
Nee, dit is niet de Mercedes-AMG CLA. Dit is de Mercedes-AMG A 35 Limousine, de kleine snelle sedan voor wie zijn achterpassagiers net iets minder haat. Een kleine C-klasse met een mooier interieur, keuren we ook goed. Hij is hier om klanten te pikken van de Audi S3 Limousine.
Wat maakt de Mercedes-AMG A 35 Limousine bijzonder?
Het is in principe gewoon de A 35-hatch die je al kende, maar dan met een kontje en 50 liter meer bagageruimte. De Mercedes-AMG A 35 Limousine is 130 millimeter langer dan de hatchback. De hoogte en de wielbasis (2.729 millimeter) zijn identiek aan de versie met klepbips. Ook produceert de 2,0-liter turbo-viercilinder dezelfde 306 pk en 400 Nm.
Daarmee valt de hete sedan precies tussen de VW Golf R (300 pk) en de Honda Civic Type R (320 pk). Hij zit net boven zijn voornaamste concurrent: de Audi S3 Limousine met 300 pk. De Audi sprint 0,1 seconden sneller naar de 100 km/u.
Mercedes-AMG A 35 Limousine: de specificaties
Vierwielaandrijving en een zeventrapsautomaat zijn standaard op de nieuwe sedan van Mercedes. In 4,8 seconden gaat de Mercedes-AMG A 35 Limousine van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Launch control, of ‘Race Start’ zoals Mercedes het noemt, zit ook op de AMG.
De middenconsole in de AMG-versie verschilt van de burgerversie. Extra schakelaars laten je het ESP preciezer bedienen, de schakelmodus op handmatig zetten en de dempers instellen. Het scherm toont nu AMG-software waardoor je op elk moment interessante data kunt zien, zoals g-krachten en motorgegevens.
Optioneel kun je gaan voor het AMG Performance-stuur met rechts een draaiknop en een display erin en links twee knoppen die in te stellen zijn met AMG-functies. Heb je niets aan, maar je wilt het wel. De buitenkant is ook een tik agressiever dan bij de normale versies. De volledige ‘grrr’-modus bereikt de A 35 sedan nog niet: daarvoor is het wachten op de 45-versie.
Mercedes-AMG A 35 Limousine: de prijs
Officiële prijzen van de Mercedes-AMG A 35 Limousine zijn nog niet bekend. De hatchback kost minimaal 67.639 euro. De prijzen van de sedan en de hatch ontlopen elkaar nooit veel, dus verwacht net iets minder dan 70.000 euro te moeten betalen, zonder opties.
Meer van TopGear


Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Mercedes sedan die je in Nederland kan bestellen, gaat eruit

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes A-klasse review: Is de auto nog steeds een beetje matig?

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Gespot: Mercedes-AMG A 35 van de politie

Brabus A 35 maakt zich kwaad: 365 pk

Mercedes-AMG A 35 4Matic

Mercedes-AMG A 35: 1e rij-indruk

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

De politie voert nu veel ‘artikel 8-controles’ uit, maar wat zijn dat eigenlijk?

Truc voor benzinemotoren uit de jaren ’50 werkt blijkbaar perfect voor elektrische auto’s

Een van de grootste autoconcerns ter wereld schrapt plannen voor waterstof: ‘Geen toekomst’
