
Ongeveer eenderde van alle McLaren Speedtails gaan richting de Verenigde Staten. Een bittere pil voor de mensen die 2,3 miljoen euro betaalden voor hun hyper-GT: officieel is de auto niet straatlegaal in het land van de vrijen en het thuis van de dapperen. Een zeer dure bijzettafel, dus.
Waarom is een Speedtail niet straatlegaal?
Volgens de Amerikaanse wet moet elke nieuwe auto voorzien zijn van zij-airbags én zijspiegels. Vanwege de bijzondere stoelconfiguratie is de montage van zij-airbags niet mogelijk. Bovendien sneuvelden de conventionele buitenspiegels in de achtervolging van aerodynamische perfectie. En McLaren gaat de achteruitkijkers écht niet terugplaatsen.
Er is een maas in de wet
De auto’s kunnen onder de ‘Show or Display’-wet toch geïmporteerd worden. Deze wet (uit 1999) stelt kopers in staat een niet-legale auto te importeren en te registreren voor showdoeleinden. Er mag dan maximaal 4.000 kilometer per jaar gereden worden op de openbare weg. Meer dan de meeste McLaren Speedtails zullen rijden, vermoedelijk.
McLaren zegt echter niet te assisteren bij de import van de McLaren Speedtail. Op eigen risico, dus. Aan de andere kant: als jij de liquide capaciteit hebt om 2,3 miljoen af te tikken, kun je vast ergens wel een leuk vakantiehuisje kopen waar je ‘m in de garage kunt parkeren.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Chris Harris over de McLaren Speedtail

McLaren Speedtail in de brand tijdens testen

De snelste McLarens van dit moment

De mooiste en duurste autologo’s

Dit McLaren Speedtail-prototype heet Albert

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
