Iets waarvan het grote publiek nauwelijks weet wat het is, maar waar bepaalde subculturen helemaal wild van worden: de wankelmotor. Behoor jij tot de eerste groep en heb je dit artikel per ongeluk aangeklikt, check dan even deze video waarin goed te zien is hoe zo’n wankelmotor precies werkt. Behoor jij tot de laatste groep, dan hebben we goed nieuws: de wankelmotor komt terug in de Mazda MX-30 R-EV.

Als je het nieuws de afgelopen twee jaar gevolgd hebt, dan weet je dat het niet gaat om een nieuwe sportauto met een wankelmotor, maar een nieuwe versie van de elektrische Mazda MX-30. Het Japanse merk wil de unieke verbrandingsmotor gebruiken als aggregaat om de accu op te laden tijdens het rijden. Zo kan de actieradius van 200 kilometer met benzine vergroot worden.

Waarom een wankelmotor in de Mazda MX-30 R-EV?

De wankelmotor (vaak rotatiemotor genoemd) kent twee voordelen: hij is zeer compact en hij loopt heel trillingsvrij. De wankelmotor zou dus ongemerkt als range-extender zijn werk kunnen doen. De exacte technische specificaties van de wankelmotor zijn helaas nog niet bekend, maar daarvoor hoeven we niet lang te wachten. In januari van 2023 staat hij op de beursvloer in Brussel.

Het roep vragen op

Hoewel het ‘helaas’ geen sportauto is, is de techniek niet minder interessant. De wankelmotoren van weleer verbruikten altijd wat olie – moeten de elektrisch rijders dan regelmatig olie bijvullen of heeft Mazda daar iets op bedacht? En hoe zit het überhaupt met het benzineverbruik van de nieuwe generatie rotatiemotoren?

Bovendien kampen wankelmotoren met een imago van onbetrouwbaarheid. Vaak ontstaan problemen met de motor als de eigenaar er niet helemaal goed mee omgaat. Nu de motor niet wordt bediend door de bestuurder, zijn alle betrouwbaarheidsproblemen dan ook gelijk opgelost? En als Mazda de perfecte wankelmotor ontwikkelt blijkt te hebben – komt er dan alsnog een sportauto?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear