Mercedes-AMG A 45 S is hier

Mercedes haalt alles uit de kast om Audi te overtroeven

Mercedes-AMG A 45 S
Mercedes-AMG A 45 S
Mercedes-AMG A 45 S achterspoiler
Mercedes-AMG A 45 S velgen canards
Mercedes-AMG A 45 S hatchback
Mercedes-AMG A 45 S hatchback
Mercedes-AMG A 45 S hatchback
Mercedes-AMG A 45 S interieur
Mercedes-AMG A 45 S interieur
Mercedes-AMG A 45 S
Mercedes-AMG A 45 S
Mercedes-AMG A 45 S
Mercedes-AMG A 45 S achterspoiler
Mercedes-AMG A 45 S velgen canards
Mercedes-AMG A 45 S hatchback
Mercedes-AMG A 45 S hatchback
Mercedes-AMG A 45 S hatchback
Mercedes-AMG A 45 S interieur
Mercedes-AMG A 45 S interieur
Mercedes-AMG A 45 S

Het duurt niet lang meer voordat nederige hete hatchbacks de posterauto’s van vroeger gaan overtreffen. De Lamborghini Diablo haalde 492 pk uit een joekel van een twaalfcilinder. De Mercedes-AMG A 45 S haalt nonchalant 421 pk en 500 Nm uit een 2,0-liter viercilinder. Is de wetenschap te ver gegaan?

Hoe kan het ook anders. De Audi RS 3 Sportback was met 400 pk en 480 Nm de snelst accelererende en de krachtigste hatchback ter wereld. Dat laat Mercedes niet gebeuren. Op alle vlakken overtroeft de Mercedes-AMG A 45 S de hatchback met vier ringen op de neus. Het vermogen gaat via een automaat naar alle wielen.

De Mercedes-AMG A 45 S heeft driftmodus

Totdat je dat niet meer wilt. De Mercedes-AMG A 45 S komt net als zijn grotere broers met een driftmodus. Het werkt net iets anders. Waar de E-klasse de volledige aandrijving naar de voorwielen uitschakelt, stuwt de A-klasse via een koppeling meer vermogen naar de achterwielen.  Kun je je de tijd nog heugen dat vierwielaandrijving verstandig en veilig was?

Met zijn 421 pk schiet de Mercedes-AMG A 45 S in 3,9 seconden naar de 100 km/u. Het basismodel, zonder de ‘S’, met 387 pk, sprint in 4,0 seconden naar de 100 km/u. Beide versies zijn dus sneller dan de RS 3. Het S-model sprint in alle gevallen door tot 270 km/u en bij de basisversie is de verhoogde topsnelheid optioneel. Anders is het 250 km/u.

Hoogtoerige turbomotor

De viercilinder stopt pas bij 7.200 tpm met accelereren, wat stratosferisch is voor een turbomotor. Mercedes verplaatste de turbo naar de achterkant van de motorruimte voor een kortere uitlaat en minder turbogat. De lagers en de turbine van de turbo komen van de GT 4-door – de snelste van alle AMG’s.

Zelfs de afdekkap van de motor is aerodynamisch om de motor beter te koelen. De koelvloeistof wordt niet meer dom rondgepompt, maar wordt intelligent gedirigeerd om het onderblok warm te houden (voor minder wrijving) en de kop van de motor koeler. De motor is gestoord, maar slim tegelijkertijd.

Reacties
  1. eenrandomaudifan zegt op 9 september 2019 om 16:21:

    de volgende rs3 word veel beter

  2. Teun zegt op 5 juli 2019 om 11:18:

    Zet ze naast elkaar op de strip dan weet je het zeker. Inplaats er dom over te schrijven wie sneller is

  3. Pim zegt op 4 juli 2019 om 17:08:

    Totaal niet op alle vlakken, De RS3 heeft als eerste een 5 cilinder, beter en mooier geluid is er niet. Daarnaast heeft de rs3 een top van 280km/h. En het belangrijkste, de auto is gewoon mooier en veel meer klasse… dat de a klasse nu meer vermogen heeft is puur om een klein beetje in de beurt te komen van een geslaagd model zoals de RS3. Anders is het niks…

    • Barry zegt op 6 juli 2019 om 09:12:

      Och och.. op je pikkie getrapt? Ik hoor je veel meningen geven maar de feiten spreken voor zich.. Beste technologische ontwikkeling. Dat kan je niet zeggen van die Duitse ringbaard fabrikant. Een RS5 heeft 6 cilinders nodig om 450pk er uitbrengen persen met een motor geluid dat niet zo spannend wordt vertaald naar het uitlaatsysteem. En dat voor 130k plus.

  4. Bert Vaes zegt op 4 juli 2019 om 15:29:

    Weet niet waar jullie bron is maar de RS3 facelift doet 0-100 in 3.7 sec. Dus nog steeds sneller dan dit 4 cilindertje 😛

    • Redactie TopGear zegt op 4 juli 2019 om 15:42:

      Ben je niet in de war met de TT RS? Op de site meldt Audi ook een 0-100-tijd van 4,1 seconden voor de RS 3

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws