Mercedes-AMG A 35: 1e rij-indruk

De nieuwe instap-AMG moet het gaan opnemen tegen hot hatch-royalty

Nieuwe Mercedes-AMG A 35 4Matic: 1e rij-indruk
Nieuwe Mercedes-AMG A 35 4Matic: 1e rij-indruk
Nieuwe Mercedes-AMG A 35 4Matic: 1e rij-indruk
Nieuwe Mercedes-AMG A 35 4Matic: 1e rij-indruk
Nieuwe Mercedes-AMG A 35 4Matic: 1e rij-indruk
Nieuwe Mercedes-AMG A 35 4Matic: 1e rij-indruk
Nieuwe Mercedes-AMG A 35 4Matic: 1e rij-indruk
Nieuwe Mercedes-AMG A 35 4Matic: 1e rij-indruk
Nieuwe Mercedes-AMG A 35 4Matic: 1e rij-indruk
Nieuwe Mercedes-AMG A 35 4Matic: 1e rij-indruk
Nieuwe Mercedes-AMG A 35 4Matic: 1e rij-indruk
Nieuwe Mercedes-AMG A 35 4Matic: 1e rij-indruk
Nieuwe Mercedes-AMG A 35 4Matic: 1e rij-indruk
Nieuwe Mercedes-AMG A 35 4Matic: 1e rij-indruk

TopGear stapt net uit de nieuwe Mercedes-AMG A 35. In ons januarinummer (vanaf 21 december in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Mercedes A-klasse
Uitvoering: AMG A 35 4Matic
Locatie: Mallorca
Weersomstandigheden: 15 graden en regenachtig

Wat is een AMG A 35?

Simpel: de versie die onder de A 45 valt. Met een 2,0-liter viercilinder turbo, 306 pk, gaat van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. De A 45 (381 pk) nam het immers vooral op tegen krachtpatsers als de Audi RS 3 en BMW M2. Daaronder ligt het gebied van de Audi S3, VW Golf R en BMW M140i. Dat is waar de A 35 z’n pijlen recht op richt.

Komt er nog een A 45 dan?

Geen zorgen: ja, die komt er. Maar deze, de A 35, is vanaf nu de nieuwe instapper van AMG. Hij boet niets in aan uiterlijk vertoon, zoals je ziet. Overigens is die malle spoiler op de foto’s een (wat ons betreft af te raden) optie.

Gaat vast nog steeds als de brandweer?

Reken maar. De motor gedraagt zich niet explosief, maar zorgt voor overzichtelijke, voorspelbare kracht. Tussenacceleraties zijn een grapje en de viercilinder stormt zo hard door z’n toerenbereik dat je je schakelmoment zomaar kunt missen. De A 35, altijd met zeventraps DCT en 4Matic-vierwielaandrijving, is ook nog eens rotsvast en onwrikbaar in z’n weggedrag. Zelfs op kletsnat en aalglad asfalt. Z’n elektronica zorgt voor remingrepen die helpen met insturen en een sperwerking simuleren, maar de mechanische basis is zo goed dat dat niet eens vaak nodig is.

Klinkt ie een beetje?

In eerste instantie zijn we teleurgesteld: bij het starten is het motorgeluid véél te tam. Zet je de uitlaten handmatig open of schakel je standje Sport+ in, dan wordt het stationair al beter – en word je tijdens het rijden op een breed arsenaal aan klanken en klappen getrakteerd. Jammer dat dat niet de standaardmodus is; dat zou bij een AMG eigenlijk wel moeten.

Is er ook normaal mee te rijden?

De A 35 wordt nooit echt soft, maar tjonge, wat heeft Mercedes hier toch weer een mooie balans te pakken. De stevige kuipstoelen bieden op de juiste plaatsen steun, de besturing is niet zenuwachtig, er is een mooi audiosysteem en het uitstekende MBUX-infotainmentsysteem dat we kennen uit de gewone A-klasse. Hiermee kilometers maken? Graag en veel, alstublieft.

Wat kost de nieuwe Mercedes-AMG A 35?

In Nederland kun je instappen vanaf 66.445 euro. Belgen zetten al een A 35 voor hun deur voor 51.909 euro.

Video!

De volledige rijtest van de nieuwe Mercedes-AMG A 35 lees je in TopGear Magazine 163; vanaf 21 december in de winkel.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws