
De fabriek in Woking bouwt in totaal 599.000 kilo aan McLaren Senna. Of 500 exemplaren van elk 1.198 kilo (exclusief de vloeistoffen), waarvan er eentje al in vlammen opging en eentje nu te koop staat in Nederland. Waarbij we direct moeten aanstippen dat wit een hoop goed doet voor de Senna, die niet moeders mooiste is.
De Senna is de meest extreme straatauto die McLaren ooit bouwde. Al bij 250 kilometer per uur genereren alle spoilers en aerodynamische delen 800 kilo downforce. Voor de pessimisten: dat is een snelheid die je hier op Circuit Zandvoort prima kunt halen – dat durven we wel met enige vastberadenheid te stellen.
Vergeet de esthetiek; denk aan de functionaliteit. Is dit niet een van de meest fascinerende objecten die je ooit hebt gezien? Zijn V8 produceert 800 pk en 800 Nm. Hij sprint in 2,8 seconden naar de 100 km/u en zijn top is 340 km/u. Nog indrukwekkender: van 200 naar 0 km/u in 100 meter. Één hectometerpaaltje.
Wat kost deze witte McLaren Senna?
Exclusiviteit kost een hoop geld. En vermogen kost een hoop belastingcenten. De vanafprijs van een McLaren Senna is 852.000 euro zonder belastingen. Dit witte exemplaar kost je 1.195.000 euro bij Louwman Exclusive, zónder belastingen. Met BPM en BTW kun je rekenen op een volwaardige 1,5 miljoen euro.
De meerprijs komt onder meer van een Bowers & Wilkins-speakerset, Mclaren Track Telemetry-pakket, extra alcantara en koolstofvezel voor het interieur, een zespuntsgordel voor de bestuurder, lak in de kleur Pure White, een EHBO-kit én een autohoes om ‘m netjes in weg te zetten.
Meer van TopGear


De McLaren Senna die door een pijnlijke crash wereldberoemd werd, kan van jou zijn

Man zet zijn McLaren Senna GTR in een penthouse op ruim 200 meter hoogte

Brabham BT62 vs McLaren Senna GTR

Hebben: Lego McLaren Senna GTR!

Nederlandse McLaren Senna verstopt bijzondere verwijzing

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches

Weten jullie ook welk nummer het is?