen in het rijgedrag. Aangezien onze wegen zo belachelijk goed zijn (in België iets minder…) dat we er veilig en gemakkelijk harder kúnnen rijden, vermoeden we dat het hier niet anders zou verlopen.
Reacties