
Ongeveer eenderde van alle McLaren Speedtails gaan richting de Verenigde Staten. Een bittere pil voor de mensen die 2,3 miljoen euro betaalden voor hun hyper-GT: officieel is de auto niet straatlegaal in het land van de vrijen en het thuis van de dapperen. Een zeer dure bijzettafel, dus.
Waarom is een Speedtail niet straatlegaal?
Volgens de Amerikaanse wet moet elke nieuwe auto voorzien zijn van zij-airbags én zijspiegels. Vanwege de bijzondere stoelconfiguratie is de montage van zij-airbags niet mogelijk. Bovendien sneuvelden de conventionele buitenspiegels in de achtervolging van aerodynamische perfectie. En McLaren gaat de achteruitkijkers écht niet terugplaatsen.
Er is een maas in de wet
De auto’s kunnen onder de ‘Show or Display’-wet toch geïmporteerd worden. Deze wet (uit 1999) stelt kopers in staat een niet-legale auto te importeren en te registreren voor showdoeleinden. Er mag dan maximaal 4.000 kilometer per jaar gereden worden op de openbare weg. Meer dan de meeste McLaren Speedtails zullen rijden, vermoedelijk.
McLaren zegt echter niet te assisteren bij de import van de McLaren Speedtail. Op eigen risico, dus. Aan de andere kant: als jij de liquide capaciteit hebt om 2,3 miljoen af te tikken, kun je vast ergens wel een leuk vakantiehuisje kopen waar je ‘m in de garage kunt parkeren.
Meer van TopGear


Chris Harris over de McLaren Speedtail

McLaren Speedtail in de brand tijdens testen

De snelste McLarens van dit moment

De mooiste en duurste autologo’s

Dit McLaren Speedtail-prototype heet Albert

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

‘Mag je een lampje aanzetten in de auto tijdens het rijden of je krijg je dan echt een boete?’
