Altijd leuk, nieuwe techniek met grote beloftes. Maar het is altijd nog maar de vraag wanneer de innovatie er werkelijk komt. Want in de praktijk blijkt het bijvoorbeeld vrij lastig om een V8 met 5.007 pk te bouwen. Of een elektrische auto voor 35.000 dollar. Of in het geval van Mazda: een SkyActiv-X-motor (klik maar voor de uitleg) met 181 pk, 230 Nm die ook nog eens 20 tot 30 procent zuiniger is dan andere benzinemotoren.

In het kort: SkyActiv-X is een benzinemotor met dieseltechniek. Door zelfontbranding (in plaats van een bougie) bereikt Mazda enorme efficiëntie. De heilige graal van interne verbrandingsmotoren, mag je het gerust noemen. Het zou het leven van de benzinemotor nog even kunnen prolongeren.

De motor volgt ‘later’

De revolutionaire SkyActiv-X-techniek moet debuteren in de nieuwe Mazda 3, maar toen we hoorden dat de motor ‘later volgt’, vreesden we al het ergste. Gelukkig stelt Kota Beppu, projectleider van de Mazda 3, ons gerust tijdens de Europese première van de Drie: de Skyactiv-X motor bestaat al en gaat er zeker komen.

De hardware is al helemaal af en werkt echt zoals het zou moeten. De betrouwbaarheid zit snor en het enige wat nog moet gebeuren is wat klein afstelwerk. Mazda is nog niet helemaal tevreden hoe de motor reageert als je van het gas afgaat. Kleine dingen, dus.

Goed nieuws dus: de laatste strohalm voor de benzinemotoren tegen de opmars van de elektrische auto (als we eventjes dramatisch mogen zijn) komt echt. We zijn heel benieuwd naar de uiteindelijke prestaties van de SkyActiv-X-motor.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)