
Mercedes is duidelijk vrij content met hun praktische onverlaat. Want na meer dan drie jaar besluit Mercedes wijselijk om voor de Mercedes-AMG E 63-facelift niet te rommelen aan de 4,0-liter V8 of de negentraps versnellingsbak. Het vermogen blijft 571 pk voor de normale versie en 612 pk voor de E 63 S. De koppels zijn respectievelijk 750 en 850 Nm. En nog meer goed nieuws: de Estate blijft gewoon bestaan. Mercedes is daarmee het enige merk dat zowel een station als een sedan aanbiedt in het segment van ‘dwaas snelle Duitsers’.
De Mercedes-AMG E 63-facelift trekt de snoet van de beul niet alleen in lijn met zijn broers en zussen, de grotere grille zorgt voor meer lucht voor de achtcilinder. Dat de auto hierdoor een ‘dynamischer uiterlijk’ kreeg, is mooi meegenomen. De koplampen slonken, terwijl de voorste wielkasten (+27 millimeter) juist breder werden. Daaronder plaatst AMG bredere voorwielen, voor meer grip tijdens het sturen en uiteraard tijdens het driften.
Binnenin grijpt de bestuurder een nieuw stuur vast, met aan weerskanten dubbelloops horizontale spaken vol met knoppen. In principe zijn alle knoppen overbodig, aangezien het systeem luistert naar ‘hé Mercedes’. Voor het eerst kun je de Mercedes-AMG E 63 bestellen in de kleur briljantblauw magno, die voorheen alleen op de GT-familie leverbaar was. Het display van 10,25 inch is standaard, maar optioneel vergroot Mercedes de schermen naar 12,25 inch.
De specificaties van de Mercedes-AMG E 63-facelift
Voor wie vergeten was hoe snel de Merc was, het korte antwoord: nét iets langzamer dan de BMW M5, die gisteren zijn facelift kreeg. De 0-100-tijd voor de normale E 63 is 3,5 seconden voor de sedan en 3,6 voor de stationwagen. In het geval van de E 63 S is dat respectievelijk 3,4 en 3,5 seconden. De top van de sedan in S-vorm is 300 km/u, en de S Estate haalt 290 km/u. Voor de andere modellen houdt het bij 250 km/u op.
De prijzen van de Mercedes-AMG E 63-facelift volgen nog, maar stop zeker niet met sparen voordat je ruim 160.000 euro op de bank hebt als je de snelste wilt.
Meer van TopGear


Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Eenhoorn voor lange afstanden: de Mercedes E 300 de 4Matic Estate All-Terrain is een diesel-PHEV

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Gerucht: ‘Mercedes-AMG C 63 en E 63 krijgen V8 terug’

Mercedes-AMG E 63 S Final Edition zwaait de V8 uit

Driftende Mercedes-AMG E 63 S crasht tegen Audi RS 6

Koop jij deze Mercedes-AMG E 63 S met blauwe flitsers in de grille?

Meer dan een Mercedes-AMG E 63 S heb je niet nodig

Posaidon Mercedes-AMG E 63: 940 pk

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Hopelijk worden eFuels ooit goedkoper want wij willen nu ook een gezinsauto met een V10

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Rockstar brengt GTA VI-nieuws tegelijk met baby Verstappen: TOEVAL?!?!

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Die grote SUV’s die jij wilt rijden kosten meer voetgangers het leven
