Dit is wat er gebeurt als je ingenieurs, in plaats van designers, een auto laat ontwerpen. McLaren verruilt bij hun nieuwste model de zachte rondingen en schoonheid van de 720S voor scherpe hoeken en gaten. Het is een combinatie van compromisloze agressie en iets wat Wile E. Coyote zou rijden.

Tot nu toe kenden we hem alleen onder de codenaam P15 – de tweede auto onder McLarens Ultimate Series. Hij komt vijf jaar nadat de P1 ieders begrip van de natuurwetten veranderde. Zijn naam? De McLaren Senna. Een brutale zet, je auto vernoemen naar (mogelijk) de beste coureur aller tijden.

Hij is niet alleen naar Ayrton vernoemd

De naam is toepasselijker als je hoort dat Bruno Senna (het neefje van) betrokken was bij de ontwikkeling. De McLaren Senna is de meest op het circuit gefocuste, meest effectieve auto van McLaren ooit.

Hij is licht en krachtig

Het gewicht is slechts 1.198 kilo. Dat is 85 kilo minder dan de 720S. Alleen de McLaren F1 was lichter: 1.138 kilo. Plus de Senna krijgt 80 pk meer dan de 720S: 800 pk. Het is trouwens geen hybride zoals de P1 dat wel was. Gewoon de vertrouwde 4,0-liter V8 met twee turbo’s en een automaat.

Hij is snel. Waarschijnlijk

McLaren gaf nog geen prestatiecijfers vrij, maar we kunnen zelf een schatting maken. De P1 heeft 655 pk per ton en de Senna 668 pk per ton, maar ook meer downforce. De acceleratiecijfers zullen waarschijnlijk zo’n beetje gelijk zijn.

Dat betekent dat de sprint van 0 naar 100 km/u ongeveer 2,8 seconden zal duren. Van 0 naar 200 moet mogelijk zijn in 6,8 seconden, van 0 naar 300 in 16,5 seconden. Ongeveer, dus. Qua rondetijden zetten wij ons geld op de Senna, omdat hij 197 kilo minder meezeult in de bochten.

De McLaren Senna heeft een enorme vleugel

Ook downforcecijfers krijgen we nog niet, maar we durven wel te stellen dat hoeveelheid de neerwaartse druk de Senna harder tegen de weg perst dan de P1 GTR. De Hulk van een achterspoiler werkt nauw samen met de bewegende flappen in de voorste luchtinlaten.

Zelfs de remschijven zijn bizar

Elke koolstof-keramische remschijf kost zeven maanden om te produceren en uit te harden. Omdat het materiaal vier keer beter zijn hitte kwijt kan, zijn de schijven lichter en kleiner.

Geen rokje aandoen

Het onderste paneel van de deur is glas. Het bovenste deel loopt door in het dak. Achter de deur vind je stoelen die McLaren voor de koper op maat maakt. Daarachter kun je twee racehelmen, een racepak en een broodje ei kwijt.

Prijs McLaren Senna

De prijs van de McLaren Senna is 852.000 euro exclusief belastingen. De fabriek zal 500 stuks gaan produceren. En natuurlijk: de volledige oplage is al uitverkocht.

Foto’s: Mark Riccioni

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)