Het heeft ‘even’ geduurd, maar de langverwachte McLaren MP4-12C supercar komt er nu echt aan. Nee, echt. Op dit moment rijden de pre-productieauto’s hun laatste testrondjes en worden er al een paar auto’s bij het McLaren Technology Centre gefabriceerd. In april is de compleet nieuwe fabriek klaar, en wordt de productie daarnaartoe overgebracht.

Voor McLaren hangt veel, zo niet alles, af van de MP4-12C. Het is niet alleen de opvolger van de legendarische F1, maar ook de auto die het merk ‘McLaren Automotive’ opnieuw moet lanceren. De 12C is op veel vlakken bijzonder; zo is hij erg licht, erg snel, erg zuinig en, naar verluidt, erg goedkoop. Relatief dan, want we hebben het wel over een auto die grotendeels uit duur koolstofvezel is opgebouwd (‘C’ staat voor ‘carbon’). In Engeland kost de auto net geen twee ton.

De MP4-12C weegt officieel 1.434 kg (leeggewicht: 1.336 kg) – hoewel dit met extra lichte opties zo’n 35 kilo teruggebracht kan worden – en heeft 600 pk aan boord. Het koppel dat de twinturbo-V8 levert is eveneens hoog: 600 Nm. Dit betekent dat de McLaren van 0 naar 100 km/u vliegt in slechts 3,3 seconden, of 3,1 seconden met de optionele Corsa-banden. Daarmee legt hij auto’s als de Nissan GT-R het vuur aan de schenen, en daar heeft hij niet eens vierwielaandrijving voor nodig.

De 200 km/u staat na 9,1 seconden op de klok, en de topsnelheid is 330 km/u. De remmen zijn minstens zo indrukwekkend: vanaf 100 km/u staat de McLaren binnen 30,5 meter stil. Het gemiddelde verbruik is slechts 11,7 l/100 km, oftewel niet meer dan een doorsnee midi-SUV op benzine.

De MP4-12C is de eerste in een nieuwe rij met McLaren-sportwagens, waarvan ze er tegen 2015 in totaal zo’n 4.000 per jaar willen bouwen. Het belooft veel goeds.

Reacties