
Het duurt niet lang meer voordat nederige hete hatchbacks de posterauto’s van vroeger gaan overtreffen. De Lamborghini Diablo haalde 492 pk uit een joekel van een twaalfcilinder. De Mercedes-AMG A 45 S haalt nonchalant 421 pk en 500 Nm uit een 2,0-liter viercilinder. Is de wetenschap te ver gegaan?
Hoe kan het ook anders. De Audi RS 3 Sportback was met 400 pk en 480 Nm de snelst accelererende en de krachtigste hatchback ter wereld. Dat laat Mercedes niet gebeuren. Op alle vlakken overtroeft de Mercedes-AMG A 45 S de hatchback met vier ringen op de neus. Het vermogen gaat via een automaat naar alle wielen.
De Mercedes-AMG A 45 S heeft driftmodus
Totdat je dat niet meer wilt. De Mercedes-AMG A 45 S komt net als zijn grotere broers met een driftmodus. Het werkt net iets anders. Waar de E-klasse de volledige aandrijving naar de voorwielen uitschakelt, stuwt de A-klasse via een koppeling meer vermogen naar de achterwielen. Kun je je de tijd nog heugen dat vierwielaandrijving verstandig en veilig was?
Met zijn 421 pk schiet de Mercedes-AMG A 45 S in 3,9 seconden naar de 100 km/u. Het basismodel, zonder de ‘S’, met 387 pk, sprint in 4,0 seconden naar de 100 km/u. Beide versies zijn dus sneller dan de RS 3. Het S-model sprint in alle gevallen door tot 270 km/u en bij de basisversie is de verhoogde topsnelheid optioneel. Anders is het 250 km/u.
Hoogtoerige turbomotor
De viercilinder stopt pas bij 7.200 tpm met accelereren, wat stratosferisch is voor een turbomotor. Mercedes verplaatste de turbo naar de achterkant van de motorruimte voor een kortere uitlaat en minder turbogat. De lagers en de turbine van de turbo komen van de GT 4-door – de snelste van alle AMG’s.
Zelfs de afdekkap van de motor is aerodynamisch om de motor beter te koelen. De koelvloeistof wordt niet meer dom rondgepompt, maar wordt intelligent gedirigeerd om het onderblok warm te houden (voor minder wrijving) en de kop van de motor koeler. De motor is gestoord, maar slim tegelijkertijd.
Meer van TopGear


Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Mercedes sedan die je in Nederland kan bestellen, gaat eruit

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes A-klasse review: Is de auto nog steeds een beetje matig?

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Mercedes-AMG A 45 S faalt bij elandproef

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Posaidon Mercedes-AMG A 45 RS krijgt 525 pk

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

de volgende rs3 word veel beter
Zet ze naast elkaar op de strip dan weet je het zeker. Inplaats er dom over te schrijven wie sneller is
Totaal niet op alle vlakken, De RS3 heeft als eerste een 5 cilinder, beter en mooier geluid is er niet. Daarnaast heeft de rs3 een top van 280km/h. En het belangrijkste, de auto is gewoon mooier en veel meer klasse… dat de a klasse nu meer vermogen heeft is puur om een klein beetje in de beurt te komen van een geslaagd model zoals de RS3. Anders is het niks…
Och och.. op je pikkie getrapt? Ik hoor je veel meningen geven maar de feiten spreken voor zich.. Beste technologische ontwikkeling. Dat kan je niet zeggen van die Duitse ringbaard fabrikant. Een RS5 heeft 6 cilinders nodig om 450pk er uitbrengen persen met een motor geluid dat niet zo spannend wordt vertaald naar het uitlaatsysteem. En dat voor 130k plus.
Weet niet waar jullie bron is maar de RS3 facelift doet 0-100 in 3.7 sec. Dus nog steeds sneller dan dit 4 cilindertje ?
Ben je niet in de war met de TT RS? Op de site meldt Audi ook een 0-100-tijd van 4,1 seconden voor de RS 3