
Geduld is een bijzonder fenomeen. Er zit iets aan te komen, je brein maakt er een voorstelling bij en toch wordt er van je gevraagd om het denkproces op non-actief te zetten. Automerken testen het geduld van liefhebbers steeds vaker. Dat deed Mazda ook toen ze bekendmaakten dat ze met een hybride auto zouden komen met een wankelmotor als hulpje voor een hogere actieradius. Nu wordt dat geduld eindelijk beloond.
Hier zie je de Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV en de bijbehorende Edition R, zoals ze voluit heten. De beide modellen zijn vandaag gepresenteerd op de autobeurs in Brussel. Mazda heeft een compleet nieuwe rotatiemotor ontwikkeld die als generator gaat werken. Er is een 50-liter benzinetank aan boord, zodat actieradius van de MX-30 een flink eind wordt opgekrikt.
Zijdezachte loop
Net als de elektromotor ligt de wankelmotor in de MX-30 R-EV voorin. Dankzij een 17,8-kWh lithium-ion batterij kom je zonder de generator 85 kilometer ver in de vol-elektrische rijmodus. En daarna? Dan mag je het zoete genoegen proeven van een Mazda-wankelmotor, die door zijn zijdezachte loop uitstekend geschikt zou moeten zijn als discrete range-extender. Naast de elektrische rijmodus kun je ook kiezen voor een normale (gemixte) of oplaadmodus.
Bij de Edition R-versie krijg je hetzelfde pakket met wat leuke extraatjes. Zo is het exterieur uitgevoerd in zwart met aan de binnenkant wat rode accenten die de eerste personenauto van Mazda eren, de R360 Coupé. Een fraai detail is het embleem in de vorm van een rotor dat ook op de vloermatten en de hoofdsteunen te zien is.
De prijs van de Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor
Helaas weten we nog niet wat je in Nederland en België voor de Mazda MX-30 R-EV betaalt. Voor de standaard-MX-30 ben je hier respectievelijk minstens 36.440 en 37.070 euro kwijt. De hybride MX-30 geniet in Nederland niet dezelfde belastingvoordelen als de vol-elektrische versie, maar het grootste kritiekpunt op die auto – de actieradius – is met de komst van de wankelmotor van de baan. Daarnaast: een gloednieuw ontwikkelde Mazda-wankelmotor, in 2023? Alleen al daarvoor nemen wij onze hoed af.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Hier is ie dan eindelijk: de Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mazda MX-30 R-EV review: De EV met wankelmotor valt zwaar tegen

Waarom de Mazda MX-30 R-EV wat ons betreft de beste EV-innovatie van 2023 is

Dit is het logo van Mazda’s nieuwe auto met wankelmotor

Mazda RX-8 vs Mazda MX-30

Mazda komt met wankelmotor als range-extender

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Mazda MX-30 R-EV review: De EV met wankelmotor valt zwaar tegen

Mazda bevestigt dat ze werken aan de opvolger van de RX-7 (mét wankelmotor)

Leuk nieuws: ‘De volgende Mazda 2 krijgt een wankelmotor’

Deze dieselmotor is 80% kleiner en 30% zuiniger (en zou 1.000 pk kunnen leveren)

Kerel bouwt een knotsgekke 15,7-liter wankelmotor met 12 rotors

Waarom de Mazda MX-30 R-EV wat ons betreft de beste EV-innovatie van 2023 is

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Het kan straks verboden zijn om carbon op jouw auto te hebben in de EU

Mazda is één van de weinige merken die nog eigenwijs durft te zijn.
Alleen daarom zou je het merk moeten koesteren.
Ik vind het wel jammer dat de electrische range niet nèt iets groter is.