
Op 1 november opent de SEMA haar deuren. Mocht je het niet weten: dat is een autoshow in Las Vegas die zich heeft ontwikkeld tot het grootste spektakel op tuning-gebied. Het is zelfs zo’n spektakel dat steeds meer fabrikanten de gelegenheid aangrijpen om te laten zien dat zij ook wel eens met hun hoofd tegen een deur lopen en daar heel rare gedachten aan overhouden. Neem nou deze twee Mazda MX-5 concepts: de MX-5 Speedster Evolution en de RF Kuro.
De Speedster Evolution is die witte. Het is, zoals de naam al aangeeft, een doorontwikkeling van de Speedster die Mazda vorig jaar al liet zien, ook op de SEMA. Het grootste verschil is dat ze er nu nog meer gewicht van af hebben weten te diëten. Hij weegt 159 kilo minder dan een gewone MX-5 en ook nog eens 45 kilo minder dan de Speedster van vorig jaar. En die had inderdaad ook al geen voorruit, dus daar zit het ‘m niet in. Dit fotootje is feitelijk niet meer dan een plaagplaatje, dus veel meer weten we nog niet van hem. Dat komt wel als de auto officieel onthuld is.
Datzelfde geldt voor het matgrijze apparaat dat hem in Las Vegas zal vergezellen. Hij heet RF Kuro en is gebaseerd op de RF, de targaversie van de MX-5, met zo’n wegklapbaar hardtopje. Hij heeft de wielophanging van de MX-5 Cup Racer gekregen, met 17″-wielen en 215-kleefrubber. Hij zal dus ongetwijfeld een stuk minder allemansvriendelijk zijn dan de reguliere MX-5. Wat er eerder was, de naam of de kleur van de auto, weten we niet. Maar als je weet dat ‘Kuro’ het Japanse woord voor houtskool is, snap je in ieder geval dat die twee een hoop met elkaar te maken hebben.
Komen die Mazda MX-5 concepts ook echt?
Onze gok: nee. Mazda heeft wel vaker Speedsters laten zien, maar er verder nooit iets mee gedaan. Beetje moeizaam verdienmodel, zeg maar. Hardcore-versies zijn ook wel eerder gemaakt, maar ook alleen maar voor de lol. Blijft over: die kleur Kuro. En die zou best nog wel eens kunnen komen, waarom niet. We’ll see!
Meer van TopGear


Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Kooptip: Gouden Nissan GT-R

De 5 dingen die we geleerd hebben op SEMA

De verknipte supercars op SEMA

FireBall Camaro met 990 pk kost een schijntje

Zomaar 6 wilde creaties op SEMA

Kia Sorento Ski Gondola sloopt Koning Winter

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)
