Het is lastig in te schatten waar de maximale potentie van de Bugatti-W16 ligt, maar een verhoging van 1.500 naar 5.000 pk klinkt niet heel plausibel. En als een leger Duitse ingenieurs het niet lukt, waarom zou het de kersverse autobouwer Devel uit Dubai dan wel lukken met een V16?

Dat blijkt ook vrij lastig. Volgens Road and Track is de hoofdingenieur van het Devel Sixteen-project Paolo Garella vertrokken. Daarmee verlaat een flinke kennisbron het project. Garella hielp bijvoorbeeld mee aan de Apollo Intensa Emozione en gaat nu focussen op de nieuwe Stratos. Zijn vertrek is een probleem voor Devel.

Devel Sixteen is heet

Want bronnen vertellen aan de Amerikaanse website dat de biturbo V16 met 5.007 pk enorme koelingsproblemen heeft. En koelingsproblemen zijn het laatste wat je wilt bij een quad-turbo V16 met 5.007 pk. Kijk maar eens naar de supercars van Italiaanse komaf – die hebben met de helft van de cilinders al last van lichte ontvlambaarheid.

De gewelddadige V16 voelt zich het best thuis in een dragracer en oververhit bij regulier straatgebruik. In Dubai, waar de auto vandaan komt, al helemaal een issue. Een tweede ding is neerwaartse druk. De Devel Sixteen moet een topsnelheid van meer dan 560 km/u kunnen bereiken. Echter begint het ding boven de 400 km/u spontaan op te stijgen.

Het blijkt allemaal zo makkelijk nog niet, een V16-hypercar bouwen met 5.007 pk die boven de 560 km/u kan rijden. Wie had dat gedacht?

Reacties

  • Jaap heeft op 11 oktober 2018 geschreven:

    Waar zijn dan de beelden van italiaanse supercars met een V8 die in brand vliegen? Dat is vooringenomen geklets dat totaal nergens op slaat.

    ik zie wel af en toe foto’s van normale auto’s die in brand zijn gevolgen. Maar die zijn vaak gewoon aangestoken of ze zijn slecht onderhouden.

    • Ron heeft op 7 september 2019 geschreven:

      Lamborgini heeft hier inderdaad last mee gehad.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)