
Mercedes is duidelijk vrij content met hun praktische onverlaat. Want na meer dan drie jaar besluit Mercedes wijselijk om voor de Mercedes-AMG E 63-facelift niet te rommelen aan de 4,0-liter V8 of de negentraps versnellingsbak. Het vermogen blijft 571 pk voor de normale versie en 612 pk voor de E 63 S. De koppels zijn respectievelijk 750 en 850 Nm. En nog meer goed nieuws: de Estate blijft gewoon bestaan. Mercedes is daarmee het enige merk dat zowel een station als een sedan aanbiedt in het segment van ‘dwaas snelle Duitsers’.
De Mercedes-AMG E 63-facelift trekt de snoet van de beul niet alleen in lijn met zijn broers en zussen, de grotere grille zorgt voor meer lucht voor de achtcilinder. Dat de auto hierdoor een ‘dynamischer uiterlijk’ kreeg, is mooi meegenomen. De koplampen slonken, terwijl de voorste wielkasten (+27 millimeter) juist breder werden. Daaronder plaatst AMG bredere voorwielen, voor meer grip tijdens het sturen en uiteraard tijdens het driften.
Binnenin grijpt de bestuurder een nieuw stuur vast, met aan weerskanten dubbelloops horizontale spaken vol met knoppen. In principe zijn alle knoppen overbodig, aangezien het systeem luistert naar ‘hé Mercedes’. Voor het eerst kun je de Mercedes-AMG E 63 bestellen in de kleur briljantblauw magno, die voorheen alleen op de GT-familie leverbaar was. Het display van 10,25 inch is standaard, maar optioneel vergroot Mercedes de schermen naar 12,25 inch.
De specificaties van de Mercedes-AMG E 63-facelift
Voor wie vergeten was hoe snel de Merc was, het korte antwoord: nét iets langzamer dan de BMW M5, die gisteren zijn facelift kreeg. De 0-100-tijd voor de normale E 63 is 3,5 seconden voor de sedan en 3,6 voor de stationwagen. In het geval van de E 63 S is dat respectievelijk 3,4 en 3,5 seconden. De top van de sedan in S-vorm is 300 km/u, en de S Estate haalt 290 km/u. Voor de andere modellen houdt het bij 250 km/u op.
De prijzen van de Mercedes-AMG E 63-facelift volgen nog, maar stop zeker niet met sparen voordat je ruim 160.000 euro op de bank hebt als je de snelste wilt.
Meer van TopGear


De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Gerucht: ‘Mercedes-AMG C 63 en E 63 krijgen V8 terug’

Mercedes-AMG E 63 S Final Edition zwaait de V8 uit

Driftende Mercedes-AMG E 63 S crasht tegen Audi RS 6

Koop jij deze Mercedes-AMG E 63 S met blauwe flitsers in de grille?

Meer dan een Mercedes-AMG E 63 S heb je niet nodig

Posaidon Mercedes-AMG E 63: 940 pk

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost
