
Ondanks dat hij er ogenschijnlijk uitzag als de auto die hij opvolgde, was de bekende Ford GT40 Mk IV onderhuids een compleet ander beest. Als eerbetoon aan de 7,0-liter raceauto, komt Ford met deze Ford GT die menig circuitauto de stuipen op het lijf gaat jagen op circuitdagen. Welkom bij de meest extreme Ford GT ooit gebouwd.
Het eerbetoon aan de Le Mans-winnaar van 1967 is gelimiteerd tot 67 exemplaren. Ford zegt dat ze de 3,5-liter ‘Ecoboost’ V6-motor met twee turbo’s ‘speciaal herzien’ hebben om over de 800 pk te gaan. Want dat is behoorlijk wat vermogen voor een V6’je. Die zescilinder zit overigens vast aan een speciale raceversnellingsbak, ‘adaptieve klepregelaar’-ophanging en een compleet nieuwe koolstofvezel carrosserie.
Ford GT Mk IV is nogal prijzig
‘De oorspronkelijke GT[40] Mk IV ontzag niets om maximaal te presteren op het circuit. De nieuwe Ford GT Mk IV brengt datzelfde met zich mee’, zegt Mark Rusbrook, de baas van Ford Performance Motorsports. Volgens hem is de nieuwe Ford GT Mk IV ‘het ultieme afscheid van de derde generatie van de supercar’. Daar kunnen we ons wel in vinden.
Net als zijn voorbeeld is de nieuwe Mk IV een stuk langer dan de standaard versie. In 1967 was dat om het 7,0-liter blok de ruimte te geven, bij de auto van nu zorgt het voor ‘beter rijgedrag op het circuit’.
Bij zo’n gelimiteerde raceauto hoort ook een behoorlijke prijs. Deze Ford GT kost je 1,7 miljoen dollar (1,6 miljoen euro). Begin volgend jaar gaat Ford besluiten wie de 67 gelukkige eigenaren worden van het eerbetoon.
Meer van TopGear


De eigenaar van deze Nederlandse Ford moest na drie jaar ineens 100.000 euro belasting aftikken

VIDEO: Rijden in de Ford GT Mk IV circuitauto met ruim 800 pk

Ford won de 24 Uur van Le Mans met de verkeerde auto in 2016

Deze Ford GT40 kreeg de supercharged V8 uit de Mustang GT500

Kijk hoe een straatauto (met gemak) de 500 km/u aantikt

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Ook zonder subsidies zullen Nederlanders (vrijwillig) elektrische auto’s blijven kopen

Bij deze Chinese auto met Nederlands tintje krijg je peperdure velgen voor weinig

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?
