
Mercedes richtte het AMG-kanon op de nieuwe CLS en schoot. Maar voordat je begint te kwijlen over een driftmodus en acht cilinders: het was een schampschot. Dit is de Mercedes-AMG CLS 53.
Het is de dageraad van een nieuw AMG-nummer. Tussen de 43 en 63 in komt 53. De Mercedes-AMG CLS 53 krijgt een 3,0-liter zes-in-lijn met twee turbo’s. BMW-territorium, dus. De 435 pk en 520 Nm gaan naar alle wielen. Maar dat is niet alles. De 48-volt startmotor kan kort een boost geven van 21 pk en 250 Nm. Naast het mild hybrid-systeem helpt een elektrische compressor het turbogat te elimineren. We hebben nu al medelijden met de mensen die over 20 jaar zo’n ding tweedehands kopen.
In 4,5 seconden zit de Mercedes-AMG CLS 53 op 100 km/u. Een negentrapsautomaat helpt hierbij. Snel, maar niet supercar-snel. Een 63-variant zal dus nog komen. De vierwielaandrijving is volledig variabel en kan bijvoorbeeld alleen de achterwielen aansturen. Helaas ga je geen driftknop vinden in het interieur. Al kun je ‘m met wat wild stuurwerk vast een stukje dwars krijgen. Nu maar hopen dat ze het geluid een beetje op orde hebben. Zo’n zes-in-lijn heeft alle potentie om goddelijk te klinken (bewijs: BMW M3 E46), maar de turbo’s smoren het geluid vaak.
Waarom is er een Mercedes-AMG CLS 53?
Waarschijnlijk omdat Mercedes zag dat de S5 het ook prima doet. En om heel eerlijk zijn (niet verder vertellen, we zullen het ontkennen): is zo’n 63 S niet te krachtig voor in Nederland? Negentig procent van de tijd voel je je geketend. Je hebt zo veel potentie, maar voor elk stukje mooi wegdek is er een voorligger. Het liefst een Opel Meriva. Voor elk uitgestrekt stuk snelweg is er een trajectcontrole. Vaak 100 km/u. Of er staat een file. Stilstaand, als het even kan. En als je ook maar naar het gas kijkt moet je al weer remmen voor de volgende bocht.
Zo’n CLS 53 is supervlot en dus leuk, en je kunt het nog enigszins kwijt in Nederland. Oh, en vind je vier deuren te veel? Dezelfde aandrijflijn komt ook naar de E-klasse coupé en naar de cabriolet.
Meer van TopGear


Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Dit is de foutste AMG met V8 die je nu (voor een prikkie?) kunt kopen

Mercedes-AMG CLS 63 Shooting Brake door Pogea (742 pk!)

De Mercedes CLS facelift is geslaagd

Nieuwe Mercedes CLS bij Domeinen

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Groot automerk lijdt miljarden verlies, hoe komt dat eigenlijk?

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

In jouw toekomstige auto is het stuur niet fysiek verbonden met de wielen – is dat niet gevaarlijk?
