
TopGear stapt net uit de nieuwe Mazda 2. In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.
Testobject: Mazda 2
Uitvoering: 1.5 Skyactiv-G 90
Locatie: Athene, Griekenland
Weersomstandigheden: goed nieuws: de zon bestaat echt en hij doet het nog!
Nieuw? Hoezo?
We geven toe: de verschillen met de ‘ oude’ Mazda 2 zijn bescheiden. Het gaat dan ook om een facelift. Zo heeft de grille geen horizontale spijlen meer, maar een glimmend soort kippengaas dat visueel beter aansluit bij de grotere Mazda’s. Ook de bumpers voor en achter zijn optisch verbreed, zodat het geheel wat stoerder oogt. En er zijn andere wielen – ook een standaard-aanpassing bij een facelift.
En het interieur?
Vanbinnen zijn wat chiquere materialen toegepast, en de 2 kan nu ook met Apple CarPlay en dergelijke overweg. Er is meer isolatie toegepast om allerhande buitengeluiden ook vooral buiten te houden. Daarnaast zijn er nieuwe stoelen die ervoor zorgen dat je bekken rechterop blijft: vindt je rug leuk. En ze zitten inderdaad erg fijn. Je kunt nu ook opteren voor snufjes als stuurverwarming.
Technisch nog iets?
Jazeker! Zo past Mazda, na de Mazda 3 en de CX-30, nu ook bij de Mazda 2 mild-hybridetechniek toe. Het gaat om een kleine elektromotor en een condensator, die de motor en gewone accu wat werk uit handen nemen. Hij kan dus niet alleen op elektriciteit rijden en de motor wordt ook nooit van wat extra newtonmeters voorzien. Wat het wel doet: het helpt bijvoorbeeld ’t start/stopsysteem. De motor start nu razendsnel, waardoor hij langer inactief kan blijven – spaart brandstof. Ook zorgt het systeem ervoor dat tijdens schakelen de motor niet in toeren valt: zo schakelt hij schokvrijer en pakt de motor makkelijker weer op, wat ook benzine scheelt. Al met al levert het een CO2-reductie op van zo’n 17 gram per kilometer. En dat is niet alleen fijn qua BPM, maar ook voor Mazda zelf, dat tenslotte ook aan de Europese regels zal moeten voldoen. Elke gram extra kost dan klauwen met geld – of scheelt dat.
Merk je er iets van?
Nauwelijks. Inderdaad, hij start vliegensvlug en het schakelen verloopt supersoepel, maar daar hebben we bij Mazda’s toch al zelden klachten over gehad. Evenmin over de rest van dingen die met rijden te maken hebben. Onderstel: prima. Sturen: top. Vlot genoeg? Jahoor. Hij is er dus vooral zuiniger op geworden.
Dan is ie zeker goedkoper geworden?
Hahaha! Nee, natuurlijk niet. Het scheelt allemaal niet heel veel (de 75 pk-versie is er vanaf € 17.490, de 90 pk vanaf € 17.800), maar het is wel meer dan het was. Maar goed, je krijgt er ook meer voor, en betaalt minder aan benzine enzo.


Leuk nieuws: ‘De volgende Mazda 2 krijgt een wankelmotor’

Mazda 2 Bio Concept is een duurzame dieselracer

Mazda 2 Hybrid lijkt verdacht op een Toyota

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury

Mazda 2-facelift brengt een frisse neus

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
