
Het duurt niet lang meer voordat nederige hete hatchbacks de posterauto’s van vroeger gaan overtreffen. De Lamborghini Diablo haalde 492 pk uit een joekel van een twaalfcilinder. De Mercedes-AMG A 45 S haalt nonchalant 421 pk en 500 Nm uit een 2,0-liter viercilinder. Is de wetenschap te ver gegaan?
Hoe kan het ook anders. De Audi RS 3 Sportback was met 400 pk en 480 Nm de snelst accelererende en de krachtigste hatchback ter wereld. Dat laat Mercedes niet gebeuren. Op alle vlakken overtroeft de Mercedes-AMG A 45 S de hatchback met vier ringen op de neus. Het vermogen gaat via een automaat naar alle wielen.
De Mercedes-AMG A 45 S heeft driftmodus
Totdat je dat niet meer wilt. De Mercedes-AMG A 45 S komt net als zijn grotere broers met een driftmodus. Het werkt net iets anders. Waar de E-klasse de volledige aandrijving naar de voorwielen uitschakelt, stuwt de A-klasse via een koppeling meer vermogen naar de achterwielen. Kun je je de tijd nog heugen dat vierwielaandrijving verstandig en veilig was?
Met zijn 421 pk schiet de Mercedes-AMG A 45 S in 3,9 seconden naar de 100 km/u. Het basismodel, zonder de ‘S’, met 387 pk, sprint in 4,0 seconden naar de 100 km/u. Beide versies zijn dus sneller dan de RS 3. Het S-model sprint in alle gevallen door tot 270 km/u en bij de basisversie is de verhoogde topsnelheid optioneel. Anders is het 250 km/u.
Hoogtoerige turbomotor
De viercilinder stopt pas bij 7.200 tpm met accelereren, wat stratosferisch is voor een turbomotor. Mercedes verplaatste de turbo naar de achterkant van de motorruimte voor een kortere uitlaat en minder turbogat. De lagers en de turbine van de turbo komen van de GT 4-door – de snelste van alle AMG’s.
Zelfs de afdekkap van de motor is aerodynamisch om de motor beter te koelen. De koelvloeistof wordt niet meer dom rondgepompt, maar wordt intelligent gedirigeerd om het onderblok warm te houden (voor minder wrijving) en de kop van de motor koeler. De motor is gestoord, maar slim tegelijkertijd.
6 reacties op “Mercedes-AMG A 45 S is hier”
Laat een antwoord achter aan eenrandomaudifan Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Mercedes sedan die je in Nederland kan bestellen, gaat eruit

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes A-klasse review: Is de auto nog steeds een beetje matig?

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Mercedes-AMG A 45 S faalt bij elandproef

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Posaidon Mercedes-AMG A 45 RS krijgt 525 pk

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

De politie voert nu veel ‘artikel 8-controles’ uit, maar wat zijn dat eigenlijk?

Truc voor benzinemotoren uit de jaren ’50 werkt blijkbaar perfect voor elektrische auto’s

Een van de grootste autoconcerns ter wereld schrapt plannen voor waterstof: ‘Geen toekomst’

Dikke file? Met dit (nogal stiekeme) trucje stuur je andere auto’s weg van jouw route

de volgende rs3 word veel beter
Zet ze naast elkaar op de strip dan weet je het zeker. Inplaats er dom over te schrijven wie sneller is
Totaal niet op alle vlakken, De RS3 heeft als eerste een 5 cilinder, beter en mooier geluid is er niet. Daarnaast heeft de rs3 een top van 280km/h. En het belangrijkste, de auto is gewoon mooier en veel meer klasse… dat de a klasse nu meer vermogen heeft is puur om een klein beetje in de beurt te komen van een geslaagd model zoals de RS3. Anders is het niks…
Och och.. op je pikkie getrapt? Ik hoor je veel meningen geven maar de feiten spreken voor zich.. Beste technologische ontwikkeling. Dat kan je niet zeggen van die Duitse ringbaard fabrikant. Een RS5 heeft 6 cilinders nodig om 450pk er uitbrengen persen met een motor geluid dat niet zo spannend wordt vertaald naar het uitlaatsysteem. En dat voor 130k plus.
Weet niet waar jullie bron is maar de RS3 facelift doet 0-100 in 3.7 sec. Dus nog steeds sneller dan dit 4 cilindertje ?
Ben je niet in de war met de TT RS? Op de site meldt Audi ook een 0-100-tijd van 4,1 seconden voor de RS 3