De wereld gaat kapot. Pinguïns hebben het warm en tijgers hebben het koud. De winter valt in de lente en tegenwoordig heb je de herfst in je bol. IJsblokjessoep is voor de verwarming van de aarde gewoon water. Tijd voor actie. Inmiddels weten we: als je zuinig wilt rijden, koop je een hybride. En dan wel eentje zonder stekker, want anders zeul je een paar honderd kilo aan batterijen voor niets mee. Geen kip die ooit oplaadt.
Neem een Toyota Prius bijvoorbeeld: die bewijst keer op keer de zuinigheidskoning te zijn. Dit is echter de TopGear Partij. De partij vóór de automobilist en niet de partij ter bevordering van de nachtrust op de snelweg. Slaaprijden is immers net zo gevaarlijk als rijden onder invloed.
Hoe lossen we dit probleem op?
Dan zit er maar een ding op: er moet meer belastingvoordeel komen voor hybrides met meer dan 500 pk. Wél de milieuvoordelen, niet het slaapgevaar. De McLaren P1, Koenigsegg Regera, Porsche 918 Spyder, La La LaFerrari en alles wat in de buurt komt. Een slag in de rondte subsidiëren die hap. Bovendien wegen de hypercars niet veel meer dan een gemiddelde Volkswagen Golf.
Welke verandering brengt deze nieuwe fiscale maatregel teweeg? De impact die onze gigantische afzetmarkt (kuch) heeft, is enorm. Lamborghini heeft geen enkele keuze en moet nu de Asterion uitbrengen. Peugeot voelt de druk en brengt de 308 R Hybrid (met 500 pk) uit. En Jaguar? Die komt geheid met de C-X75.
Niet praktisch genoeg? Nou, vooruit: voor de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid (met stekker dus) maken we een uitzondering. Maar dan wel echt opladen, beloofd?
Reacties