
Geduld is een bijzonder fenomeen. Er zit iets aan te komen, je brein maakt er een voorstelling bij en toch wordt er van je gevraagd om het denkproces op non-actief te zetten. Automerken testen het geduld van liefhebbers steeds vaker. Dat deed Mazda ook toen ze bekendmaakten dat ze met een hybride auto zouden komen met een wankelmotor als hulpje voor een hogere actieradius. Nu wordt dat geduld eindelijk beloond.
Hier zie je de Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV en de bijbehorende Edition R, zoals ze voluit heten. De beide modellen zijn vandaag gepresenteerd op de autobeurs in Brussel. Mazda heeft een compleet nieuwe rotatiemotor ontwikkeld die als generator gaat werken. Er is een 50-liter benzinetank aan boord, zodat actieradius van de MX-30 een flink eind wordt opgekrikt.
Zijdezachte loop
Net als de elektromotor ligt de wankelmotor in de MX-30 R-EV voorin. Dankzij een 17,8-kWh lithium-ion batterij kom je zonder de generator 85 kilometer ver in de vol-elektrische rijmodus. En daarna? Dan mag je het zoete genoegen proeven van een Mazda-wankelmotor, die door zijn zijdezachte loop uitstekend geschikt zou moeten zijn als discrete range-extender. Naast de elektrische rijmodus kun je ook kiezen voor een normale (gemixte) of oplaadmodus.
Bij de Edition R-versie krijg je hetzelfde pakket met wat leuke extraatjes. Zo is het exterieur uitgevoerd in zwart met aan de binnenkant wat rode accenten die de eerste personenauto van Mazda eren, de R360 Coupé. Een fraai detail is het embleem in de vorm van een rotor dat ook op de vloermatten en de hoofdsteunen te zien is.
De prijs van de Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor
Helaas weten we nog niet wat je in Nederland en België voor de Mazda MX-30 R-EV betaalt. Voor de standaard-MX-30 ben je hier respectievelijk minstens 36.440 en 37.070 euro kwijt. De hybride MX-30 geniet in Nederland niet dezelfde belastingvoordelen als de vol-elektrische versie, maar het grootste kritiekpunt op die auto – de actieradius – is met de komst van de wankelmotor van de baan. Daarnaast: een gloednieuw ontwikkelde Mazda-wankelmotor, in 2023? Alleen al daarvoor nemen wij onze hoed af.
Eén reactie op “Hier is ie dan eindelijk: de Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mazda MX-30 R-EV review: De EV met wankelmotor valt zwaar tegen

Waarom de Mazda MX-30 R-EV wat ons betreft de beste EV-innovatie van 2023 is

Dit is het logo van Mazda’s nieuwe auto met wankelmotor

Mazda RX-8 vs Mazda MX-30

Mazda komt met wankelmotor als range-extender

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Mazda MX-30 R-EV review: De EV met wankelmotor valt zwaar tegen

Mazda bevestigt dat ze werken aan de opvolger van de RX-7 (mét wankelmotor)

Leuk nieuws: ‘De volgende Mazda 2 krijgt een wankelmotor’

Deze dieselmotor is 80% kleiner en 30% zuiniger (en zou 1.000 pk kunnen leveren)

Kerel bouwt een knotsgekke 15,7-liter wankelmotor met 12 rotors

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Mazda is één van de weinige merken die nog eigenwijs durft te zijn.
Alleen daarom zou je het merk moeten koesteren.
Ik vind het wel jammer dat de electrische range niet nèt iets groter is.