
Ondanks dat hij er ogenschijnlijk uitzag als de auto die hij opvolgde, was de bekende Ford GT40 Mk IV onderhuids een compleet ander beest. Als eerbetoon aan de 7,0-liter raceauto, komt Ford met deze Ford GT die menig circuitauto de stuipen op het lijf gaat jagen op circuitdagen. Welkom bij de meest extreme Ford GT ooit gebouwd.
Het eerbetoon aan de Le Mans-winnaar van 1967 is gelimiteerd tot 67 exemplaren. Ford zegt dat ze de 3,5-liter ‘Ecoboost’ V6-motor met twee turbo’s ‘speciaal herzien’ hebben om over de 800 pk te gaan. Want dat is behoorlijk wat vermogen voor een V6’je. Die zescilinder zit overigens vast aan een speciale raceversnellingsbak, ‘adaptieve klepregelaar’-ophanging en een compleet nieuwe koolstofvezel carrosserie.
Ford GT Mk IV is nogal prijzig
‘De oorspronkelijke GT[40] Mk IV ontzag niets om maximaal te presteren op het circuit. De nieuwe Ford GT Mk IV brengt datzelfde met zich mee’, zegt Mark Rusbrook, de baas van Ford Performance Motorsports. Volgens hem is de nieuwe Ford GT Mk IV ‘het ultieme afscheid van de derde generatie van de supercar’. Daar kunnen we ons wel in vinden.
Net als zijn voorbeeld is de nieuwe Mk IV een stuk langer dan de standaard versie. In 1967 was dat om het 7,0-liter blok de ruimte te geven, bij de auto van nu zorgt het voor ‘beter rijgedrag op het circuit’.
Bij zo’n gelimiteerde raceauto hoort ook een behoorlijke prijs. Deze Ford GT kost je 1,7 miljoen dollar (1,6 miljoen euro). Begin volgend jaar gaat Ford besluiten wie de 67 gelukkige eigenaren worden van het eerbetoon.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De eigenaar van deze Nederlandse Ford moest na drie jaar ineens 100.000 euro belasting aftikken

VIDEO: Rijden in de Ford GT Mk IV circuitauto met ruim 800 pk

Ford won de 24 Uur van Le Mans met de verkeerde auto in 2016

Deze Ford GT40 kreeg de supercharged V8 uit de Mustang GT500

Kijk hoe een straatauto (met gemak) de 500 km/u aantikt

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
