Geduld is een bijzonder fenomeen. Er zit iets aan te komen, je brein maakt er een voorstelling bij en toch wordt er van je gevraagd om het denkproces op non-actief te zetten. Automerken testen het geduld van liefhebbers steeds vaker. Dat deed Mazda ook toen ze bekendmaakten dat ze met een hybride auto zouden komen met een wankelmotor als hulpje voor een hogere actieradius. Nu wordt dat geduld eindelijk beloond.
Hier zie je de Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV en de bijbehorende Edition R, zoals ze voluit heten. De beide modellen zijn vandaag gepresenteerd op de autobeurs in Brussel. Mazda heeft een compleet nieuwe rotatiemotor ontwikkeld die als generator gaat werken. Er is een 50-liter benzinetank aan boord, zodat actieradius van de MX-30 een flink eind wordt opgekrikt.
Zijdezachte loop
Net als de elektromotor ligt de wankelmotor in de MX-30 R-EV voorin. Dankzij een 17,8-kWh lithium-ion batterij kom je zonder de generator 85 kilometer ver in de vol-elektrische rijmodus. En daarna? Dan mag je het zoete genoegen proeven van een Mazda-wankelmotor, die door zijn zijdezachte loop uitstekend geschikt zou moeten zijn als discrete range-extender. Naast de elektrische rijmodus kun je ook kiezen voor een normale (gemixte) of oplaadmodus.
Bij de Edition R-versie krijg je hetzelfde pakket met wat leuke extraatjes. Zo is het exterieur uitgevoerd in zwart met aan de binnenkant wat rode accenten die de eerste personenauto van Mazda eren, de R360 Coupé. Een fraai detail is het embleem in de vorm van een rotor dat ook op de vloermatten en de hoofdsteunen te zien is.
De prijs van de Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor
Helaas weten we nog niet wat je in Nederland en België voor de Mazda MX-30 R-EV betaalt. Voor de standaard-MX-30 ben je hier respectievelijk minstens 36.440 en 37.070 euro kwijt. De hybride MX-30 geniet in Nederland niet dezelfde belastingvoordelen als de vol-elektrische versie, maar het grootste kritiekpunt op die auto – de actieradius – is met de komst van de wankelmotor van de baan. Daarnaast: een gloednieuw ontwikkelde Mazda-wankelmotor, in 2023? Alleen al daarvoor nemen wij onze hoed af.
Tim heeft op 14 januari 2023 geschreven:
Mazda is één van de weinige merken die nog eigenwijs durft te zijn.
Alleen daarom zou je het merk moeten koesteren.
Ik vind het wel jammer dat de electrische range niet nèt iets groter is.