
Nee, dit is niet de Mercedes-AMG CLA. Dit is de Mercedes-AMG A 35 Limousine, de kleine snelle sedan voor wie zijn achterpassagiers net iets minder haat. Een kleine C-klasse met een mooier interieur, keuren we ook goed. Hij is hier om klanten te pikken van de Audi S3 Limousine.
Wat maakt de Mercedes-AMG A 35 Limousine bijzonder?
Het is in principe gewoon de A 35-hatch die je al kende, maar dan met een kontje en 50 liter meer bagageruimte. De Mercedes-AMG A 35 Limousine is 130 millimeter langer dan de hatchback. De hoogte en de wielbasis (2.729 millimeter) zijn identiek aan de versie met klepbips. Ook produceert de 2,0-liter turbo-viercilinder dezelfde 306 pk en 400 Nm.
Daarmee valt de hete sedan precies tussen de VW Golf R (300 pk) en de Honda Civic Type R (320 pk). Hij zit net boven zijn voornaamste concurrent: de Audi S3 Limousine met 300 pk. De Audi sprint 0,1 seconden sneller naar de 100 km/u.
Mercedes-AMG A 35 Limousine: de specificaties
Vierwielaandrijving en een zeventrapsautomaat zijn standaard op de nieuwe sedan van Mercedes. In 4,8 seconden gaat de Mercedes-AMG A 35 Limousine van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Launch control, of ‘Race Start’ zoals Mercedes het noemt, zit ook op de AMG.
De middenconsole in de AMG-versie verschilt van de burgerversie. Extra schakelaars laten je het ESP preciezer bedienen, de schakelmodus op handmatig zetten en de dempers instellen. Het scherm toont nu AMG-software waardoor je op elk moment interessante data kunt zien, zoals g-krachten en motorgegevens.
Optioneel kun je gaan voor het AMG Performance-stuur met rechts een draaiknop en een display erin en links twee knoppen die in te stellen zijn met AMG-functies. Heb je niets aan, maar je wilt het wel. De buitenkant is ook een tik agressiever dan bij de normale versies. De volledige ‘grrr’-modus bereikt de A 35 sedan nog niet: daarvoor is het wachten op de 45-versie.
Mercedes-AMG A 35 Limousine: de prijs
Officiële prijzen van de Mercedes-AMG A 35 Limousine zijn nog niet bekend. De hatchback kost minimaal 67.639 euro. De prijzen van de sedan en de hatch ontlopen elkaar nooit veel, dus verwacht net iets minder dan 70.000 euro te moeten betalen, zonder opties.
Meer van TopGear


Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Mercedes sedan die je in Nederland kan bestellen, gaat eruit

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes A-klasse review: Is de auto nog steeds een beetje matig?

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Gespot: Mercedes-AMG A 35 van de politie

Brabus A 35 maakt zich kwaad: 365 pk

Mercedes-AMG A 35 4Matic

Mercedes-AMG A 35: 1e rij-indruk

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Waarom het automerk van Elon Musk alsnog beter is dan het automerk van Jeff Bezos

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Deze functie ‘die iedereen haat’ in de auto gaat eindelijk opgelost worden (in de VS)
