
Op 1 november opent de SEMA haar deuren. Mocht je het niet weten: dat is een autoshow in Las Vegas die zich heeft ontwikkeld tot het grootste spektakel op tuning-gebied. Het is zelfs zo’n spektakel dat steeds meer fabrikanten de gelegenheid aangrijpen om te laten zien dat zij ook wel eens met hun hoofd tegen een deur lopen en daar heel rare gedachten aan overhouden. Neem nou deze twee Mazda MX-5 concepts: de MX-5 Speedster Evolution en de RF Kuro.
De Speedster Evolution is die witte. Het is, zoals de naam al aangeeft, een doorontwikkeling van de Speedster die Mazda vorig jaar al liet zien, ook op de SEMA. Het grootste verschil is dat ze er nu nog meer gewicht van af hebben weten te diëten. Hij weegt 159 kilo minder dan een gewone MX-5 en ook nog eens 45 kilo minder dan de Speedster van vorig jaar. En die had inderdaad ook al geen voorruit, dus daar zit het ‘m niet in. Dit fotootje is feitelijk niet meer dan een plaagplaatje, dus veel meer weten we nog niet van hem. Dat komt wel als de auto officieel onthuld is.
Datzelfde geldt voor het matgrijze apparaat dat hem in Las Vegas zal vergezellen. Hij heet RF Kuro en is gebaseerd op de RF, de targaversie van de MX-5, met zo’n wegklapbaar hardtopje. Hij heeft de wielophanging van de MX-5 Cup Racer gekregen, met 17″-wielen en 215-kleefrubber. Hij zal dus ongetwijfeld een stuk minder allemansvriendelijk zijn dan de reguliere MX-5. Wat er eerder was, de naam of de kleur van de auto, weten we niet. Maar als je weet dat ‘Kuro’ het Japanse woord voor houtskool is, snap je in ieder geval dat die twee een hoop met elkaar te maken hebben.
Komen die Mazda MX-5 concepts ook echt?
Onze gok: nee. Mazda heeft wel vaker Speedsters laten zien, maar er verder nooit iets mee gedaan. Beetje moeizaam verdienmodel, zeg maar. Hardcore-versies zijn ook wel eerder gemaakt, maar ook alleen maar voor de lol. Blijft over: die kleur Kuro. En die zou best nog wel eens kunnen komen, waarom niet. We’ll see!
Meer van TopGear


Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

Mazda noemt elektrische MX-5 ‘een mogelijkheid’ na mysterieuze teaser

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

Kooptip: Gouden Nissan GT-R

De 5 dingen die we geleerd hebben op SEMA

De verknipte supercars op SEMA

FireBall Camaro met 990 pk kost een schijntje

Zomaar 6 wilde creaties op SEMA

Kia Sorento Ski Gondola sloopt Koning Winter

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen
