Mazda bouwt nog steeds nieuwe wankelmotoren

Je kunt zelfs een volledige motor bestellen

Foto('s): MazdaWankelmotor in de Mazda-fabriek
Foto('s): MazdaWankelmotor in de Mazda-fabriek
Foto('s): MazdaWankelmotor in de Mazda-fabriek
Foto('s): MazdaWankelmotor in de Mazda-fabriek
Foto('s): MazdaWankelmotor in de Mazda-fabriek
Foto('s): MazdaWankelmotor in de Mazda-fabriek
Wankelmotor in de Mazda-fabriek
Wankelmotor in de Mazda-fabriek
Wankelmotor in de Mazda-fabriek
Wankelmotor in de Mazda-fabriek
Wankelmotor in de Mazda-fabriek
Wankelmotor in de Mazda-fabriek

‘De droommotor eindigt niet met een droom’, meent Mazda. Hoewel de Mazda RX-8 al bijna tien jaar uit productie is, produceren tien trouwe Mazda-medewerkers in een zwak verlichte fabriekshal in Hiroshima nog altijd onderdelen voor de wankelmotor. Bijna elk onderdeel van de bijzondere motor is nog nieuw te bestellen, van de behuizing tot de rotor zelf. Voor omgerekend 6.500 euro koop je in Japan zelfs een volledig nieuwe wankelmotor (ook wel rotatiemotor genoemd) met twee schijven.

De fabriek waar de onderdelen voor de wankelmotor worden geproduceerd, draait al sinds 1973. Bijna alle apparatuur in de fabriek stamt uit dezelfde periode. De machines zijn analoog en kunnen elk maar één handeling uitvoeren. Elk onderdeel moet daarom door verschillende machines heen voordat het klaar is. Vervolgens wordt het met de hand nagemeten om ervoor te zorgen dat alle afmetingen binnen de krappe marges vallen.

Wat is een wankelmotor eigenlijk?

Bij de wankelmotor – een uitvinding van Felix Wankel – draait een driehoek rondjes in een ovale kamer om voor de beweging te zorgen. Deze slowmotion-video (klik maar) laat perfect zien hoe de wankelmotor werkt. Andere termen voor de wankelmotor zijn rotatiemotor of rotary. Mazda gebruikte meestal een wankelmotor met twee van deze ‘rotors’ (door fans ook wel Dorito’s genoemd). Wankelmotor zijn vaak hoogtoerig en hebben een zeer specifiek geluid.

Tien soorten wankelmotoren

‘De 13B-rotatiemotor heeft eigenlijk maar liefst tien variaties, afhankelijk van het model en de specificaties van het geïnstalleerde voertuig. De afwerking van de onderdelen die zijn gebruikt, is bij elke versie anders. De onderdelen kunnen van over de hele wereld worden besteld’, meldt de voorman van de fabriek. Sommige medewerkers van de fabriek bouwen al meer dan 35 jaar wankelmotoren.

De toekomst van de rotatiemotor

Alle onderdelen die momenteel worden geproduceerd in de fabriek in Hiroshima zijn reserveonderdelen. Zo kunnen klanten die de motor van hun RX-8 in de prak draaien (en laten we eerlijk zijn, dat gebeurt nog weleens) nog nieuwe delen van de motor bestellen. Tevens is Mazda druk bezig met een nieuwe wankelmotor die ingezet gaat worden als range-extender voor elektrische voertuigen. De compacte motor laadt dan de accu bij.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken