
Geduld is een bijzonder fenomeen. Er zit iets aan te komen, je brein maakt er een voorstelling bij en toch wordt er van je gevraagd om het denkproces op non-actief te zetten. Automerken testen het geduld van liefhebbers steeds vaker. Dat deed Mazda ook toen ze bekendmaakten dat ze met een hybride auto zouden komen met een wankelmotor als hulpje voor een hogere actieradius. Nu wordt dat geduld eindelijk beloond.
Hier zie je de Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV en de bijbehorende Edition R, zoals ze voluit heten. De beide modellen zijn vandaag gepresenteerd op de autobeurs in Brussel. Mazda heeft een compleet nieuwe rotatiemotor ontwikkeld die als generator gaat werken. Er is een 50-liter benzinetank aan boord, zodat actieradius van de MX-30 een flink eind wordt opgekrikt.
Zijdezachte loop
Net als de elektromotor ligt de wankelmotor in de MX-30 R-EV voorin. Dankzij een 17,8-kWh lithium-ion batterij kom je zonder de generator 85 kilometer ver in de vol-elektrische rijmodus. En daarna? Dan mag je het zoete genoegen proeven van een Mazda-wankelmotor, die door zijn zijdezachte loop uitstekend geschikt zou moeten zijn als discrete range-extender. Naast de elektrische rijmodus kun je ook kiezen voor een normale (gemixte) of oplaadmodus.
Bij de Edition R-versie krijg je hetzelfde pakket met wat leuke extraatjes. Zo is het exterieur uitgevoerd in zwart met aan de binnenkant wat rode accenten die de eerste personenauto van Mazda eren, de R360 Coupé. Een fraai detail is het embleem in de vorm van een rotor dat ook op de vloermatten en de hoofdsteunen te zien is.
De prijs van de Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor
Helaas weten we nog niet wat je in Nederland en België voor de Mazda MX-30 R-EV betaalt. Voor de standaard-MX-30 ben je hier respectievelijk minstens 36.440 en 37.070 euro kwijt. De hybride MX-30 geniet in Nederland niet dezelfde belastingvoordelen als de vol-elektrische versie, maar het grootste kritiekpunt op die auto – de actieradius – is met de komst van de wankelmotor van de baan. Daarnaast: een gloednieuw ontwikkelde Mazda-wankelmotor, in 2023? Alleen al daarvoor nemen wij onze hoed af.
Eén reactie op “Hier is ie dan eindelijk: de Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mazda MX-30 R-EV review: De EV met wankelmotor valt zwaar tegen

Waarom de Mazda MX-30 R-EV wat ons betreft de beste EV-innovatie van 2023 is

Dit is het logo van Mazda’s nieuwe auto met wankelmotor

Mazda RX-8 vs Mazda MX-30

Mazda komt met wankelmotor als range-extender

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Mazda MX-30 R-EV review: De EV met wankelmotor valt zwaar tegen

Mazda bevestigt dat ze werken aan de opvolger van de RX-7 (mét wankelmotor)

Leuk nieuws: ‘De volgende Mazda 2 krijgt een wankelmotor’

Deze dieselmotor is 80% kleiner en 30% zuiniger (en zou 1.000 pk kunnen leveren)

Kerel bouwt een knotsgekke 15,7-liter wankelmotor met 12 rotors

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland.

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Hoe komt het dat Verstappen niet voorbij kon aan Leclerc? En moet ik wel naar de GP van België gaan volgend jaar?

In dit Europese land willen ze een flitspaal invoeren tegen asociale wielrenners

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda is één van de weinige merken die nog eigenwijs durft te zijn.
Alleen daarom zou je het merk moeten koesteren.
Ik vind het wel jammer dat de electrische range niet nèt iets groter is.