De achterste twee portieren verwijderen van een auto die op de eerste plek bedoeld is om achterin te zitten. Dat klinkt als een dom idee, maar Rolls-Royce boerde er vrij goed bij. Een tegenhanger van de Wraith en de Phantom Coupé op basis van een Maybach, dat zag coachbuilder Xenatec ook wel zitten. Het Duitse bedrijf werkte het concept uit en plande in 2010 een productie van 100 exemplaren voor de Maybach 57S Coupé. En niemand minder dan de Libische dictator Khadaffi bestelde er eentje. Voor niemand liep het zoals gepland. Xenatec bouwde acht exemplaren van de Maybach 57S Coupé voordat het bedrijf in 2011 de deuren moest sluiten. De Maybach 57S Coupé van Khadaffi was daar één van, alleen wie het nieuws in die tijd volgde, snapt waarom hij de auto zelf niet meer in ontvangst kon nemen. De bruine Coupé is daarom nooit daadwerkelijk in het bezit geweest van Khadaffi. Na tien jaar is de auto in Nederland beland met slechts 2.300 kilometer op de teller.

Flinke verzameling in Nederland

De Maybach 57S Coupé van Khadaffi is niet de enige van de acht zeldzaamheden die in Nederland staat. Auto Leitner kocht de helft van alle bestaande Coupés op. ‘Ik heb ze overal ter wereld bij elkaar gezocht’, vertelt Douwe Leitner aan TopGear. ‘De zwarte is speciaal omdat dit chassisnummer 001 is. Afgelopen zomer had ik nog een blauwe staan.’ Daarnaast staan er in de showroom nog een aantal andere Maybachs en zelfs de laatst geproduceerde Landaulet.
Nog even over de Maybach 57S Coupé. Xenatec werkte onder licentie van Maybach, het was dus wel een officieel product. De auto hield de wielbasis en lengte van de 57S, maar Xenatec verbreedde de auto tot 2,18 meter (!) en verlaagde hem tot 1,48 meter. Het onderstel is sportiever, omdat deze auto zich meer focust op de bestuurder dan op de passagier achterin. Aan de biturbo V12 met 612 pk deed het bedrijf niets. De 0-100-tijd is zo’n 5 seconden en de top bedraagt 275 km/u.

Wat kost de Maybach 57S Coupé van Khadaffi?

Tien jaar geleden kostte de Coupé 765.000 euro, exclusief de belastingen. De zeldzaamheid, het bijzondere verhaal en het feit dat er geen Maybach Coupé bestaat met een lagere kilometerstand dragen bij aan de vraagprijs van 795.000 euro. Dat is een exportprijs. Wil je hem in Nederland kopen, dan moet je 961.950 euro afrekenen.

15 reacties op “Maybach 57S Coupé van Khadaffi te koop”

  1. Wat een bagger wagen. Lelijk, traag, en in handen geweest van een man die zijn eigen volk martelde. Een of andere debiel in de reacties zegt ook nog dat het jammer is dat Khadaffi er zelf niet in heeft kunnen rijden. Gestoord!

  2. Ik heb een aantal jaar mogen werken voor een werkgever in Zuid Europa die Khadaffi regelmatig zag. Een bijzondere man die meerdere bijzondere auto’s en bezittingen had. Leuk verhaal maar jammer dat hij hem niet zelf in bezit heeft gehad.

  3. Zet dit soort auto’s goed achter slot en grendel anders gaan ze in een container naar wets Afrika bijvoorkeur naar het land waar Akwasi zo trots op is namelijk het land van z’n ouders en slavendrijvende overgrootouders Ghana.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *