Mazda 2: 1e rij-indruk

De Mazda 2 is gefacelift en krijgt voortaan altijd hybride-aandrijving. Van het milde soort weliswaar, maar toch. Wat houdt dat in en hoe rijdt het?

Foto('s): MazdaMazda 2
Foto('s): MazdaMazda 2
Foto('s): MazdaMazda 2
Foto('s): MazdaMazda 2
Foto('s): MazdaMazda 2
Mazda 2
Mazda 2
Mazda 2
Mazda 2
Mazda 2

TopGear stapt net uit de nieuwe Mazda 2. In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: Mazda 2
Uitvoering: 1.5 Skyactiv-G 90
Locatie: Athene, Griekenland
Weersomstandigheden: goed nieuws: de zon bestaat echt en hij doet het nog!

Nieuw? Hoezo?

We geven toe: de verschillen met de ‘ oude’ Mazda 2 zijn bescheiden. Het gaat dan ook om een facelift. Zo heeft de grille geen horizontale spijlen meer, maar een glimmend soort kippengaas dat visueel beter aansluit bij de grotere Mazda’s. Ook de bumpers voor en achter zijn optisch verbreed, zodat het geheel wat stoerder oogt. En er zijn andere wielen – ook een standaard-aanpassing bij een facelift.

En het interieur?

Vanbinnen zijn wat chiquere materialen toegepast, en de 2 kan nu ook met Apple CarPlay en dergelijke overweg. Er is meer isolatie toegepast om allerhande buitengeluiden ook vooral buiten te houden. Daarnaast zijn er nieuwe stoelen die ervoor zorgen dat je bekken rechterop blijft: vindt je rug leuk. En ze zitten inderdaad erg fijn. Je kunt nu ook opteren voor snufjes als stuurverwarming.

Technisch nog iets?

Jazeker! Zo past Mazda, na de Mazda 3 en de CX-30, nu ook bij de Mazda 2 mild-hybridetechniek toe. Het gaat om een kleine elektromotor en een condensator, die de motor en gewone accu wat werk uit handen nemen. Hij kan dus niet alleen op elektriciteit rijden en de motor wordt ook nooit van wat extra newtonmeters voorzien. Wat het wel doet: het helpt bijvoorbeeld ‘t start/stopsysteem. De motor start nu razendsnel, waardoor hij langer inactief kan blijven – spaart brandstof. Ook zorgt het systeem ervoor dat tijdens schakelen de motor niet in toeren valt: zo schakelt hij schokvrijer en pakt de motor makkelijker weer op, wat ook benzine scheelt. Al met al levert het een CO2-reductie op van zo’n 17 gram per kilometer. En dat is niet alleen fijn qua BPM, maar ook voor Mazda zelf, dat tenslotte ook aan de Europese regels zal moeten voldoen. Elke gram extra kost dan klauwen met geld – of scheelt dat.

Merk je er iets van?

Nauwelijks. Inderdaad, hij start vliegensvlug en het schakelen verloopt supersoepel, maar daar hebben we bij Mazda’s toch al zelden klachten over gehad. Evenmin over de rest van dingen die met rijden te maken hebben. Onderstel: prima. Sturen: top. Vlot genoeg? Jahoor. Hij is er dus vooral zuiniger op geworden.

Dan is ie zeker goedkoper geworden?

Hahaha! Nee, natuurlijk niet. Het scheelt allemaal niet heel veel  (de 75 pk-versie is er vanaf € 17.490, de 90 pk vanaf € 17.800), maar het is wel meer dan het was. Maar goed, je krijgt er ook meer voor, en betaalt minder aan benzine enzo.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken