
Het duurt niet lang meer voordat nederige hete hatchbacks de posterauto’s van vroeger gaan overtreffen. De Lamborghini Diablo haalde 492 pk uit een joekel van een twaalfcilinder. De Mercedes-AMG A 45 S haalt nonchalant 421 pk en 500 Nm uit een 2,0-liter viercilinder. Is de wetenschap te ver gegaan?
Hoe kan het ook anders. De Audi RS 3 Sportback was met 400 pk en 480 Nm de snelst accelererende en de krachtigste hatchback ter wereld. Dat laat Mercedes niet gebeuren. Op alle vlakken overtroeft de Mercedes-AMG A 45 S de hatchback met vier ringen op de neus. Het vermogen gaat via een automaat naar alle wielen.
De Mercedes-AMG A 45 S heeft driftmodus
Totdat je dat niet meer wilt. De Mercedes-AMG A 45 S komt net als zijn grotere broers met een driftmodus. Het werkt net iets anders. Waar de E-klasse de volledige aandrijving naar de voorwielen uitschakelt, stuwt de A-klasse via een koppeling meer vermogen naar de achterwielen. Kun je je de tijd nog heugen dat vierwielaandrijving verstandig en veilig was?
Met zijn 421 pk schiet de Mercedes-AMG A 45 S in 3,9 seconden naar de 100 km/u. Het basismodel, zonder de ‘S’, met 387 pk, sprint in 4,0 seconden naar de 100 km/u. Beide versies zijn dus sneller dan de RS 3. Het S-model sprint in alle gevallen door tot 270 km/u en bij de basisversie is de verhoogde topsnelheid optioneel. Anders is het 250 km/u.
Hoogtoerige turbomotor
De viercilinder stopt pas bij 7.200 tpm met accelereren, wat stratosferisch is voor een turbomotor. Mercedes verplaatste de turbo naar de achterkant van de motorruimte voor een kortere uitlaat en minder turbogat. De lagers en de turbine van de turbo komen van de GT 4-door – de snelste van alle AMG’s.
Zelfs de afdekkap van de motor is aerodynamisch om de motor beter te koelen. De koelvloeistof wordt niet meer dom rondgepompt, maar wordt intelligent gedirigeerd om het onderblok warm te houden (voor minder wrijving) en de kop van de motor koeler. De motor is gestoord, maar slim tegelijkertijd.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mercedes A-klasse review: Is de auto nog steeds een beetje matig?

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Proefrit Mercedes eindigt na 200 meter

De 10 snelste hatchbacks ter wereld

Gespot: Mercedes-AMG A 35 van de politie

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Mercedes-AMG A 45 S faalt bij elandproef

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Posaidon Mercedes-AMG A 45 RS krijgt 525 pk

Renntech Mercedes-AMG A 45 krijgt 600 pk

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

de volgende rs3 word veel beter
Zet ze naast elkaar op de strip dan weet je het zeker. Inplaats er dom over te schrijven wie sneller is
Totaal niet op alle vlakken, De RS3 heeft als eerste een 5 cilinder, beter en mooier geluid is er niet. Daarnaast heeft de rs3 een top van 280km/h. En het belangrijkste, de auto is gewoon mooier en veel meer klasse… dat de a klasse nu meer vermogen heeft is puur om een klein beetje in de beurt te komen van een geslaagd model zoals de RS3. Anders is het niks…
Och och.. op je pikkie getrapt? Ik hoor je veel meningen geven maar de feiten spreken voor zich.. Beste technologische ontwikkeling. Dat kan je niet zeggen van die Duitse ringbaard fabrikant. Een RS5 heeft 6 cilinders nodig om 450pk er uitbrengen persen met een motor geluid dat niet zo spannend wordt vertaald naar het uitlaatsysteem. En dat voor 130k plus.
Weet niet waar jullie bron is maar de RS3 facelift doet 0-100 in 3.7 sec. Dus nog steeds sneller dan dit 4 cilindertje ?
Ben je niet in de war met de TT RS? Op de site meldt Audi ook een 0-100-tijd van 4,1 seconden voor de RS 3