
Mercedes richtte het AMG-kanon op de nieuwe CLS en schoot. Maar voordat je begint te kwijlen over een driftmodus en acht cilinders: het was een schampschot. Dit is de Mercedes-AMG CLS 53.
Het is de dageraad van een nieuw AMG-nummer. Tussen de 43 en 63 in komt 53. De Mercedes-AMG CLS 53 krijgt een 3,0-liter zes-in-lijn met twee turbo’s. BMW-territorium, dus. De 435 pk en 520 Nm gaan naar alle wielen. Maar dat is niet alles. De 48-volt startmotor kan kort een boost geven van 21 pk en 250 Nm. Naast het mild hybrid-systeem helpt een elektrische compressor het turbogat te elimineren. We hebben nu al medelijden met de mensen die over 20 jaar zo’n ding tweedehands kopen.
In 4,5 seconden zit de Mercedes-AMG CLS 53 op 100 km/u. Een negentrapsautomaat helpt hierbij. Snel, maar niet supercar-snel. Een 63-variant zal dus nog komen. De vierwielaandrijving is volledig variabel en kan bijvoorbeeld alleen de achterwielen aansturen. Helaas ga je geen driftknop vinden in het interieur. Al kun je ‘m met wat wild stuurwerk vast een stukje dwars krijgen. Nu maar hopen dat ze het geluid een beetje op orde hebben. Zo’n zes-in-lijn heeft alle potentie om goddelijk te klinken (bewijs: BMW M3 E46), maar de turbo’s smoren het geluid vaak.
Waarom is er een Mercedes-AMG CLS 53?
Waarschijnlijk omdat Mercedes zag dat de S5 het ook prima doet. En om heel eerlijk zijn (niet verder vertellen, we zullen het ontkennen): is zo’n 63 S niet te krachtig voor in Nederland? Negentig procent van de tijd voel je je geketend. Je hebt zo veel potentie, maar voor elk stukje mooi wegdek is er een voorligger. Het liefst een Opel Meriva. Voor elk uitgestrekt stuk snelweg is er een trajectcontrole. Vaak 100 km/u. Of er staat een file. Stilstaand, als het even kan. En als je ook maar naar het gas kijkt moet je al weer remmen voor de volgende bocht.
Zo’n CLS 53 is supervlot en dus leuk, en je kunt het nog enigszins kwijt in Nederland. Oh, en vind je vier deuren te veel? Dezelfde aandrijflijn komt ook naar de E-klasse coupé en naar de cabriolet.
Meer van TopGear


Dit is de foutste AMG met V8 die je nu (voor een prikkie?) kunt kopen

Mercedes-AMG CLS 63 Shooting Brake door Pogea (742 pk!)

De Mercedes CLS facelift is geslaagd

Nieuwe Mercedes CLS bij Domeinen

Mercedes CLS 450

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Deze vijf unieke Saabs zijn eigenlijk helemaal geen Saab (maar wel extreem cool)

Dit merk belooft altijd stationwagens te blijven bouwen (en het is niet Volvo)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

‘Mag je een bananenschil of klokhuis uit de auto gooien of krijg je dan een boete?’
