Laatst nog in een McLaren 720S gereden? Dan weet je dat het ding bijna té snel is. Niet op het circuit, natuurlijk, want daar kun je het vermogen daadwerkelijk kwijt. Op de openbare weg is het een projectiel. Maar sinds wanneer was ‘te snel’ ooit een probleem voor McLaren? Dat dachten wij ook. Sta ons toe om je voor te stellen aan de McLaren 765LT – de snellere neef van de 720S en de auto die de Ferrari 488 Pista op een voetganger laat lijken. Dat mag ook wel als je een 20 procent grotere achtervleugel monteert.
Hoe maak je snel nog sneller? Meer power, meer downforce en minder gewicht. De naam McLaren 765LT verraadt het vermogen al: 765 pk, dat is 45 pk meer dan de 720S (alsof we dat moesten verduidelijken). Hij weegt daarbij 80 kilo minder. De 0-100-tijd krimpt met 0,1 seconde naar 2,8 seconden. De 0-200-tijd is nu 7,2 seconden, nipt langzamer dan de tijden van de Senna en de P1. De topsnelheid is 330 km/u. Het vermogen komt, zoals altijd bij McLaren, uit de bekende 4,0-liter V8. De versnellingen zijn de kortste ooit in een McLaren, voor nog meer acceleratie.
LT staat voor Longtail
De toevoeging LT staat voor Longtail, het koosnaampje van de oude McLaren F1 GTR. Deze racer kreeg een fors grotere achterpartij (meer dan 64 centimeter!) voor betere aerodynamica. Bij de 765LT is de naam Longtail meer een marketingdingetje, van volgens McLaren is de 765LT ‘een beetje langer’ dan de 720S. De nieuwe achterspoiler voegt 9 millimeter toe aan de achterkant en de voorbumper maakt de voorkant 48 millimeter langer. We hadden, net als bij de vorige LT, graag wat meer staart gezien op de 765LT – want de Bugatti Chiron Super Sport en de Porsche 935 kregen beide wel een volwaardige bilpartij.
Waar blijven de kilo’s?
Al het plaatwerk is nu van koolstofvezel, dat scheelt al 14 kilo. De stoelen komen uit de Senna en laten 18 kilo verdwijnen. Nieuwe lichtgewicht tienspaaks velgen met Trofeo R-banden zijn standaard, wat weer 22 kilo scheelt. De laatste grammetjes komen van titanium wielmoeren. De remklauwen en de speciale remschijven van de Senna (die zeven maanden duren om te maken) staan op de optielijst. Bij een snelheid van 200 km/u is de remweg slechts 110 meter met deze remmen. Wel even je oogballen van het dashboard rapen.
De achterste ruit en zijruitjes zijn van polycarbonaat, de andere ruiten zijn dunner, er is geen tapijt (maar wel vloermatten), de middenconsole is nieuw en mist een armsteun en voor het eerst monteert McLaren een uitlaat die volledig bestaat uit titanium. De vier uitlaten hoog in het midden doen denken aan die van de Bugatti Chiron Sport. De vormgeving is niet heel subtiel te noemen en al helemaal niet elegant, maar de McLaren 765LT produceert 25 procent meer neerwaartse druk dan een 720S. De splitter is nieuw en de GT2 RS-achtige luchtopeningen halen luchtdruk uit de wielkasten. Verder is het onderstel een stuk strakker dan voorheen. De prijs? Nog onbekend.
Kees Jansen heeft op 4 maart 2020 geschreven:
Meer pk’s, maar hij is nog net zo lelijk als de 720s en weer nauwelijks te onderscheiden van de rest. Slechte designers.