
Altijd leuk, nieuwe techniek met grote beloftes. Maar het is altijd nog maar de vraag wanneer de innovatie er werkelijk komt. Want in de praktijk blijkt het bijvoorbeeld vrij lastig om een V8 met 5.007 pk te bouwen. Of een elektrische auto voor 35.000 dollar. Of in het geval van Mazda: een SkyActiv-X-motor (klik maar voor de uitleg) met 181 pk, 230 Nm die ook nog eens 20 tot 30 procent zuiniger is dan andere benzinemotoren.
In het kort: SkyActiv-X is een benzinemotor met dieseltechniek. Door zelfontbranding (in plaats van een bougie) bereikt Mazda enorme efficiëntie. De heilige graal van interne verbrandingsmotoren, mag je het gerust noemen. Het zou het leven van de benzinemotor nog even kunnen prolongeren.
De motor volgt ‘later’
De revolutionaire SkyActiv-X-techniek moet debuteren in de nieuwe Mazda 3, maar toen we hoorden dat de motor ‘later volgt’, vreesden we al het ergste. Gelukkig stelt Kota Beppu, projectleider van de Mazda 3, ons gerust tijdens de Europese première van de Drie: de Skyactiv-X motor bestaat al en gaat er zeker komen.
De hardware is al helemaal af en werkt echt zoals het zou moeten. De betrouwbaarheid zit snor en het enige wat nog moet gebeuren is wat klein afstelwerk. Mazda is nog niet helemaal tevreden hoe de motor reageert als je van het gas afgaat. Kleine dingen, dus.
Goed nieuws dus: de laatste strohalm voor de benzinemotoren tegen de opmars van de elektrische auto (als we eventjes dramatisch mogen zijn) komt echt. We zijn heel benieuwd naar de uiteindelijke prestaties van de SkyActiv-X-motor.
Meer van TopGear


Dit zijn 4 betrouwbare Golf GTI-alternatieven die je voor een leuk bedrag kunt kopen

Mazda 3 2.5 Turbo komt niet naar Nederland

Ford Focus vs Mazda 3 vs Opel Astra

De Mazda 3 TCR is de MPS die we willen

Mazda 3 Skyactiv-X: 1e rij-indruk

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie
