In maart kunnen al je dromen in vervulling gaan. Bij Gooding and Company gaat een Mazda 767B de veiling in. Voor de leken onder ons (ga je schamen): dit is één van de best klinkende raceauto’s aller tijden en de voorloper van de Le Mans-winnaar uit 1991, de Mazda 787B.

Luister eerst maar even naar de Mazda 767B

Deze Mazda 767B reed in 1989 en 1990 mee in de 24 uur van Le Mans. Daar werd hij respectievelijk twaalfde en twintigste (maar wel eerste in de IMSA GTP-klasse). Die prestatie verbleekt bij de overwinning van zijn jongere broer. De grootste reden waarom je deze auto wilt kopen, is dan ook de goddelijke wankelmotor met bijna 600 pk. Een zeldzaamheid, want Mazda heeft zijn vierschijfswankelmotoren (vier keer woordwaarde) nooit aan het publiek verkocht.

Als je nu echt een eindbaas bent met een pakhuis vol geld, dan bouw je deze machtige rotatiemachine om tot straatauto. Waarom ook niet? De Mazda 767B is gemaakt om 24 uur lang achter elkaar te rijden. Ze zijn dus – relatief – comfortabel. Sowieso comfortabel genoeg om even langs de schoonfamilie in Zeeland te gaan. Alleen eventjes de neus vijf centimeter omhoog draaien. Over de uitstoot doen ze bij de RDW niet zo moeilijk bij een auto uit 1989. En je kunt Jon Olsson even vragen om een goed adresje voor een dakkoffer. Neem je huisdieren maar niet mee, want het rotatiemonster is lúíd.

Naar verwachting moet de Mazda 767B een slordige twee miljoen euro opbrengen tijdens de veiling. Maar dit kan in het huidige prijzenklimaat zo verdubbelen. Het ombouwen tot straatauto is daarnaast dus een schijntje. Kopen! (mirror)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear