Mercedes-AMG CLS 53 met 3,0-liter zes-in-lijn

Nou BMW-fans: Mercedes gaat aan de haal met jullie 3,0-liter zes-in-lijn met twee turbo's

Mercedes-AMG CLS 53 2018
Mercedes-AMG CLS 53 2018
Mercedes-AMG CLS 53 2018
Mercedes-AMG CLS 53 2018
Mercedes-AMG CLS 53 2018
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG CLS 53 2018
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG CLS 53 2018
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG CLS 53 2018
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG CLS 53 2018
Mercedes-AMG CLS 53 2018
Mercedes-AMG CLS 53 2018
Mercedes-AMG CLS 53 2018
Mercedes-AMG CLS 53 2018
Mercedes-AMG CLS 53 2018
Mercedes-AMG CLS 53 2018
Mercedes-AMG CLS 53 2018
Mercedes-AMG CLS 53 2018
Mercedes-AMG CLS 53 2018
Mercedes-AMG CLS 53 2018
Mercedes-AMG CLS 53 2018
Mercedes-AMG CLS 53 2018
Mercedes-AMG CLS 53 2018

Mercedes richtte het AMG-kanon op de nieuwe CLS en schoot. Maar voordat je begint te kwijlen over een driftmodus en acht cilinders: het was een schampschot. Dit is de Mercedes-AMG CLS 53.

Het is de dageraad van een nieuw AMG-nummer. Tussen de 43 en 63 in komt 53. De Mercedes-AMG CLS 53 krijgt een 3,0-liter zes-in-lijn met twee turbo’s. BMW-territorium, dus. De 435 pk en 520 Nm gaan naar alle wielen. Maar dat is niet alles. De 48-volt startmotor kan kort een boost geven van 21 pk en 250 Nm. Naast het mild hybrid-systeem helpt een elektrische compressor het turbogat te elimineren. We hebben nu al medelijden met de mensen die over 20 jaar zo’n ding tweedehands kopen.

In 4,5 seconden zit de Mercedes-AMG CLS 53 op 100 km/u. Een negentrapsautomaat helpt hierbij. Snel, maar niet supercar-snel. Een 63-variant zal dus nog komen. De vierwielaandrijving is volledig variabel en kan bijvoorbeeld alleen de achterwielen aansturen. Helaas ga je geen driftknop vinden in het interieur. Al kun je ‘m met wat wild stuurwerk vast een stukje dwars krijgen. Nu maar hopen dat ze het geluid een beetje op orde hebben. Zo’n zes-in-lijn heeft alle potentie om goddelijk te klinken (bewijs: BMW M3 E46), maar de turbo’s smoren het geluid vaak.

Waarom is er een Mercedes-AMG CLS 53?

Waarschijnlijk omdat Mercedes zag dat de S5 het ook prima doet. En om heel eerlijk zijn (niet verder vertellen, we zullen het ontkennen): is zo’n 63 S niet te krachtig voor in Nederland? Negentig procent van de tijd voel je je geketend. Je hebt zo veel potentie, maar voor elk stukje mooi wegdek is er een voorligger. Het liefst een Opel Meriva. Voor elk uitgestrekt stuk snelweg is er een trajectcontrole. Vaak 100 km/u. Of er staat een file. Stilstaand, als het even kan. En als je ook maar naar het gas kijkt moet je al weer remmen voor de volgende bocht.

Zo’n CLS 53 is supervlot en dus leuk, en je kunt het nog enigszins kwijt in Nederland. Oh, en vind je vier deuren te veel? Dezelfde aandrijflijn komt ook naar de E-klasse coupé en naar de cabriolet.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines