‘Compromisloos design op jacht naar absolute topprestaties.’ Zo zou je, als het aan McLaren ligt, het design van de Senna moeten omschrijven. Wat een andere, aanzienlijk aardiger manier is om te zeggen dat iets traditionelers als ‘schoonheid’ niet direct hoog op de prioriteitenlijst van de ontwerpafdeling stond. Waar men in de comments-secties van het immer vriendelijke internet dan ook wel weg mee wist. Wees gerust: in het echt ziet hij er een stuk beter uit. Echt.

‘Geschikt voor de openbare weg. Net aan, dan’

McLaren claimt dat de Senna de bruutste circuitauto is die het recht heeft om kentekenplaten te dragen. ‘Legaal voor de openbare weg, maar er maar nét geschikt voor gemaakt,’ in McLarens eigen woorden. Zo’n 720S mag dan opmerkelijk makkelijk te rijden zijn – reken daar bij de Senna vooral niet op.

‘Zijn uiterlijk weerspiegelt nu eenmaal zijn bedoelingen’, vertelt Design Directeur Rob Melville. ‘We maken er maar 500, dus we kunnen superextreem zijn in onze benadering. Al waren de proporties nogal een uitdaging.’

‘Het is de schuld van de achterspoiler’

‘De neus is eigenlijk te lang – langer dan we hem normaal zouden maken. Maar dat ligt aan die achterspoiler. Die kan 500 kilo downforce genereren aan de achterkant, en dan móet je vooraan genoeg lengte hebben om dat te kunnen compenseren.’ Downforce – de Senna draait er zo’n beetje om. In totaal genereert hij er 800 kilo van – dat is bij 250 km/u. Hoewel dat meer is dan welke straat-McLaren dan ook ooit eerder heeft gedaan, moet de Senna nog wel enigszins normaal te rijden zijn. ‘Het is geen plotselinge dynamische sprong in het diepe’, zo wordt ons beloofd. ‘Meer een geleidelijke, voorspelbare toename in de hoeveelheid grip naarmate je snelheid hoger wordt’. Actieve spoilers aan de voorkant werken constant samen met de kolossale achtervleugel om de auto zo rijdbaar mogelijk te houden.

Bizar snel

Er zijn ook meer specificaties officieel bevestigd. We voelden ze al een beetje aankomen, nu zegt McLaren het zelf ook. ‘Even naar 100 km/u’ duurt inderdaad niet langer dan even: 2,8 seconden. 0-200? 6,8 seconden, terwijl de kwartmijl 9,9 seconden in beslag neemt. De topsnelheid is 340 km/u. Ga vol in de remmen als je 200 km/u rijdt, en 100 meter verderop sta je stil. Maar eigenlijk spannender dan die cijfers zijn de krankzinnige inspanningen die McLaren heeft verricht om het gewicht onder de 1.200 kilo te krijgen.

Het dieet

In vergelijking met de P1 zijn de dunne achterlichten 1 kilo lichter. De ruiten kunnen maar voor een deel open – de elektrische delen die het raam openen zijn daarom ook lichter. En zo zijn er nog talloze dingen.

Volgens McLaren is elke (stijl)keuze makkelijk te verklaren: ‘wanneer we de logica uitleggen, begint de puzzel in elkaar te passen’, zegt Melville. Ben je niet verkocht? Geen zorgen: de Senna wel. Ongezien zijn alle 500 exemplaren weggekaapt. En na de onthulling heeft niemand zijn bestelling geannuleerd.

De optielijst

De optielijst is ook verwonderlijk. De 8 kilo wegende koolstofvezel stoelen zijn te vervangen met leren ‘Touring’-stoelen. Volgens ingewijden is dit de XL-optie. Er is ook een drinksysteem te bestellen en een intercom. Als je wilt monteert McLaren drie camera’s om je rondes op het circuit vast te leggen.

Reacties

  • Chris heeft op 7 februari 2018 geschreven:

    Dat valt tegen! Een Dodge Demon trekt op van 0-100 in 2,3 sec! Ook de NIssan GTR trekt sneller op dan deze lelijke auto. Prutswerk dus!

    • Gino heeft op 7 februari 2018 geschreven:

      Kan jij t beter dan

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)