
Mercedes richtte het AMG-kanon op de nieuwe CLS en schoot. Maar voordat je begint te kwijlen over een driftmodus en acht cilinders: het was een schampschot. Dit is de Mercedes-AMG CLS 53.
Het is de dageraad van een nieuw AMG-nummer. Tussen de 43 en 63 in komt 53. De Mercedes-AMG CLS 53 krijgt een 3,0-liter zes-in-lijn met twee turbo’s. BMW-territorium, dus. De 435 pk en 520 Nm gaan naar alle wielen. Maar dat is niet alles. De 48-volt startmotor kan kort een boost geven van 21 pk en 250 Nm. Naast het mild hybrid-systeem helpt een elektrische compressor het turbogat te elimineren. We hebben nu al medelijden met de mensen die over 20 jaar zo’n ding tweedehands kopen.
In 4,5 seconden zit de Mercedes-AMG CLS 53 op 100 km/u. Een negentrapsautomaat helpt hierbij. Snel, maar niet supercar-snel. Een 63-variant zal dus nog komen. De vierwielaandrijving is volledig variabel en kan bijvoorbeeld alleen de achterwielen aansturen. Helaas ga je geen driftknop vinden in het interieur. Al kun je ‘m met wat wild stuurwerk vast een stukje dwars krijgen. Nu maar hopen dat ze het geluid een beetje op orde hebben. Zo’n zes-in-lijn heeft alle potentie om goddelijk te klinken (bewijs: BMW M3 E46), maar de turbo’s smoren het geluid vaak.
Waarom is er een Mercedes-AMG CLS 53?
Waarschijnlijk omdat Mercedes zag dat de S5 het ook prima doet. En om heel eerlijk zijn (niet verder vertellen, we zullen het ontkennen): is zo’n 63 S niet te krachtig voor in Nederland? Negentig procent van de tijd voel je je geketend. Je hebt zo veel potentie, maar voor elk stukje mooi wegdek is er een voorligger. Het liefst een Opel Meriva. Voor elk uitgestrekt stuk snelweg is er een trajectcontrole. Vaak 100 km/u. Of er staat een file. Stilstaand, als het even kan. En als je ook maar naar het gas kijkt moet je al weer remmen voor de volgende bocht.
Zo’n CLS 53 is supervlot en dus leuk, en je kunt het nog enigszins kwijt in Nederland. Oh, en vind je vier deuren te veel? Dezelfde aandrijflijn komt ook naar de E-klasse coupé en naar de cabriolet.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit is de foutste AMG met V8 die je nu (voor een prikkie?) kunt kopen

Mercedes-AMG CLS 63 Shooting Brake door Pogea (742 pk!)

De Mercedes CLS facelift is geslaagd

Nieuwe Mercedes CLS bij Domeinen

Mercedes CLS 450

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
