Ongeveer eenderde van alle McLaren Speedtails gaan richting de Verenigde Staten. Een bittere pil voor de mensen die 2,3 miljoen euro betaalden voor hun hyper-GT: officieel is de auto niet straatlegaal in het land van de vrijen en het thuis van de dapperen. Een zeer dure bijzettafel, dus.
Waarom is een Speedtail niet straatlegaal?
Volgens de Amerikaanse wet moet elke nieuwe auto voorzien zijn van zij-airbags én zijspiegels. Vanwege de bijzondere stoelconfiguratie is de montage van zij-airbags niet mogelijk. Bovendien sneuvelden de conventionele buitenspiegels in de achtervolging van aerodynamische perfectie. En McLaren gaat de achteruitkijkers écht niet terugplaatsen.
Er is een maas in de wet
De auto’s kunnen onder de ‘Show or Display’-wet toch geïmporteerd worden. Deze wet (uit 1999) stelt kopers in staat een niet-legale auto te importeren en te registreren voor showdoeleinden. Er mag dan maximaal 4.000 kilometer per jaar gereden worden op de openbare weg. Meer dan de meeste McLaren Speedtails zullen rijden, vermoedelijk.
McLaren zegt echter niet te assisteren bij de import van de McLaren Speedtail. Op eigen risico, dus. Aan de andere kant: als jij de liquide capaciteit hebt om 2,3 miljoen af te tikken, kun je vast ergens wel een leuk vakantiehuisje kopen waar je ‘m in de garage kunt parkeren.
Reacties