
TopGear stapt net uit de nieuwe Mazda 2. In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.
Testobject: Mazda 2
Uitvoering: 1.5 Skyactiv-G 90
Locatie: Athene, Griekenland
Weersomstandigheden: goed nieuws: de zon bestaat echt en hij doet het nog!
Nieuw? Hoezo?
We geven toe: de verschillen met de ‘ oude’ Mazda 2 zijn bescheiden. Het gaat dan ook om een facelift. Zo heeft de grille geen horizontale spijlen meer, maar een glimmend soort kippengaas dat visueel beter aansluit bij de grotere Mazda’s. Ook de bumpers voor en achter zijn optisch verbreed, zodat het geheel wat stoerder oogt. En er zijn andere wielen – ook een standaard-aanpassing bij een facelift.
En het interieur?
Vanbinnen zijn wat chiquere materialen toegepast, en de 2 kan nu ook met Apple CarPlay en dergelijke overweg. Er is meer isolatie toegepast om allerhande buitengeluiden ook vooral buiten te houden. Daarnaast zijn er nieuwe stoelen die ervoor zorgen dat je bekken rechterop blijft: vindt je rug leuk. En ze zitten inderdaad erg fijn. Je kunt nu ook opteren voor snufjes als stuurverwarming.
Technisch nog iets?
Jazeker! Zo past Mazda, na de Mazda 3 en de CX-30, nu ook bij de Mazda 2 mild-hybridetechniek toe. Het gaat om een kleine elektromotor en een condensator, die de motor en gewone accu wat werk uit handen nemen. Hij kan dus niet alleen op elektriciteit rijden en de motor wordt ook nooit van wat extra newtonmeters voorzien. Wat het wel doet: het helpt bijvoorbeeld ’t start/stopsysteem. De motor start nu razendsnel, waardoor hij langer inactief kan blijven – spaart brandstof. Ook zorgt het systeem ervoor dat tijdens schakelen de motor niet in toeren valt: zo schakelt hij schokvrijer en pakt de motor makkelijker weer op, wat ook benzine scheelt. Al met al levert het een CO2-reductie op van zo’n 17 gram per kilometer. En dat is niet alleen fijn qua BPM, maar ook voor Mazda zelf, dat tenslotte ook aan de Europese regels zal moeten voldoen. Elke gram extra kost dan klauwen met geld – of scheelt dat.
Merk je er iets van?
Nauwelijks. Inderdaad, hij start vliegensvlug en het schakelen verloopt supersoepel, maar daar hebben we bij Mazda’s toch al zelden klachten over gehad. Evenmin over de rest van dingen die met rijden te maken hebben. Onderstel: prima. Sturen: top. Vlot genoeg? Jahoor. Hij is er dus vooral zuiniger op geworden.
Dan is ie zeker goedkoper geworden?
Hahaha! Nee, natuurlijk niet. Het scheelt allemaal niet heel veel (de 75 pk-versie is er vanaf € 17.490, de 90 pk vanaf € 17.800), maar het is wel meer dan het was. Maar goed, je krijgt er ook meer voor, en betaalt minder aan benzine enzo.


Leuk nieuws: ‘De volgende Mazda 2 krijgt een wankelmotor’

Mazda 2 Bio Concept is een duurzame dieselracer

Mazda 2 Hybrid lijkt verdacht op een Toyota

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury

Mazda 2-facelift brengt een frisse neus

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
