Mazda RX-7 FD: wat je misschien nog niet wist

De laatste RX met klapkoplampen

Foto('s): TopGear UKMazda RX-7 FD Bathurst
Foto('s): TopGear UKMazda RX-7 FD Bathurst
Gran Turismo in het echt
Gran Turismo in het echt
Gran Turismo in het echt
Mazda RX-7 FD Bathurst
Mazda RX-7 FD Bathurst
Gran Turismo in het echt
Gran Turismo in het echt
Gran Turismo in het echt

Met alle feitjes en trivia over de Mazda RX-7 en de wankelmotor zijn volledige boeken vol te schrijven, maar dan houden we geen tijd meer over om ander werk voor ons uit te schuiven. We houden het voor vandaag dus even bij deze interessante feitjes die je misschien nog niet wist over de Mazda RX-7 FD, de derde generatie van de sportcoupé. De eerste RX-7 stamt uit 1978, maar de FD-generatie uit 1991 is waarschijnlijk de beroemdste, mede dankzij Gran Turismo en films als The Fast and the Furious.

De speciale wankelmotor (met twee schijven) was niet het bijzonderste aan de Mazda RX-7 FD, want die eer gaat naar de turbo-setup. De FD had als eerste massaproductieauto ter wereld sequentieel werkende turbo’s. De sequentiële turbo’s werken in stappen, in plaats van tegelijk. De eerste werkt vanaf 1.800 tpm en de tweede pas bovenin de toeren, bij 4.000 tpm. De overgang is soepel en het zorgt voor een gelijke vermogensafgifte. De 0-100-tijd bedraagt net iets meer dan 5 seconden.

Wie meer power uit zijn Mazda RX-7 wil halen, vervangt vaak de twee turbo’s door één grote turbo. Ergens wel zonde van de bijzondere techniek en het soepele karakter van de motor. Dit is bij een Toyota Supra – die ook twee turbo’s heeft – ook een bekende ingreep. Het vermogen van de FD zit tussen de 240 en 290 pk, afhankelijk van het land waar de auto verkocht is en van het bouwjaar. Wil je er een kopen, zorg dat je er een vindt waarvan de historie bekend is, want slecht behandelde motoren hebben geen lang leven. Een revisie kost tussen de 3.000 en 8.000 euro.

Linksgestuurde Mazda RX-7’s bestaan wel degelijk

In de meeste Mazda RX-7’s die je in Nederland en België ziet, zit de bestuurder rechts in de auto. Modellen uit Japan en Engeland zijn een stuk goedkoper, en bepaalde liefhebbers vinden rechtsgestuurde Japanners wat cooler. Er bestaan ook linksgestuurde Mazda RX-7’s, maar die zijn hier lastig te vinden. Verleg je blik naar de Amerikaanse verkoopwebsites, daar vind je misschien nog een onverprutst exemplaar met weinig kilometers. In totaal verkocht Mazda 70.000 RX-7’s.

De Mazda RX-7 FD is meer een GT

De Mazda RX-7 FD is meer gericht op je welzijn dan velen denken. De stoelen zijn zacht en comfortabel, in plaats van stevig en met veel houvast. De RX-7 is uitstekend geschikt om lange stukken mee te rijden. Zoek je favoriete bochtige weggetje op en de RX-7 FD zou je kunnen tegenvallen. De auto helt in de bochten en hij is minder scherp dan je verwacht van een sportauto. Gelukkig blijft hij goed te controleren en de lineaire motor zorgt ervoor dat de RX niet zomaar bijt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws