McLaren 12C is een snoepje van een koopje

Alles is relatief, uiteraard

McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider
McLaren 12C Spider

Het is bekend dat het merk McLaren de afgelopen jaren als een komeet de hoogte in is geschoten. De MP4-12C kondigde de komst van McLaren Automotive aan, en daar waar de buitenaardse F1 en buitenbeentje Mercedes SLR zijn stamboom sieren, betekende dit toch een heel nieuw begin voor het merk. Een geheel nieuwe serie modellen, gebouwd in een respectabele oplage, die de gevestigde orde moest uitdagen.

Het begon niet al te florissant. De reacties op de MP4-12C (die ergens gedurende zijn leven werd omgedoopt tot 12C) waren aan de lauwe kant; een heleboel mensen die een soort wedergeboorte van de F1 verwachtten, waren wat teleurgesteld door een auto die comfort en praktisch gebruik belangrijker leek te vinden dan de bestuurder kippenvel bezorgen.

Maar nu modellen als de P1, de 675LT en de 720S McLaren echt een plek hebben bezorgd in de arena der supercars, en duidelijk hebben gemaakt dat het merk daar voorlopig ook wel zal blijven, krijgen de auto’s uit de begintijd iets van een tweede leven. Volgens sommigen zijn het toekomstige collector’s items, de ‘McLaren versie 1.0’ die een belangrijk onderdeel zal uitmaken van de sportautoverzameling van de toekomst.

Waarom is de McLaren 12C een koopje?

Dus het feit dat je de McLaren 12C tegenwoordig vanaf zo’n 120.000 euro kunt aanschaffen, betekent dat de term ‘koopje’ heel wat toepasselijker is dan je dacht toen je bij dit artikel aankwam. Het betekent ook dat het eerste voorbeeld van een auto uit de Super Series van McLaren flink goedkoper is dan de goedkoopste nieuwe uit de Sports Series (de 540C is verkrijgbaar vanaf 225.000 euro, tenzij je in België woont – dan betaal je zo’n 175 mille).

Het slimste aan de McLaren 12C is dat hij de zwarte kunst van het besturen van een supercar tot iets heel makkelijks maakt. Werp een blik naar binnen, en je zou kunnen denken dat je een wilde en onvoorspelbare rit te wachten staat. Maar hij rekent meteen af met die angst en verwelkomt je liefdevol en met een breedbeelduitzicht op de wereld. Hij moet ook behoorlijk makkelijk in de omgang zijn.

De motor in de McLaren 12C is kogelvrij

De motor wordt omschreven als ‘kogelvrij’, en los van de voorgeschreven 10.000-kilometerbeurten heb je geen omkijken naar het oliepeil of de banden, als je tenminste niet al te regelmatig trackdays bezoekt. Als je zonder al te moeilijk zoekwerk een goede wilt vinden, dan zorgt aankoop via het McLaren Qualified-programma ervoor dat het geen exemplaar met slecht werkende elektronica zal zijn.

En als het een MP4-12C uit de begintijd is, dan zijn de 600 pk die de motor oorspronkelijk leverde, opgekrikt tot de 625 pk van de latere McLaren 12CC’s. Het programma biedt ook garantie op de auto, assistentie bij pech en de mogelijkheid om speciale MSO-onderdelen te laten monteren alsof het een nieuwe auto betreft. Jawel, een supercar met de juiste looks en een vederlichte koolstofvezel kuip voor een schamele 120.000 euro. Dat zullen sommigen écht een koopje vinden.

Liever een open dak? Een McLaren 12C Spider kost ongeveer 10 procent meer dan een Coupé; je vindt ze vanaf zo’n 130.000 euro.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws