We hopen dat de ontwerpers bij Mazda al zijn ingelicht en dat ze het niet op deze manier hoeven te ontdekken. Ze zijn overbodig geworden. Dat hele auto-ontwerpen, hoe goed Mazda er ook in is, lijkt geen noodzaak meer. Je kijkt naar de Mazda 2 Hybrid – wat letterlijk een Toyota Yaris is met Mazda-badges. Volgens Mazda is het ‘het jongste product van een jarenlange samenwerking tussen Mazda Motor Corporation en Toyota Motor Corporation’. Zo kenden wij veel succesvolle samenwerkingen op de middelbare school – met Scholieren.com.

Deze Mazda 2 Hybrid is niet de eerste

Overigens is het niet de eerste keer dat Mazda een samenwerking aangaat. De oude Mazda 121’s waren hetzelfde als de Ford Festiva en de Kia Pride. Andersom trouwens ook, want de oude Mazda 2 werd in Amerika verkocht als Toyota Yaris. Het enige jammere is dat de nieuwe Mazda 2 Hybrid voor geen meter binnen het aanbod past. Alle modellen van Mazda dragen nu een neusje volgens de Kodo-designtaal. Nog gekker is dat Mazda de oude Mazda 2 gewoon in het aanbod houdt.

De Mazda 2 Hybrid heeft trouwens geen stekker en laadt bij tijdens het remmen. Toyota noemt dit een Full Hybrid. Een 1,5-liter benzinemotor van 93 pk krijgt hulp van een elektromotor. Samen zijn ze goed voor 116 pk, wat net zo veel is als de eerste generatie MX-5. De hybride hatchback komt altijd met een automaat. De andere Tweetjes zijn wel met een handbak leverbaar. Mazda’s nieuweling accelereert van 0-100 km/u in 9,7 seconden en heeft een topsnelheid van 175 km/u. De prijzen zijn nog niet bekend.

Andere samenwerkingen

Toyota is de moeilijkste niet en leent graag ontwerpjes uit. Zo kun je bij Suzuki nu de Swace bestellen, wat eigenlijk een Toyota Corolla is. De nieuwe Suzuki Across is eigenlijk een RAV4. Met een prijs van 55.000 euro is het ook gelijk de duurste Suzuki van dit moment. Daarnaast bestaan er in de autowereld nog drie miljoen samenwerkingen op het gebied van bedrijfsautootjes. Zelfs Mercedes en Volkswagen werkten ooit samen voor de Sprinter en de Crafter.

Reacties

  • Henk heeft op 7 december 2021 geschreven:

    Is toch niet gek, alle automerken moeten gewoon zoveel % elektrisch of hybride aanbieden. Dit is een goedkope manier voor Mazda omdat te doen, hoeven ze zelf geen auto te ontwerpen. Zelfde bij Suzuki.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)