
TopGear stapt net uit de nieuwe Mazda 2. In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.
Testobject: Mazda 2
Uitvoering: 1.5 Skyactiv-G 90
Locatie: Athene, Griekenland
Weersomstandigheden: goed nieuws: de zon bestaat echt en hij doet het nog!
Nieuw? Hoezo?
We geven toe: de verschillen met de ‘ oude’ Mazda 2 zijn bescheiden. Het gaat dan ook om een facelift. Zo heeft de grille geen horizontale spijlen meer, maar een glimmend soort kippengaas dat visueel beter aansluit bij de grotere Mazda’s. Ook de bumpers voor en achter zijn optisch verbreed, zodat het geheel wat stoerder oogt. En er zijn andere wielen – ook een standaard-aanpassing bij een facelift.
En het interieur?
Vanbinnen zijn wat chiquere materialen toegepast, en de 2 kan nu ook met Apple CarPlay en dergelijke overweg. Er is meer isolatie toegepast om allerhande buitengeluiden ook vooral buiten te houden. Daarnaast zijn er nieuwe stoelen die ervoor zorgen dat je bekken rechterop blijft: vindt je rug leuk. En ze zitten inderdaad erg fijn. Je kunt nu ook opteren voor snufjes als stuurverwarming.
Technisch nog iets?
Jazeker! Zo past Mazda, na de Mazda 3 en de CX-30, nu ook bij de Mazda 2 mild-hybridetechniek toe. Het gaat om een kleine elektromotor en een condensator, die de motor en gewone accu wat werk uit handen nemen. Hij kan dus niet alleen op elektriciteit rijden en de motor wordt ook nooit van wat extra newtonmeters voorzien. Wat het wel doet: het helpt bijvoorbeeld ’t start/stopsysteem. De motor start nu razendsnel, waardoor hij langer inactief kan blijven – spaart brandstof. Ook zorgt het systeem ervoor dat tijdens schakelen de motor niet in toeren valt: zo schakelt hij schokvrijer en pakt de motor makkelijker weer op, wat ook benzine scheelt. Al met al levert het een CO2-reductie op van zo’n 17 gram per kilometer. En dat is niet alleen fijn qua BPM, maar ook voor Mazda zelf, dat tenslotte ook aan de Europese regels zal moeten voldoen. Elke gram extra kost dan klauwen met geld – of scheelt dat.
Merk je er iets van?
Nauwelijks. Inderdaad, hij start vliegensvlug en het schakelen verloopt supersoepel, maar daar hebben we bij Mazda’s toch al zelden klachten over gehad. Evenmin over de rest van dingen die met rijden te maken hebben. Onderstel: prima. Sturen: top. Vlot genoeg? Jahoor. Hij is er dus vooral zuiniger op geworden.
Dan is ie zeker goedkoper geworden?
Hahaha! Nee, natuurlijk niet. Het scheelt allemaal niet heel veel (de 75 pk-versie is er vanaf € 17.490, de 90 pk vanaf € 17.800), maar het is wel meer dan het was. Maar goed, je krijgt er ook meer voor, en betaalt minder aan benzine enzo.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Leuk nieuws: ‘De volgende Mazda 2 krijgt een wankelmotor’

Mazda 2 Bio Concept is een duurzame dieselracer

Mazda 2 Hybrid lijkt verdacht op een Toyota

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury

Mazda 2-facelift brengt een frisse neus

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Je moet twee keer kijken waarom de vraag van deze Mazda-rijder niet zo snugger is

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten
