
Ondanks dat hij er ogenschijnlijk uitzag als de auto die hij opvolgde, was de bekende Ford GT40 Mk IV onderhuids een compleet ander beest. Als eerbetoon aan de 7,0-liter raceauto, komt Ford met deze Ford GT die menig circuitauto de stuipen op het lijf gaat jagen op circuitdagen. Welkom bij de meest extreme Ford GT ooit gebouwd.
Het eerbetoon aan de Le Mans-winnaar van 1967 is gelimiteerd tot 67 exemplaren. Ford zegt dat ze de 3,5-liter ‘Ecoboost’ V6-motor met twee turbo’s ‘speciaal herzien’ hebben om over de 800 pk te gaan. Want dat is behoorlijk wat vermogen voor een V6’je. Die zescilinder zit overigens vast aan een speciale raceversnellingsbak, ‘adaptieve klepregelaar’-ophanging en een compleet nieuwe koolstofvezel carrosserie.
Ford GT Mk IV is nogal prijzig
‘De oorspronkelijke GT[40] Mk IV ontzag niets om maximaal te presteren op het circuit. De nieuwe Ford GT Mk IV brengt datzelfde met zich mee’, zegt Mark Rusbrook, de baas van Ford Performance Motorsports. Volgens hem is de nieuwe Ford GT Mk IV ‘het ultieme afscheid van de derde generatie van de supercar’. Daar kunnen we ons wel in vinden.
Net als zijn voorbeeld is de nieuwe Mk IV een stuk langer dan de standaard versie. In 1967 was dat om het 7,0-liter blok de ruimte te geven, bij de auto van nu zorgt het voor ‘beter rijgedrag op het circuit’.
Bij zo’n gelimiteerde raceauto hoort ook een behoorlijke prijs. Deze Ford GT kost je 1,7 miljoen dollar (1,6 miljoen euro). Begin volgend jaar gaat Ford besluiten wie de 67 gelukkige eigenaren worden van het eerbetoon.
Meer van TopGear


De eigenaar van deze Nederlandse Ford moest na drie jaar ineens 100.000 euro belasting aftikken

VIDEO: Rijden in de Ford GT Mk IV circuitauto met ruim 800 pk

Ford won de 24 Uur van Le Mans met de verkeerde auto in 2016

Deze Ford GT40 kreeg de supercharged V8 uit de Mustang GT500

Kijk hoe een straatauto (met gemak) de 500 km/u aantikt

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW
