
Nee, dit is niet de Mercedes-AMG CLA. Dit is de Mercedes-AMG A 35 Limousine, de kleine snelle sedan voor wie zijn achterpassagiers net iets minder haat. Een kleine C-klasse met een mooier interieur, keuren we ook goed. Hij is hier om klanten te pikken van de Audi S3 Limousine.
Wat maakt de Mercedes-AMG A 35 Limousine bijzonder?
Het is in principe gewoon de A 35-hatch die je al kende, maar dan met een kontje en 50 liter meer bagageruimte. De Mercedes-AMG A 35 Limousine is 130 millimeter langer dan de hatchback. De hoogte en de wielbasis (2.729 millimeter) zijn identiek aan de versie met klepbips. Ook produceert de 2,0-liter turbo-viercilinder dezelfde 306 pk en 400 Nm.
Daarmee valt de hete sedan precies tussen de VW Golf R (300 pk) en de Honda Civic Type R (320 pk). Hij zit net boven zijn voornaamste concurrent: de Audi S3 Limousine met 300 pk. De Audi sprint 0,1 seconden sneller naar de 100 km/u.
Mercedes-AMG A 35 Limousine: de specificaties
Vierwielaandrijving en een zeventrapsautomaat zijn standaard op de nieuwe sedan van Mercedes. In 4,8 seconden gaat de Mercedes-AMG A 35 Limousine van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Launch control, of ‘Race Start’ zoals Mercedes het noemt, zit ook op de AMG.
De middenconsole in de AMG-versie verschilt van de burgerversie. Extra schakelaars laten je het ESP preciezer bedienen, de schakelmodus op handmatig zetten en de dempers instellen. Het scherm toont nu AMG-software waardoor je op elk moment interessante data kunt zien, zoals g-krachten en motorgegevens.
Optioneel kun je gaan voor het AMG Performance-stuur met rechts een draaiknop en een display erin en links twee knoppen die in te stellen zijn met AMG-functies. Heb je niets aan, maar je wilt het wel. De buitenkant is ook een tik agressiever dan bij de normale versies. De volledige ‘grrr’-modus bereikt de A 35 sedan nog niet: daarvoor is het wachten op de 45-versie.
Mercedes-AMG A 35 Limousine: de prijs
Officiële prijzen van de Mercedes-AMG A 35 Limousine zijn nog niet bekend. De hatchback kost minimaal 67.639 euro. De prijzen van de sedan en de hatch ontlopen elkaar nooit veel, dus verwacht net iets minder dan 70.000 euro te moeten betalen, zonder opties.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Mercedes sedan die je in Nederland kan bestellen, gaat eruit

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes A-klasse review: Is de auto nog steeds een beetje matig?

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Gespot: Mercedes-AMG A 35 van de politie

Brabus A 35 maakt zich kwaad: 365 pk

Mercedes-AMG A 35 4Matic

Mercedes-AMG A 35: 1e rij-indruk

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

De Fiat 500 gweer een gigantisch succes worden, maar hoe komt dat eigenlijk?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?
