Oké, even opletten. Het karretje uit 1957 heet Nuova Fiat 500 (wat nieuw betekent, want daarvoor was er de Topolino). De reïncarnatie in 2007 heet gewoon 500 en de auto die je hier ziet, heet de Fiat New 500 (wat, inderdaad, nieuw betekent). Nog verwarrender: de oude 500 blijft bestaan. We willen hem wel gewoon de elektrische Fiat 500 noemen, maar dan moet je beloven dat je niet in de war raakt met het oude stekkerkarretje, de 500e, die officieel alleen in Amerika is geleverd. Snappen we het nog?

Oké, alsjeblieft dus: de nieuwe elektrische Fiat 500. Na 5 minuten laden kun je 50 kilometer rijden en als je de 42-kWh accu helemaal oplaadt, dan kom je 320 kilometer ver (volgens WLTP). De elektromotor produceert 118 pk en de 0-100-tijd is 9 seconden. Belangrijker bij dit soort stadskarretjes is de 0-50-tijd, ook wel de weg-bij-het-stoplicht-tijd, en die is maar 3,1 seconden. De topsnelheid is 150 km/u. De elektrische Fiat 500 staat op een volledig nieuw platform, maar hij behoudt zijn kenmerkende uiterlijk. Alles wordt wat ronder en het 500-logo op de neus is nieuw. Naast de dichte versie komt er ook weer een cabrio.

De New Fiat 500 groeit zo’n 6 centimeter in lengte en in de breedte, de wielbasis neemt toe met 2 centimeter. De bestuurder kiest uit de rij-modi Normal, Range en Sherpa. ‘Net als een Himalaya-sherpa, die de hele expeditie leidt en naar de bestemming brengt, past deze rij-modus verschillende parameters aan: maximumsnelheid, die tot 80 km/h wordt beperkt, de gasrespons om het energieverbruik te beperken, en uitschakeling van de klimaatregeling en de stoelverwarming (de bestuurder kan deze functies echter op elk moment activeren)’, zegt Fiat over de Sherpa-modus.

Van de EU moeten elektrische auto’s bij snelheden onder de 20 km/u geluid maken om voetgangers te waarschuwen. De elektrische Fiat 500 speelt blijkbaar Amarcrod van Nino Rota. Wie hem niet kent: hij componeerde ook de muziek voor The Godfather. ‘Opnieuw een voorbeeld van authentieke Italiaanse creativiteit’, zegt Fiat in alle serieusheid.

Binnenin plaatst Fiat een 10,25-inch scherm met een hoop connectiviteit. Ook aardig: de 500 kan soort van deels autonoom rijden (level 2). De prijzen zijn nog niet bekend, maar verwacht een forse klap op de prijs van de bestaande 500, vanwege de batterijtechniek.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)